سازندگان «شنای پروانه» و «خوب بد جلف 2» به اکران تابستان رضایت دادند

بازگشت زندگی به سالن‌های سینما


نیلوفر ساسانی
خبرنگار
«بازگشایی سالن‌های سینما از اول تیرماه» وعده‌ای بود که 24 خردادماه با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی مدیران فرهنگی اعلام شد. بازگشایی سالن‌های سینما به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت مشروط شده بود و سینماداران در شرایطی به بازگشایی سالن‌های سینمایی رضایت داده بودند که توقع داشتند فیلم‌هایی با پتانسیل جذب مخاطب اکران شود تا ظرفیت 50 درصد سالن‌های سینما در سانس‌های نمایش تکمیل شود. در پی اعلام این موافقت و با اعلام آمادگی دو فیلم «شنای پروانه» محمد کارت و «خوب بد جلف2، ارتش سری» پیمان قاسم‌خانی برنامه‌ریزی‌ها برای شروع اکرانی موفق در سال 99 انجام شد.
آمادگی سینماداران و انصراف فیلمسازان
رعایت فاصه‌گذاری ایمن هنگام ورود و خروج تماشاچیان، در دسترس بودن مایع ضدعفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان، ضدعفونی روزانه سینما و سالن‌ها، رعایت موازین بهداشتی در عرضه مواد غذایی در بوفه‌ها و... در روزهای منتهی به تابستان در دستور کار سینماداران قرار گرفت. در حالی که سالن‌های سینما از شامگاه روز جمعه آماده میزبانی از مخاطبان سینما شدند تصمیم غافلگیرکننده صاحبان دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف»، سینماها را در آستانه بازگشایی با بحران مواجه کرد. رسول صدرعاملی تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» دلیل انصرافش را اعتراض به عملی نشدن وعده‌های حمایتی سازمان سینمایی، خانه سینما و شهرداری تهران در ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب اعلام کرد و محسن چگینی تهیه‌کننده فیلم «خوب، بد، جلف٢؛ ارتش سری» در مصاحبه‌ای کوتاه عنوان کرد که در شرایط موجود از اکران فیلمش معذور است. با انصراف سازندگان دو فیلم، مدیران سینمایی برای تعهد به وعده‌ بازگشایی سالن‌های سینما تلاش کردند و در نهایت در ساعات پایانی روز شنبه به بازگشایی سالن‌های سینما با نمایش 5 فیلمی که اکرانشان در اسفندماه نیمه‌تمام مانده بود رضایت دادند تا در فرصت بهتر برای اکران فیلم‌های پرمخاطب رایزنی شود. از روز یکشنبه اول تیرماه طبق قرار وعده شده با نمایش «بی‌وزنی» به کارگردانی مهدی فردقادری و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته، «چهل و هفت» به‌کارگردانی احمد اطراقچی و تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه، «عطر داغ» به کارگردانی علی ابراهیمی و تهیه‌کنندگی امیرشهاب رضویان، «قطار آن شب» به‌کارگردانی حمیدرضا قطبی و تهیه‌کنندگی بهروز رشاد و «یادم تو را فراموش» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی اکران سال 99 در ابتدای تابستان آغاز شد.
 اینجا چراغی روشن است
پس‌از 4 ماه تعطیلی چراغ سینماها روشن شد اما این بازگشایی دلخوشی به فانوس بود و سالن‌های سینماها همچنان سوت و کور. تنها کورسوی امید سهم بسیار بالای دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» از بلیت‌فروشی روز اول سینماهای کشور آن هم در شرایطی بود که این دو فیلم از اکران انصراف داده بودند. پس از چند روز کش و قوس و بحث و مذاکره، سرانجام در آخرین ساعات یکشنبه اول تیرماه رایزنی مدیران سینمایی نتیجه داد و تهیه‌کنندگان این دو فیلم به اکران آثارشان رضایت دادند. مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش در گفت‌وگویی صاحبان این دو فیلم را خط ‌شکنان اکران اعلام کرد و رسول صدرعاملی هم گفت که «به احترام مخاطبان و تماشاگران پیگیر سینما» به اکران فیلم رضایت داده است. قرار است این دو فیلم از چهارشنبه ۴ تیر روی پرده بروند و حالا با نگاهی امیدوارانه‌تر می‌توان به طرح بازگشایی سینماها دل‌خوش کرد. «شنای پروانه» محمد کارت با برگزیده شدن به‌عنوان بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره فیلم فجر از همان ایام به‌عنوان یکی از امیدهای فروش بالا در اکران مطرح شد. اولین تجربه کارگردانی محمد کارت علاوه بر استقبال تماشاگران با اقبال عمومی منتقدان سینما و هیأت داوران سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر همراه بود و ۶ سیمرغ این دوره جشنواره از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (امیر آقایی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (طناز طباطبایی) را از آن خود کرد. علاوه بر آقایی و طباطبایی، جواد عزتی که نادیده گرفته شدن بازی‌اش از حاشیه‌های خبرساز جشنواره بود در کنار همسرش مه‌لقا باقری در این فیلم حضور دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده: فیلمی از زنی به‌نام پروانه (طناز طباطبایی) هنگام شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود و حالا هاشم شوهر پروانه (امیر آقایی) و برادرش حجت (جواد عزتی) به‌دنبال انتقام گرفتن از کسی هستند که این فیلم را منتشر کرده است.
فیلم «خوب، بد جلف ۲» پیمان قاسم‌خانی که از ابتدای اسفندماه نمایش عمومی‌اش به‌عنوان اکران نوروزی در سرگروهی سینما آزادی آغاز شد و با شیوع کرونا نیمه‌تمام ماند هم با توجه به حضور زوج موفق پژمان جمشیدی و سام درخشانی و فضای طنز فیلم از شانس‌های کسب عنوان پرفروش‌های سال سینماست. این فیلم درباره گروهی ضد انقلابی به ریاست دکتر مدنی (با بازی فرهاد آییش) است که زیر نظر دونالد ترامپ، مأموریتی به فربد (با بازی حامد کمیلی) در ایران به‌عنوان گروه فیلمبرداری می‌دهد. در این پروژه فیلمسازی، پژمان جمشیدی و سام درخشانی به‌عنوان بازیگرهای فیلمی به‌نام «ارتش سری» انتخاب می‌شوند. ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، امیرمهدی ژوله و ستاره پسیانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
آغازی دوباره برای هنر و تجربه
 با دمیدن روحی تازه در سالن‌های سینما با اکران این دو فیلم تازه نفس؛ اما نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت بلیت در پیش فروش برخی سینماها مطرح شد. اما محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران با تکذیب افزایش رسمی قیمت بلیط اعلام کرد که 9 درصد ارزش افزوده که پیش از این بر عهده سینماها بوده از مخاطب دریافت می‌شود. بر این اساس بلیط سینماهای مدرن از 20 هزار تومان بود به 22 هزار و 500 ، سینماهای ممتاز از 15 هزار به بیش از 16 هزار و قیمت بلیت سینماهای درجه یک از 12 هزار تومان به بیش از 13 هزار تومان افزایش یافته است. اما تمام بضاعت گیشه سینما به این فیلم‌ها خلاصه نمی‌شود و در روزهای پایانی هفته سه فیلم از گروه هنر و تجربه نیز به ظرفیت اکران اضافه می‌شود. از سوم تیرماه اکران فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا در سینماهای هنر و تجربه آغاز می‌شود. «یلدا» با بازی بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، صدف عسگری و فرشته حسینی درباره بخشش است. مریم کمیجانی زن جوانی که به‌دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا به مرگ محکوم شده است، در شب یلدا به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده لذت عفو آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول (مونا ضیا) بخشیده شود. همچنین اکران مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید صداقت که از 27 بهمن‌ماه روی پرده سینماهای «هنر و تجربه» رفته بود از روز سه‌شنبه پیگیری می‌شود. مستند تحسین شده «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی حامد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب نیز از روز چهارشنبه 4 تیرماه در سینماهای این گروه روی پرده می‌رود. این فیلم به‌عنوان پرجایزه‌ترین مستند سینمایی سال گذشته - برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و چهار جایزه از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از جمله جایزه ویژه تماشاگران- درباره تیم ملی دختران اسکیت هاکی ایران و مشکلات پیچیده‌ آنها در راه مسابقات آسیایی کره‌جنوبی و بهانه‌ای برای وارد شدن به زندگی این دختران است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/1/546235/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها