وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خبرداد

از سرگیری انتقال گاز به ترکیه




گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه ایران که در دومین سفر دیپلماتیک خود پس از فروکش کردن اپیدمی «کرونا» به ترکیه سفر کرده است، روز گذشته در نشست خبری با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود از روند تعمیق همکاری‌های سیاسی و اقتصادی تهران و آنکارا خبر داد. محمدجواد ظریف ‌ پس از دو دور گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری مشترک با اشاره به پاندمی کرونا  از همراهی و دوستی دولت و ملت ترکیه قدردانی  کرد و گفت: «پاندمی کرونا نشان داد برخی کشورها در برابر جان انسان‌ها اهداف سیاسی کوتاه مدت خود را نشان می‌دهند و امریکا متأسفانه سابقه بسیار بدی از خود برجا گذاشت هم در تحولات داخلی خود و هم در پاندمی کرونا که تحریم‌هایش را علیه ایران با شدت هر چه بیشتر و با هدف ضربه زدن به ایران ادامه داد.»
به گزارش ایرنا، ظریف با بیان اینکه شیوع کرونا اهمیت تداوم گفت‌وگو با همسایگان و سایر کشورها را نشان داد، افزود:«خوشحالم و سپاسگزارم که با تلاش دولت ترکیه تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد و در تابستان مردم و صنعت ترکیه می‌تواند از گاز ایران بهره‌مند شود.
درباره تعرفه‌های تجاری دوجانبه و مسائل مختلف همکاری‌های اقتصادی صحبت کردیم.»
وی با بیان اینکه درباره مباحث دیگر مربوط به روابط دوجانبه گفت‌وگو کردیم، همچنین افزود:‌ «ان شاءالله با سفر آقای اردوغان به ایران برای تشکیل کمیسیون روابط راهبردی مسیر را ادامه خواهیم داد.»
ایران میزبان نشست قریب‌الوقوع آستانه
وزیر خارجه ایران با اشاره به گفت وگو درباره مسائل منطقه‌ای و همکاری‌ در روند آستانه درباره سوریه گفت:« ما این همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم و از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم که ایران در آینده نزدیک میزبان گردهمایی مجازی سران روند آستانه باشد و بعد هم به محض اینکه شرایط اجازه دهد، اجلاس حضوری سران را در ایران برگزار کنیم.
برای اینکه سران سه کشور بتوانند آخرین تحولات سوریه و ضرورت رسیدن به راه‌حل صلح آمیز و پایدار در سوریه را در قالب آستانه با هم مشورت کنند،‌ به زودی نشست مجازی بین سران برگزار و بعد از فراهم شدن شرایط، نشست حضوری را در تهران برگزار می‌کنیم.»
پروازها بزودی از سر گرفته شود
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره بازگشایی مرزهای هوایی و بخصوص زمینی ایران و ترکیه در پی شیوع کرونا عنوان کرد: «آنچه در مرحله اول برای هر دو کشور و اقتصاد دو کشور بسیار مهم بود، بازگشایی مرزها برای تبادلات تجاری بود. در این زمینه خوشحالیم که با همکاری در خصوص پروتکل‌های بهداشتی که بین ایران و ترکیه در سطوح مختلف و بین وزارتخانه‌های بهداشت، خارجه و راه دو کشور صورت گرفت، توانستیم بر بازگشایی مرزها برای تبادلات تجاری توافق کنیم، البته مرزهای ریلی برقرار بود و مرزها برای تبادلات کامیونی هم بازگشایی شده است.»
وی افزود: «گفت‌وگوها ادامه دارد. در آینده طبق برنامه قرار  است که پروازها از سر گرفته شود. درباره رفت و آمد افراد با توجه به اینکه مهم‌ترین موضوع برای همه ما فعلاً سلامتی مردم است و ما هم در ایران هنوز درباره بازگشایی و فعالیت مجدد توریسم، تصمیم قطعی را اتخاذ نکردیم.»  ظریف یادآور شد: «این موضوع هفته گذشته در دستورکار ستاد ملی کرونای ایران قرار داشته است و براساس دستور رئیس جمهور قرار شده کمیته ویژه‌ای متشکل از وزارت میراث فرهنگی، بهداشت و امور خارجه در این خصوص فعالیت کنند و به محض اینکه دو کشور در این زمینه تصمیم نهایی را بگیریم، مرزها برای رفت و آمد مسافران نیز بازگشایی می‌شود.» وزیر خارجه ایران در گزارشی توئیتری گفت‌وگوهایش با مقامات ترکیه‌ را سازنده خواند و گفت که همسایگان همیشه برای ایران در اولویت قرار دارند. ظریف قرار است بعد از این سفر برای دیدار با مقام‌های بلندپایه روسیه راهی
مسکو شود.
آغاز پروازهای دو طرفه بین ترکیه و ایران از ۱۱ مرداد
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود تأکید کرد که آنکارا مخالف تحریم‌های یک‌طرفه اعمال شده بر ایران است. وزیر خارجه ترکیه همچنین خبر داد که پروازهای دو طرفه بین ترکیه و ایران از یکم اوت (۱۱ مرداد) آغاز خواهد شد. چاووش‌اوغلو همچنین گفت: «در موارد مرتبط با اموال غیرمنقول متعلق به نمایندگی‌های دیپلماتیکی دو کشور به توافق‌های جدید رسیدیم.»
وی افزود:‌ «اپیدمی کرونا به ما درس وحدت و همبستگی داد از این‌رو به همکاری خود با ایران ادامه خواهیم داد.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/1/545763/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها