گزارش «ایران» ازسناریوهای جدید مسئولان آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید

مدارس هم زوج و فرد می‌شوند





هدی هاشمی
خبرنگار
نگرانی خانواده‌ها برای سال تحصیلی جدید فرزندان شان حالا دیگر به یک دغدغه جدی وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است تا جایی که در این روزها بارها و بارها مسئولان تعلیم و تربیت اعلام کرده اند که سلامت دانش‌آموزان برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای همین در سال تحصیلی جدید، سناریوهای مختلف آموزشی را در نظر گرفته‌اند. این نگرانی خانواده‌ها البته مورد توجه رئیس جمهوری هم بود.
 حسن روحانی دو روز پیش در ستاد ملی مقابله با کرونا به خانواده‌ها این اطمینان را داد که کلاس‌های دانش‌آموزان حضوری برگزار نشود بلکه بخشی در فضای حقیقی و بخشی به شکل مجازی تشکیل شود. البته رئیس جمهوری از شیوه آموزشی خبر داد که ممکن است در برخی مناطق لازم باشد به‌دلیل کثرت دانش‌آموزان در کلاس درس، آنها یک روز درمیان به مدرسه بروند و برای همین شیوه آموزشی تعطیلی پنجشنبه های مدارس حذف خواهد شد. با این همه اما و اگر‌های بسیاری برای آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان وجود دارد و بسیاری از والدین نگران درس و مشق دانش‌آموزان شان هستند و از مسئولان آموزشی می‌پرسند که آنها با وجود کرونا چگونه می‌خواهند آموزش را پیگیری کنند. با این همه دیروز وزیر آموزش‌ و پرورش از چند سناریوی آموزشی وزارتخانه برای سال تحصیلی جدید خبر داد که در یکی از این مدل‌ها طرح زوج و فرد در مدارس اجرایی می‌شود آن‌طور که محسن حاجی میرزایی می‌گوید: «دانش‌آموزان مدارس پرجمعیت در سال تحصیلی جدید به دو گروه تقسیم می‌شوند، عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور می‌یابند». این مدل بر اساس گفته‌های مسئولان آموزشی کشور هنوز نهایی نشده است اما آنها می‌خواهند برای حفظ سلامت دانش‌آموزان در مناطق پرجمعیت حضور دانش‌آموزان را در کلاس درس کمتر کنند.
مدل‌های آموزشی در مناطق مختلف کشور
 رضوانه حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش‌ و پرورش درگفت وگو با «ایران» می‌گوید: از طرح
زوج و فرد کردن مدرسه برای حفظ فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان استفاده می‌شود. مناطق بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا به قرمز، زرد و سفید تقسیم‌بندی می‌شوند ما در مناطق زرد می‌خواهیم از این مدل آموزشی استفاده کنیم. که بر اساس آن، مثلاً کلاس درسی که 30 نفر جمعیت دانش‌آموزی دارد یا تراکم دانش‌آموزی مدرسه بالا است در این مدل آموزش قرار می‌گیرند. مدیران مدارس شلوغ نمی‌توانند فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان را رعایت کنند بنابراین برخی از مدیران به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در کلاس های درس پرجمعیت نیمی از دانش‌آموزان در روزهای زوج و نیمی دیگر در روزهای فرد در مدرسه حاضر شوند. بر اساس این مدل آموزشی دانش‌آموزان مجبورند که در روز پنجشنبه هم در مدرسه باشند. البته برخی از دانش‌آموزان سه روز در مدرسه هستند و نصف دیگر دانش‌آموزان سه روز دیگر می‌آیند و در این حضور هم معلمان باید آموزش‌هایی را در نظر بگیرند که در فضای مجازی سخت انجام می‌شود.
او با اشاره به مدل‌های آموزشی در مناطق قرمز، زرد و سفید می‌گوید: در زمان بازگشایی مدارس اگر کمیته ملی کرونا اعلام کند که مناطقی سفید است ما در آن مناطق مدارس را حضوری برگزار می‌کنیم اگر کمیته ملی کرونا اعلام کند مناطق زرد است ما آموزش ترکیبی داریم یعنی دانش‌آموزان به‌صورت زوج و فرد در کلاس می‌آیند و برخی از آموزش‌ها را هم در شبکه «شاد» دنبال می‌کنیم. در مناطق قرمز هم آموزش غیرحضوری و از طریق شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی است.
به گفته حکیم‌زاده این راهکارها و سناریوهای آموزشی درون یک برنامه جامع آموزشی برای سال تحصیلی 1400-1399 هستند که در همین هفته نهایی خواهد شد و ما به اطلاع خانواده‌ها می‌رسانیم.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به متغیرهای آموزشی سال تحصیلی آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: برای سال تحصیلی آینده، پایه تحصیلی دانش‌آموزان، وضعیت منطقه، تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه، امکانات آموزشی و فضای آموزشی را که در اختیار منطقه است در نظر گرفتیم. در برخی از مناطق کلاس‌های درسی کم جمعیت است اما تنوع دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف بسیار است و در مناطقی هم با جمعیت بالای دانش‌آموزی مواجه هستیم. در برخی مناطق ما دانش‌آموزان کلاس اولی بیشتر از دیگر مناطق داریم و برهمین اساس پایه اول دبستان برای ما مهمتر است. همه این موارد باید بررسی شود و ما در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در حال نهایی کردن مدل زوج وفرد در مدارس هستیم. در همه سناریوهایی که آموزش و پرورش در نظر می‌گیرد این اختیار را به شورای مدرسه می‌دهیم تا آنها بر اساس اختیارات خود مدل آموزشی را در مدرسه اجرایی کنند.
آموزش‌های ترکیبی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش
وزیر آموزش‌ و پرورش هم در بازدید از حوزه امتحان نهایی دبیرستان ماندگار البرز از سناریوهای مختلف آموزش و پرورش خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در شرایط کنونی سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کردیم. در فضای آموزشی آینده، آموزش‌های ترکیبی در دستور کار است بنابراین ممکن است بخشی از آموزش‌ها در فضای مجازی و بخشی در مدرسه ارائه شود.
 محسن حاجی میرزایی، فلسفه دایر بودن مدارس در روزهای پنجشنبه را اجرای طرح سه روز، سه روز برای ورود دانش‌آموزان به مدرسه توصیف و خاطرنشان می‌کند: بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا، روزهای پنجشنبه نیز مدارس دایر است و این موضوع با هدف مدیریت ورود دانش‌آموزان به مدرسه صورت می‌گیرد لذا طرح زوج و فرد اجرا می‌شود بدین معنی که دانش‌آموزان مدارس پرجمعیت به دو گروه تقسیم می‌شوند عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت.
وزیر آموزش و پرورش می گوید : در مناطق سفید و دارای جمعیت کم‌دانش‌آموزی مدارس روال عادی را طی خواهند کرد البته استفاده از فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها حتی در شرایط سفید، تداوم خواهد داشت و فیلم‌های تدریس باکیفیت معلمان در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین برگزاری آزمون‌های هماهنگ در کشور از طریق فضای مجازی ظرفیت خوبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
تراکم   کلاس ها در برخی مدارس دولتی  بالاست
برخی از معلمان هم بر این باورند که دانش‌آموزان باید برخی درس‌ها را حضوری آموزش ببینند اما تراکم در برخی مدارس دولتی آنقدر بالاست که این طرح ممکن است برای دانش‌آموزان مشکل ایجاد کند. محمدرضا نیک‌نژاد معلم یکی از مدارس تهران در این باره می‌گوید: ما در این سه ماه تجربه آموزش از راه دور را داشتیم و معلم‌ها سعی کردند در شبکه‌های مجازی آموزش را داشته باشند به نظرم ما معلم‌ها در این مدل آموزش موفق نبودیم همین موضوع موجب شد تا آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید سناریوهای مختلفی در نظر بگیرد که یکی از این مدل‌های آموزشی زوج و فرد کردن مدارس است.
او تأکید می‌کند: اینکه دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کنیم فکر خوبی است اما باید در نظر بگیریم در برخی مناطق اطراف تهران یا در همین کرج تراکم دانش‌آموزی در کلاس درس ابتدایی بالای 40 نفر است.
البته برخی از مدارس دولتی اسم و رسم دار هم تراکم دانش‌آموزی بالایی دارند. فکر می‌کنم در طرح زوج و فرد هم در برخی مدارس با مشکل مواجه شویم من فکر می‌کنم اگر دانش‌آموزان را در کلاس‌های پرجمعیت فقط دو روز به مدرسه بکشانیم و این دو روز هم درس‌های مهم مثل ریاضی، فیزیک و شیمی یا زیست را آموزش دهیم موفق‌تر خواهیم بود. البته باید این اختیار را به مدیران داد تا آنها برای درس‌های مهم یا دانش‌آموزانی که بیشترین مشکل را در درس‌ها دارند برنامه‌ریزی کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/1/546131/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها