هشدار وزارت خارجه به نشست فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

قدر همکاری با ایران را بدانید وارد حاشیه نشوید


گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی روز گذشته پیش از آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که هرگونه تصمیم غیرسازنده در این نشست با واکنش درخور ایران روبه‌رو می‌شود که «رافائل گروسی»، در آغاز این نشست، درباره خودداری ایران از اجازه بازرسی دو مرکز در ارتباط با سؤالاتی درباره فعالیت‌های گذشته این مراکز ابراز نگرانی جدی کرد. نشست فصلی شورای حکام آژانس از روز گذشته به مدت چهار روز آغاز شد که بررسی گزارش مدیرکل درباره برنامه اتمی ایران در دستور کار آن قرار گرفت. این نشست، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار شد.
«گروسی» در آغاز این نشست مدعی شد «بیش از چهار ماه است که ایران اجازه دسترسی به دو مرکز را نداده و افزود که حدود یک سال است جمهوری اسلامی از گفت‌وگوی جدی درباره سؤالات مربوط به فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده احتمالی در این مراکز امتناع می‌کند.» مدیر کل آژانس با اشاره به اینکه این مسأله بر توانایی آژانس در حل و فصل سؤالات باقی‌مانده تأثیر می‌گذارد، خواهان همکاری فوری ایران و دسترسی سریع آژانس به این مراکز شد. او همچنین درباره اینکه شورای حکام ممکن است چه موضعی در برابر ایران داشته باشد، گفت:«این به اعضای شورا بستگی دارد که چگونه پاسخ بدهند.»
ادعای مدیر کل آژانس به اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر دستیابی به آرشیو گسترده اطلاعات از برنامه‌ هسته‌ای ایران بازمی‌گردد. نخست‌وزیر اسرائیل دو سال پیش ادعا کرد که ایران سایت «تورقوزآباد» در نزدیکی تهران را به انبار مواد هسته‌ای تبدل کرده است، موضوعی که هرچند وزارت امور خارجه ایران آن را رد کرد و دروغ خواند اما آژانس بعدها ادعای مقام‌های اسرائیلی را تکرار کرد و خواستار بازرسی از سایت مورد ادعا شد.
چنانکه این سازمان چند روز پیش در یک گزارش نسبت به ادامه ممانعت ایران از بازرسی برخی سایت‌ها ابراز نگرانی جدی کرد و مدعی شد ممکن است فعالیت‌هایی که قبلاً در این سایت‌ها صورت گرفته است، در راستای برنامه تولید سلاح‌های هسته‌ای بوده باشد. سیدعباس موسوی در نشست خبری روز گذشته طرح این ادعا را بر ادعاهای جاسوسی رژیم اسرائیل و «نتانیاهو» دانسته و گفته است این موضوع بسته شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «امریکا، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی را گروگان اهداف خود گرفته است و این مشی امریکاست. اما به آژانس توصیه می‌کنم در این زمینه واقع‌نگری داشته باشند و با مراجعه به اسناد متقن و همکاری خوب جمهوری اسلامی با آژانس، ادعای امریکا و رژیم صهیونیستی را مبنای سؤال خود قرار ندهد.» این دیپلمات افزود: «آژانس باید قدر همکاری‌های ایران را بداند و وارد حاشیه‌سازی بی‌مورد نشود. امیدواریم نشست آنها منجر به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مهم و کارآمد و سازنده باشد.»
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اعلام اینکه «همواره آماده بودیم بر اساس توافق‌های مقرر پیشین دسترسی‌های مجدد را برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم کنیم» تأکید کرد که «بازرسی‌های فنی نباید سیاسی شود».
با وجود موضع‌گیری مقام‌های ایرانی در مخالفت با گزارش‌های ادعایی آژانس، ادعای یاد شده روز گذشته در آغاز نشست فصلی شورای حکام مطرح شد و مدیرکل جدید آژانس بار دیگر بدون ارائه اسناد متقن خواستار دسترسی به سایت‌های ادعایی شد.
پیشتر کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از تداوم کارشکنی‌های امریکا و متحدانش علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی خبر داده و گفته بود:«امریکا و برخی کشورهای غربی دنبال آن هستند که در صورت لزوم، امکان تصمیم‌گیری از جمله از طریق رأی‌گیری نیز در این نشست مجازی وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی کشورهای دیگر عضو شورا مانند روسیه با این امر مخالفند.»
این در حالی است که «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتی ضمن اعلام این خبر که موضوع اصلی نشست شورای حکام آژانس برنامه هسته‌ای ایران است، اعلام کرد در این نشست مجازی رأی‌گیری انجام نخواهد شد.

برش

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد
گزارش «گوترش» درباره ایران همسو با نقشه جدید امریکاست

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل علیه ایران مبنی بر منشأ ایرانی بودن پرتاب موشک به آرامکو را کاملاً همسو با سیاست و نقشه جدید امریکا علیه ایران دانست و گفت: «این ادعا بی‌پایه و اساس است و اتهام عنوان شده را بر مبنای فشارهای امریکا و رژیم عربستان ارزیابی می‌کنیم». سید عباس موسوی در نشست خبری روز گذشته با بیان اینکه هیچ سندی دال بر منشأ ایرانی بودن موشک‌ها مشاهده نکردیم، گفت: «دبیرکل سازمان ملل از طریق برخی کشورهای خاص تحت فشار قرار می‌گیرد و گزارشی قرائت می‌کند که پایه و اساس خاصی ندارد.» آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده که موشک‌های شلیک‌شده به اهدافی در عربستان منشأ ایرانی داشته‌اند.
مراجعه منصوری به سفارت ایران در رومانی
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درادامه نشست خبری درباره نقش سفارت ایران در رومانی درباره بازداشت قاضی منصوری اظهارداشت: «بر اساس اطلاعاتی که من دارم ایشان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی مراجعه داشته و گفته که چه‌کار باید بکند که توسط سفارت راهنمایی‌های لازم به ایشان برای بازگشت به میهن ارائه شده بود.
از طرفی ایشان با حکم مرجع قضایی تحت تعقیب اینترپل ایران بود که این هم روند خودش را از طریق ارتباط اینترپل ایران با اینترپل رومانی طی کرده بود.» او اضافه کرد: «ایشان وقتی که رومانی بوده، به بیمارستان مراجعه می‌کنند آنجا ایشان تحت حفاظت قرار گرفته و بازداشت می‌شود.»
موسوی همچنین افزود: «وزارت خارجه در این موارد معمولاً احکامی یا دستوراتی را که مراجع قضایی می‌دهند راساً اجرا نمی‌کند بلکه اجرای آنها را تسهیل می‌کند و سعی می‌کند به‌صورت قانونی این اقدامات انجام بگیرد که این روند در حال انجام است و در آینده نزدیک هم اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.»
چشم خود را بر اقدامات غیرقانونی نمی‌بندیم
سخنگوی وزارت خارجه درباره برخی شیطنت‌ها در افغانستان علیه جمهوری اسلامی و احضار سفیر این کشور گفت: «ما همواره خواستار ثبات و آرامش در افغانستان هستیم اما اینها باعث نمی‌شود جمهوری اسلامی چشم خود را روی برخی اقدامات غیرقانونی ببندد. وقتی مرز یا گمرک تعیین شد به معنای این است که همه رعایت کنند اما عده‌ای با اغوای قاچاقچیان یا اقدام تروریستی یا هر دلیل دیگر غیرقانونی وارد کشور می‌شوند که جمهوری اسلامی این اجازه را نمی‌دهد.» وی با بیان اینکه سفارتخانه ما در این کشور فعال است، گفت: «اخیراً عده‌ای با تجمع غیرقانونی در محل سفارت ما به نفع بیگانگان و به نفع تخریب روابط دو کشور سوء‌استفاده کردند که هشدار دادیم این اقدامات و توهین‌ها غیرقابل تحمل است.» موسوی تصریح کرد: «اگر سؤالی باشد پاسخ می‌دهیم اما فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/1/545768/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها