تصمیم‌های کرونایی برای تابستان

سال تحصیلی ۱۵ شهریور آغاز می‌شود/پنجشنبه مدارس دیگر تعطیل نیست / ماسک اجباری می‌شود فعالیت‌ها برقرار اما تجمعات غیر ضرور تعطیل / ماسک به وفور دراختیار مردم قرار گیرد مردم به خاطر ایران به استقامت و استمرار مبارزه ادامه دهند

رئیس جمهوری از آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها در روز ۱۵ شهریورماه خبر داد و گفت: ممکن است نیاز باشد مدارس از اول یا هفتم شهریور باز باشند و دست آموزش و پرورش در این زمینه باز است اما ما مبنا را روز پانزدهم شهریورماه می‌گذاریم.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسملین «حسن روحانی» دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بیش از چهار ماه است که مردم با ویروس خطرناک کرونا درگیر هستند. ۱۲۳ روز از شروع شیوع ویروس کرونا گذشته است که براساس اعلام وزارت بهداشت، آخرین روز بهمن بود و در این ۱۲۳ روز مردم ایران، کادر بهداشت و درمان و همه مسئولان و مردم مقابله خوب و جامعی در برابر این ویروس داشتند.رئیس جمهوری با بیان اینکه اکنون زمان پایان مقابله و مواجهه با کرونا نیست، اظهار داشت: نه دنیا و نه نظام بهداشت و درمان زمان خاصی را برای پایان بیماری اعلام نکردند. واکسن و درمان قطعی نیست، رفتار این ویروس کمی در حال تغییر است و تغییر کامل و ثابتی هم ندارد. آنگونه هم که اعلام کرده‌اند، خود به خود هم از بین نخواهد رفت لذا ما خودمان را برای یک مقابله بلندمدت آماده کنیم. روحانی با بیان اینکه متأسفانه کمک بزرگ به این ویروس ممکن است خودمان باشیم، تصریح کرد: ویروس کرونا خود به خود منتقل نمی‌شود بلکه توسط خودمان منتقل می‌شود یعنی یک نفر بیمار می‌شود، مراعات نمی‌کند، خود را قرنطینه نمی‌کند، با افراد مراوده می‌کند و همه را بیمار می‌کند. پس خودمان در توسعه و انتقال این بیماری نقش داریم بنابراین باید به این ویروس کمک نکنیم بلکه به مردم کمک کنیم بویژه افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند. وی با بیان اینکه آنچه وزارت بهداشت به آن تأکید دارد مسأله فاصله‌گذاری اجتماعی است که باید رعایت شود، خاطرنشان کرد: در تجمعات حضور نیابیم، بهداشت فردی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنیم. ماسک می‌تواند در عدم تسری این بیماری مؤثر باشد و این زنجیره قطع شود.
استفاده از ماسک در برخی مکان‌ها الزامی می‌شود
به گفته رئیس‌جمهوری، یکی از تصمیمات دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا آن است که در یکی، دو هفته آینده طرح الزام استفاده از ماسک در جاهای ضروری تصویب و ابلاغ شود.
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به تجربه پنج ماهه مبارزه با کرونا گفت: فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی با توجه به همه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان می‌تواند آزاد باشد. نمی‌گوییم که کارها تعطیل شود چون‌که شدنی و امکانپذیر نیست و مردم هم نمی‌پذیرند. دنیا هم برخی‌ بازگشایی کردند و وسط آن باز محدودیت می‌گذارند و دوباره بازگشایی می‌کنند. نه تعطیلی ضرورت دارد و نه مورد نظر ما است اما دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها همه باید مراعات شود. بنابراین «فعالیت آری، ولی تجمع و اجتماع و تردد در جاهایی که ضرورت ندارد نه»، اگر ما ‌ در جای مناسب، آری یا نه بگوییم، می‌توانیم با کمک همدیگر در یک زمان قابل قبولی شرایط را بهتر کنیم.
 به‌خاطر ایران شکیبا باشیم
روحانی گفت: می‌خواهم در این جلسه به‌عنوان رئیس جمهوری مردم ایران از آنها خواهش کنم و به آنها بگویم به خاطر پاسداری از ایران و دستاوردهایمان، شکیبایی را ادامه دهند. نگران و مضطرب نشویم و نگوییم نمی‌توانیم چرا که ما ملت بزرگی هستیم و می‌توانیم. ما امروز مواجه شدیم با یک مشکلی به‌نام این ویروس و تا امروز وضع ما خیلی خوب بوده است. البته شاید در روزهای اخیر مقداری مسئولان گلایه دارند که باید همه باهم این گلایه را حل کنیم.رئیس جمهوری افزود: آنجایی که همه با هم هستیم و کار را باور داریم خوب پیش رفته‌ایم. این ویروس، ویروسی نیست که فقط در بخش بیماری و درمان و اپیدمی با آن سروکار داشته باشیم. این مسأله بزرگی است که تمام روابط انسانی و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داده است. عده‌ای با مرگ عزیزان و عده‌ای با رنج جانکاه بخشی از مردم و عده‌ای با سختی معیشت از تأثیرات این ویروس مواجه هستند. مشاغل برخی رسته‌ها تعطیل شده است و شاید این تعطیلی ادامه داشته باشد. ضربه سختی به حمل و نقل، گردشگری، مراودات بین‌المللی و تجارت و صادرات و واردات وارد شده است. ضربه سختی به آموزش، فرهنگ و حتی به بخش‌هایی از پزشکی خورده است. هنوز دندانپزشکی ما برای فعالیت خود مشکل دارد.
 باید ماسک به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد
روحانی افزود: با اینکه می‌دانم مردم در بخش اقتصاد و معیشت هنوز هم مشکل دارند، اما می‌خواهم از مسئولان این بخش نیز تشکر کنم. تأمین ارز برای کالاهای مورد نیاز ما در این مدت انجام شده و ادامه هم خواهد داشت. رئیس جمهوری به بسته بودن مرزها و توقف تجارت و بازرگانی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در فروردین و اردیبهشت ۹۹، صادرات کالا نداشتیم، مرزها بسته بود و صادرات قطع بود؛ در شرایط کرونا و تحریم همین که توانستیم ارز را برای کالاهای ضروری و اساسی و مواد اولیه تا امروز تأمین کنیم و باز هم تأمین می‌کنیم و همین که ریال مورد نیاز کشور، تأمین شده است کار ساده‌ای نیست.روحانی گفت: ما در این دوران حقوق‌ کارکنان را سر موقع پرداخت کردیم، یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی را در زمان تعیین شده به مردم پرداخت کردیم، پرداخت بسته حمایتی ویژه دوران کرونا به افراد بیکار و ۳ میلیون خانوار که در شرایط مناسب نبودند در طول ۴ ماه کار ساده‌ای نبود، پشت این اتفاقات کارهای زیاد و بزرگی قرار دارد که در بخش اقتصاد انجام شده است.رئیس جمهوری عنوان کرد:‌ نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد این است که بنا شد برای یکی دو هفته آینده ما تصمیم نهایی را بگیریم، الزام استفاده از ماسک در برخی موارد است. بیشتر الزام استفاده از ماسک هنگام اجتماعات در فضای سرپوشیده است که جمعیتی است. منتها ما باید قبل از الزامی کردن ماسک، ماسک را به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار دهیم. ماسک پارچه‌ای، تمیز و قابل شست‌و‌شو باید در اختیار مردم باشد. بنابراین لازم است ماسک را در مناطق قرمز الزامی و ضروری کنیم. رئیس شورای عالی امنیت ملی درباره مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد زندان‌ها ابراز داشت: دستورالعمل خوبی توسط وزارت بهداشت برای زندان‌ها تهیه شده که آن را ابلاغ کرده که زندان‌ها براساس آن عمل خواهند کرد. وزارت بهداشت پزشکی را مسئول نظارت می‌کند و اگر وزارت بهداشت درباره نگهداری زندانیان حرفی داشت، در کمیته امنیتی در این‌باره بحث می‌شود. روحانی درباره مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آموزش نیز بیان کرد: تصمیم گرفته شد دانشگاه ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز کند. این آغاز فقط حضوری نیست بلکه بخشی در فضای حقیقی و بخشی به شکل مجازی است البته با کلاس خلوت و خوابگاه خلوت.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کلاس و خوابگاه شلوغ می‌تواند مشکل ایجاد کند، یادآور شد: کسانی که در شهر دیگری قبول شدند، می‌توانند در دانشگاه شهر خود تحصیل کنند تا از این طریق، امکان شکل‌گیری خوابگاه‌ و کلاس خلوت فراهم شود.
 ممکن است تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس حذف شود
روحانی با اعلام آغاز به کار و افتتاح کلاس‌های آموزش و پرورش در ۱۵ شهریور عنوان کرد:  به وزارت آموزش و پرورش این اجازه داده شد که از ابتدای شهریور، به تناسب استان‌ها آموزش خود را آغاز کند. با توجه به اینکه ممکن است تصمیماتی در مورد تعطیلی یک روز در میان کلاس‌ها یا خلوت‌تر شدن کلاس‌ها گرفته شود، تعطیلی روزهای پنجشنبه هم حذف می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7373/1/546024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها