دعوای امریکایی از یک افشاگری




ندا آکیش – باور کردنی نیست. اما جان بولتون می‌گوید حقیقت دارد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای اینکه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر پیروز شود دست به دامان شی جین پینگ، همتای چینی خود شده است. این امر و بسیاری از حقایق دیگر درباره رئیس کاخ سفید، جدیدترین افشاگری‌ها از کاخ سفید ترامپ است که این بار توسط جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتاب خاطراتش به رشته تحریر درآمده است.
به گزارش فرانس 24، در شرایطی که دونالد ترامپ این روزها و کمتر از 5 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا با دو چالش بزرگ همه‌گیری ویروس کرونا و شکست نظام بهداشت و درمانش و جنبش ضدنژادپرستی «جان سیاهان ارزش دارد» مواجه است؛ جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق او هم یک چالش جدید به این چالش‌ها افزود. روز چهارشنبه به وقت محلی سه روزنامه واشنگتن پست، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال بخش‌های مهمی از کتاب جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا را که قرار است این هفته روانه بازار کتاب شود، منتشر کردند. بخش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، بولتون که در سپتامبر 2019 به خاطر اختلاف نظرهای جدی با ترامپ از کاخ سفید اخراج شد، بعد از افسری که جورج فلوید، سیاهپوست 46 ساله را به قتل رساند و باعث به راه افتادن جنبش ضدنژادپرستی در امریکا شد، دومین کسی است که می‌تواند تن ترامپ را در ماه‌های آخر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 2020 بلرزاند. در گزارش‌های این سه روزنامه به نقل از بخش‌‌هایی از کتاب بولتون، ترامپ متهم به سوء‌استفاده از سیاست خارجی برای منافع شخصی شده و آمده است، ترامپ از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین خواسته، در ازای نادیده گرفته شدن مسائل حقوق بشری در چین بویژه درباره مسلمانان اویغور، به پیروزی مجدد او در انتخابات نوامبر کمک کند. این نخستین بار نیست که ترامپ متهم می‌شود که از یک کشور خارجی برای پیروزی در انتخابات درخواست کمک کرده؛ او در ماه‌های گذشته به خاطر درخواست مشابهی از رئیس جمهوری اوکراین برای افشای اطلاعاتی درباره پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش، استیضاح شد و اگر حمایت هم حزبی‌های ترامپ در مجلس سنا نبود، بعید بود از استیضاح خلاصی یابد. ترامپ همچنین در سال 2016 متهم شد که با دخالت و کمک روسیه در انتخابات پیروز شد.
واکنش ترامپ و کاخ سفید
روز سه‌شنبه، یک روز قبل از انتشار این گزارش افشاگرانه در روزنامه‌های امریکا، دولت علیه بولتون طرح شکایت کرد تا به بهانه امنیت ملی مانع انتشار کتابش شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ هم اواخر روز پنجشنبه در دفاع از ترامپ، بولتون را یک «خائن دروغگو» خطاب کرد و در توئیتر نوشت: «مایه تأسف و خطرناک است که آخرین نقش عمومی که جان بولتون ایفا کرد نقش یک خائن بود.» این درحالی است که بولتون در بخش‌هایی از کتاب خود فاش کرده: «پمپئو یکی از معدود افرادی بود که هرگز آشکارا با ترامپ وارد چالش و تنش نمی‌شد اما در جمع‌های خصوصی او را مسخره می‌کرد.» برخلاف پمپئو که با خائن خطاب کردن بولتون بشدت به افشاگری‌های اخیر او واکنش نشان داد، ترامپ متفاوت‌تر از همیشه عمل کرد و کوشید با زیرسؤال بردن کلیت انتشار کتاب بولتون خود را فردی آشنا به قانون و حساسیت‌های امنیت ملی نشان دهد. او در مصاحبه‌ای تأکید کرد که بولتون با انتشار کتابی درباره دوره فعالیتش در دولت در واقع اطلاعات بسیار حساس و طبقه بندی شده را فاش می‌کند که نقض قانون است. این در حالی است که تاکنون و با توجه به بخش‌های منتشر شده از این کتاب، بولتون هیچ اطلاعات حساس و خطرناک برای امنیت ملی امریکا را فاش نکرده است. اما به نادانی ترامپ اشاره شده و آمده است، او از ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس پرسیده بود آیا انگلیس یک قدرت هسته‌ای است یا از جان کلی، رئیس دفتر سابق کاخ سفید پرسیده بود آیا فنلاند بخشی از روسیه است. بولتون همچنین در مصاحبه‌ای با ای بی‌سی نیوز گفت، ترامپ برای ریاست جمهوری «ساخته نشده» و «شایستگی انجام این کار» را ندارد.
مهم اما دیر
البته به بولتون به خاطر افشای دیرهنگام این اطلاعات نقدهای جدی شده و حتی برخی رسانه‌ها او را در جایگاه متهم قرار داده و از افشاگری‌هایش با عنوان «اعتراف» یاد کرده و نوشته‌اند، چرا او در زمان خدمت در کاخ سفید مقابل کارهای رئیس جمهور نایستاده است. مگر او مشاور امنیت ملی ترامپ نبوده؛ آن‌هم مشاوری که به خاطر مواضع جنگ طلبانه و راست افراطی‌اش بویژه مواضع تند ضدایرانی‌اش مورد توجه ترامپ قرار گرفت و وارد کاخ سفید شد. بولتون در سال‌های گذشته بارها در ازای دریافت پول از منافقین در جمع آنها حاضر شد و با حمایت از آنها وعده داد، امریکا به کمک‌های خود از این گروه ادامه خواهد داد. به گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی، بولتون خود بخشی از تصمیمات دولت ترامپ در سیاست خارجی بود اما حالا در کتابش همان سیاست خارجی را نقد می‌کند و می‌گوید، ترامپ ابتدایی‌ترین واقعیت‌های ژئوپلتیکی را نادیده می‌گرفت و طوری تصمیمات بخش سیاست خارجی را اتخاذ می‌کرد که در راستای انتخاب شدن مجددش در انتخابات باشد. بنا بر کتاب بولتون، ترامپ به رئیس جمهور چین گفته بود، امریکایی‌ها مایل هستند که او برای یک دوره دیگر رئیس جمهور باقی بماند تا بتواند تغییرات لازم را در قانون اساسی امریکا بدهد. بولتون درباره سیاست خارجی ترامپ در قبال ونزوئلا هم در کتابش نوشته است، ترامپ برای دخالت در ونزوئلا بسیار «خونسرد» بود و در واقع ونزوئلا را «بخشی از ایالات متحده امریکا» می‌دانست.
به گفته «جن ساکی»، تحلیلگر سی‌ان‌ان، اگرچه اطلاعات فاش شده توسط بولتون مبنی بر تقاضای ترامپ از چین برای مداخله در انتخابات 2020 بسیار مهم است اما نمی‌توان از بولتون به عنوان «یک قهرمان تغییر دهنده روند بازی انتخابات» یاد کرد زیرا بعید است در مدت زمان کمی که تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، اقدام حقوقی خاصی علیه رئیس جمهور انجام شود. تنها اتفاقی که در نتیجه این افشاگری رخ خواهد داد، کاهش بیش از پیش محبوبیت رئیس جمهور خواهد بود که فاصله‌اش با جو بایدن، رقیب دموکراتش 14 پله شده است.
رؤیای «رؤیاپردازان» ادامه می‌یابد
افشاگری‌های اخیر علیه ترامپ در حالی است که دیوان عالی امریکا هم در پرونده موسوم به «رؤیاپردازان» علیه ترامپ رأی داد و به این ترتیب ترامپ دیگر نمی‌تواند «رؤیاپردازان» (مهاجرانی که از کودکی به امریکا آورده شده‌اند و مجوزی برای اقامت دائم ندارند) را اخراج کند. با این حکم دیوان عالی حدود 700 هزار رؤیاپرداز می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی به زندگی در امریکا ادامه دهند و گواهی اشتغال و اقامت موقت خود را تمدید کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7372/1/545898/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها