در دیدار «حنیف اتمر» با ظریف مطرح شد

سند همکاری‌های جامع ایران و افغانستان نهایی می‌شود




گروه سیاسی/ «حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی، اقتصادی، امنیتی روز گذشته به تهران سفر کرد و با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار اعلام شد که سند همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان حداکثر تا سه ماه آینده نهایی می‌شود.
به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در این دیدار که در سه دور برگزار شد، آخرین تحولات روابط دوجانبه از جمله همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی فرهنگی، مرزی، اتباع و پناهجویان، حمل و نقل و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر شد. سند همکاری‌های جامع دو کشور از جمله محورهای این گفت وگو بود که مقرر شد حداکثر تا سه ماه آینده نهایی شود. هیأت بلندپایه کشور همسایه افغانستان طی دیروز و امروز در قالب هشت کمیته توافقات وزیران امور خارجه دو کشور را بررسی و پیگیری خواهند کرد.
وزارت خارجه افغانستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که  سفر حنیف اتمر به ایران با هدف پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر، جست‌وجوی راه‌حل برای جلوگیری از تکرار آن، تقویت و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات پیرامون سند همکاری‌های جامع بین دو کشور، انجام شده است.
پیشتر شماری از مقام‌های افغانستان مدعی شدند که اواسط اردیبهشت حدود ۵۰ شهروند افغانستانی که به طور غیرقانونی وارد ایران شده بودند، از سوی مرزبانان دستگیر و پس از ضرب و جرح، وادار به پریدن به رودخانه هریرود شدند. ما وزارت خارجه ایران با تکذیب این رویداد اعلام کرد که این حادثه در خاک ایران روی نداده است.
حدود یک ماه پس از این ماجرا و اواسط خردادماه  بود که برخی منابع خبری افغانستان ادعا کردند که خودروی حامل تعدادی از اتباع افغان در یک درگیری با نیروهای ایرانی در مهریز یزد، آتش گرفت که در پی آن سه شهروند افغان کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی بود که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی آتش‌سوزی چندین کیلومتر دورتر از محل شلیک، روی داده و تیراندازی به سمت خودروهای حامل قاچاق و قاچاق انسان بوده است. به دنبال انتشار این اخبار بود که تجمع در برابر سفارت ایران در کابل و در اعتراض به دو ماجرای هریرود و شلیک به خودرو در یزد برپا ‌شد.
به گفته‌ وزارت خارجه ایران علاوه بر موضوعات یاد شده، موضوعات مختلف و در چارچوب کارگروه‌های سند همکاری‌های جامع ایران و افغانستان، همکاری‌های اقتصادی و مرزی، همکاری‌های مربوط به شهروندان افغانستان، همکاری‌های رسانه‌ای، امنیتی، بهداشتی و کار گروه همکاری‌های آب و انرژی از دیگر محورهای دیدارهای روز گذشته میان مقامات تهران و کابل بود.
دیدار  اتمر  با شمخانی
«حنیـــــــــــف اتمر» دیـــــروز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم دیدار و گفت و گو کرد.  دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار حنیف اتمر فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه‌های افغانستان در پی جانباختن تعدادی از اتباع افغانستانی را مایه تعجب و تاسف خواند.
شمخانی با اظهار تاسف از جانباختن گروهی از اتباع افغانستانی که غیر قانونی وارد ایران شدند، خاطرنشان کرد: در حالی که نیروهای انتظامی ایران هیچگونه نقشی در شکل گیری این رخدادها نداشته‌اند، فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه‌های افغانستان مایه تعجب و تاسف است.
وی افزود: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می‌تواند فارغ از فضاسازی‌های غیر سازنده مورد بررسی قرار بگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7374/1/546128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها