تبعیض و فساد



چندی پیش و در ادامه نظر آقای رئیس جمهوری درباره مثبت بودن نقد از دولت یادداشتی با عنوان «زبان و منطق نقد» نوشتیم که انتظار می‌رفت مورد توجه منتقدان و فعالان سیاسی قرار گیرد، ولی نه تنها چنین نشده است، که در همین فاصله کوتاه چند گام به پس برداشته‌ایم و اکنون باید خواهان اصلاح زبان هتاکی و دروغ شویم و البته مهم‌تر از اصلاح این زبان، باید خواهان رفع تبعیض در رسیدگی به اتهام‌زنندگان شد. مسأله امروز این نیست که منتقدان یا بهتر است بگوییم مخالفان دولت، آن را نقد نکنند یا حتی نقد غیرمنصفانه نکنند، امروز باید دنبال این باشیم که آنان دروغ نگویند، هتک حرمت نکنند و اگر چنین کردند درخواست کنیم که به‌صورت منصفانه و قانونی با آنان برخورد شود و از مصونیت قضایی برخوردار نباشند.
در جامعه‌ای که به بسیاری از مقامات نمی‌توان از گل کمتر گفت و حتی نمی‌توان اتهامات علیه آنان را که شیوع دارد مورد بحث و رسیدگی قرار داد، عده‌ای افراد به خود حق می‌دهند که در نهادهای رسمی یا رسانه‌ها و فضای عمومی هر چیزی را که می‌خواهند به رئیس جمهوری و دولت نسبت دهند و مورد پرسش قرار نمی گیرند. اینکه یک ساختمان مربوط به نهاد ریاست جمهوری در جایی در حال ساخت است، ربطی به مالک بودن رئیس جمهوری ندارد. حتی اگر آن ساختمان زودتر از موعد مقرر آغاز به احداث شده باشد، موضوعی است که باید در چارچوب حقوقی دو نهاد مورد بررسی قرار گیرد، حتی اگر خلاف باشد، مطابق مقررات با آن برخورد شود. از این موارد وضعیتی است که کمابیش وجود داشته است و میان دستگاه‌های دولتی و عمومی دیده می‌شود، ولی این را نمی‌توان به‌عنوان تخلف رئیس جمهوری در ساخت و ساز شخصی معرفی کرد. به‌طور قطع گوینده از دروغ بودن چنین اتهامی آگاه است زیرا با حداقلی از درک نیز متوجه می‌شود که میان نهاد حقوقی و شخص حقیقی تفاوت وجود دارد. این نشان می‌دهد که اتهام‌زننده انگیزه سوء دارد و می‌خواهد پشت انتقادهای دیگر پنهان شود و افراد یا اشخاص خاصی را مورد اتهام قرار دهد. یا فلان نماینده که بدون هرگونه ملاحظه‌ای سخنان پیش از دستور را فرصتی برای دشنام و اتهام‌پراکنی و دروغگویی علیه دولت و رئیس جمهوری پیدا می‌کند، فقط به این دلیل مرتکب این رفتار می‌شوند که تا به حال بارها و بارها رفتارهای مشابه داشته‌اند و از سوی هیچ مرجعی مورد پیگیری و سؤال قرار نگرفته‌اند. در نتیجه گمان می‌کنند که مجاز به بیان این اتهامات علیه ارکان دولت هستند. در اینجا نمی‌توان از آنان خواست که دست از این اتهام‌زنی‌ها بردارند، بلکه باید از مسئولان ذی‌ربط خواست که تبعیض در مواجهه با افراد و اتهام‌زنندگان را پایان دهند. اگر طی 16 سال گذشته، کسی جرأت داشت و می‌توانست نه اتهام، بلکه اخبار قطعی علیه آقای طبری را منتشر کند، به طور قطع کار به امروز نمی‌کشید که یک دادگاهی با این همه اتهام تشکیل شود.
اتهام‌زنی‌های اخیر علیه رئیس جمهوری و دولت و مصون بودن مجرمین در گذشته، دو روی یک سکه‌اند. با این رفتار تبعیض‌آمیز به مخاطبان یاد داده‌ایم که می‌توانند مرتکب جرم و فساد شوند و در عین حال تحت نظر و تعقیب قرار نگیرند و در مقابل می‌توانند علیه برخی از مقامات از جمله دولت و رئیس آن هر اتهامی را بزنند و باز هم تحت تعقیب قرار نگیرند. این رفتار متضاد و دوگانه ریشه بخش مهمی از مشکلات رفتاری در کشور است. باید به سمتی حرکت کرد که مواجهه حقوقی با افراد فارغ از این باشد که علیه چه کسانی اتهام می‌زنند یا به چه کسانی نزدیک هستند که موجب مصونیت برای آنان می‌شود. همه مردم باید در برابر قانون یکسان تلقی شوند. بدون رفع تبعیض، همچنان این وضعیت از جمله فساد ادامه خواهد یافت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/1/546141/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها