زباله سوزها در گیلان روی کاغذ مانده‌اند و در مازندران هنوز روشن نشده‌اند!

دفن غیراصولی زباله در استان‌های سبز


گروه ایران زمین/  مسئولان بهداشتی و زیست محیطی در گیلان و مازندران، راه‌اندازی نیروگاه‌های زباله سوز را کلید حل بحران زباله در این دو استان می‌دانند. زباله سوزهایی که در مازندران به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات تکمیل نشده‌اند و طرح آنها در گیلان نیز هنوز روی کاغذ مانده است. با راه‌اندازی این زباله سوزها هم برق تولید می‌شود و هم محیط‌زیست از آلودگی‌ها و شیرابه‌های زباله‌ها درامان می‌ماند. هر چند از سال 1390 وعده‌های مسئولان درباره بهره‌برداری 2 نیروگاه زباله‌سوز 250 تنی نوشهر و 450 تنی ساری کورسوی امیدی برای پایان این معضل در دل مردم روشن کرد اما با گذشت 9 سال از این وعده هنوز هیچ کدام از این 2 نیروگاه وارد مدار نشده‌اند و حالا با شیوع بیماری کرونا و افزایش زباله‌ها این معضل پررنگتر از قبل در استان مازندران وجود دارد.
 «حسینعلی ابراهیمی»، مدیرکل محیط‌زیست مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: معضل زباله‌ها از دیرباز در استان وجود داشته اما در شرایط فعلی که شیوع کرونا به یکباره حجم قابل توجهی به زباله‌ها بخصوص زباله‌های بیمارستانی اضافه کرده شرایط حساس‌تر شده است. خوشبختانه از سال‌های قبل تمام بیمارستان‌ها به دستگاه بی‌خطرساز مجهز شده‌اند و در این مدت نگرانی در خصوص زباله‌های بیمارستانی نداشته‌ایم اما رعایت نشدن تفکیک زباله‌ها بخصوص زباله‌هایی که احتمال آلودگی به ویروس را دارند مانند ماسک و دستکش‌ها از سوی مردم دردسرساز شده است.
وی ادامه داد: ۲۷ سایت دپوی زباله در استان فعالیت دارند که پروتکل‌های بهداشتی در هیچ کدام از آنها بدرستی رعایت نمی‌شود و تنها مخصوص دپو هستند و کاری برای دفن اصولی یا آهک پاشی و... در این سایت‌ها روی زباله‌ها انجام نمی‌شود. ساخت نیرگاه‌های زباله سوز می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند. با حمایت‌های دولت نیروگاه زباله سوز نوشهر پیشرفت زیادی داشته و قرار بود اسفند سال گذشته به بهره‌برداری برسد اما به‌دلیل برخی مشکلات هنوز این امر محقق نشده است. از زمان شروع کرونا حجم زباله‌ها بخصوص زباله‌های بیمارستانی در استان چندین برابر شده است.
نیروگاه زباله سوز مازندران به‌زودی راه اندازی می‌شود
روز گذشته در نشست فرمانداران استان مازندران معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خبرهای امیدوار کننده ای از تعیین تکلیف نیروگاه زباله سوز استان داد. «مهدی رازجویان» با اشاره به اینکه هزینه‌های بسیاری برای ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز در ساری و نوشهر شده است، گفت: کارخانه زباله‌سوز نوشهر آماده بهره‌برداری و افتتاح می باشد و به زودی افتتاح می شود و با شروع به کار این کارخانه بسیاری از مشکلات زباله استان برطرف خواهد کرد. او با تأکید بر اینکه با فرهنگ‌سازی می‌توان میزان تولید زباله را کاهش داد، اظهار داشت: برای کاهش مشکلات پسماند و زباله، نیاز به همراهی و همکاری مردم و تشکل‌های مردم نهاد است. وی با بیان اینکه باید شهرداری‌ها در راستای تفکیک زباله از مبدا اقدام به فرهنگ‌سازی بیشتری کنند، افزود: با حمایت از ایجاد ظرفیت‌های کوچک کمپوست در مناطق شهری و روستایی می‌توان مشکلات پسماند را کاهش داد. حل پسماند یکی از مطالبات جدی مردم مازندران است لذا مدیران و شهرداران باید برای این مطالبه دغدغه جدی داشته باشند. وی با اشاره به اینکه الگوی مصرف بسیاری از خانواده‌های مازندرانی برای کاهش تولید زباله در استان باید اصلاح شود، گفت: مسئولین دستگاه‌های مربوطه نیز باید در برابر کم‌کاری‌ خود پاسخگو باشند.
افزایش زباله در گیلان بخاطر کرونا
«احسان‌الله شکری»، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان گیلان نیز در گفت‌و‌گو با«ایران» از افزایش حجم زباله‌ها در ایام کرونا خبر داد و اظهار داشت: در این مدت که با بیماری کرونا درگیر بودیم، روزانه 100 تن به حجم زباله‌های تولیدی استان افزوده شد که این افزایش ناگهانی علاوه بر ایجاد چالشی اساسی برای محیط زیست، نگرانی درباره بیماری زا بودن زباله‌ها را نیز به‌همراه داشت. در ایام اوج کرونا تنها در رشت روزانه پنج تن پسماند بیمارستانی تولید شده، این در حالی بوده که در ایام عادی این میزان در کل استان ۱۰تن بوده است. البته در نظر داشته باشید که به‌علت حساسیت موضوع تمام زباله بیمارستان‌ها، حتی زباله‌های معمولی نیز به شکل پسماندهای عفونی جمع‌آوری و فرآیند بی‌خطرسازی روی آنها انجام شده که این موضوع در کنار اوج یکباره کرونا و افزایش مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی اصلی‌ترین دلیل افزایش حجم زباله‌ها بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/1/546236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها