گزارش میدانی «ایران» از اولین روز بازگشایی مهدهای کودک

مهدها در انتظار کودکان بازگشته از قرنطینه


مهسا قوی قلب
خبرنگار
هفته گذشته به‌دلیل مشکلات زیادی که مادران شاغل در خصوص نگهداری از فرزندان خود داشتند، ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که مهدکودک‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند. دیروز در اولین روز بازگشایی مهدکودک‌ها با توجه به بحث کرونا شاهد حال و هوای دیگری بودیم. تصور ما این بود که در اولین روز کاری، شاهد فعالیت مهدها و حضور کودکان در مهدهای کودک باشیم، اما حالا شرایط کرونا سبب شده که خیلی از والدین از ترس ابتلا به بیماری هم چنان از فرستادن کودکان خود به مهدکودک‌ها اجتناب کنند، این در حالی است که اغلب مهدکودک‌ها تمام توان خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار می‌گیرند. مدیر یکی از مهدکودک‌های فعال در مرکز تهران در اولین روز کاری بعد از 3ماه تعطیلی به‌خاطر شیوع کرونا، به «ایران» می‌گوید: قبل از شیوع ویروس کرونا حدود 90 کودک در مهدکودک حضور داشتند، اما حالا که اجازه بازگشایی دادند، فقط 9 کودک مراجعه داشتند. ما سعی می‌کنیم همه مسائل بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت کنیم. دیروز کل کفپوش‌های مهدکودک و اسباب بازی‌ها، تاب‌ها و سرسره‌ها را کاملاً با مواد ضدعفونی شست‌و‌شو دادیم. بچه‌ها هم در همان بدو ورود باید کفش‌های خود را در بیاورند و دمپایی‌های شخصی خود را بپوشند. کف کفش‌ها را هم ضدعفونی می‌کنیم.» مربیان این مهدکودک هم همگی ماسک و دستکش دارند و موظف شده‌اند که دائماً دست‌های خود را در بازه‌های زمانی کوتاه شست‌و‌شو دهند. به گفته بچه‌های مهد کودک البته آن‌هایی که در رده سنی بالاتری هستند، باید در فاصله‌های کوتاه دست‌های خود را با صابون کاملاً شست‌و‌شو دهند. امیرعلی که 5 سال دارد می‌گوید که در خانه بیشتر دست هایم را می‌شستم، آنجا مادرم تند تند مرا به دستشویی می‌فرستاد تا دست هایم را بشویم. در دوران کرونا هم وقتی مهدکودک بسته بود، پیش مادربزرگم بودم. اما دلم برای دوستام تنگ شده بود. امروز خیلی خوشحالم که به مهد آمدم. خانم مربی به ما گفته نباید زیاد به هم نزدیک بشیم تا سالم بمونیم.
پانیذ هم که 4 سال دارد، می‌گوید: «خانم مربی گفته باید پشت میزها بازی کنیم و تند تند دستهامون رو بشوییم.»
بچه‌هایی که در گروه سنی بالاتر هستند، درباره مراقبت‌های لازم در جهت پیشگیری از کرونا آگاه هستند اما در گروه‌های سنی پایین‌تر و نوزادان، مربیان سعی می‌کنند، پذیرش کمتر باشد تا بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.به مهدکودک دیگری در شرق تهران سر زدیم، خانمی به استقبالم آمد و به‌جز آن خانم که نظافتچی بودند سه مربی هم در مهدکودک حضور داشتند. هیچ بچه‌ای در مهد نبود. یکی از مربی‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا اینقدر مهدکودک ساکت است، می‌گوید: «این مهد تا قبل از شیوع ویروس کرونا از حدود 30 کودک نگهداری می‌کرد، از ابتدای اسفندماه هم که به‌صورت رسمی تا دیروز تعطیل بودیم. چند نفر از والدین تماس گرفتند، اما امروز که اولین روز شروع کار ما است، هیچ پدر و مادری فرزندش را به مهدکودک نیاورده. شنیدم که خیلی از مهدکودک‌ها به خاطر مشکلات مالی ورشکست شده و تعطیل شدند. خیلی از همکاران من هم که در مهدکودک‌های دیگر شاغل هستند، بیکار شدند. ما چند ماه حقوق نداشتیم. البته مدیر مهد هم تقصیری ندارد، چون این ملک استیجاری است و با توجه به اینکه هیچ درآمدی نداشتیم، مدیر مهد هم از پرداخت اجاره ملک، مستاصل شده است.» مدیر این مهدکودک هم با بیان اینکه با این تعداد کم از بچه‌هایی که در مهد حاضر شده‌اند، توان پرداخت اجاره بها و حقوق پرسنل و هزینه‌های جانبی را ندارد، اظهار امیدواری می‌کند که در این برهه حساس سازمان بهزیستی آنها را رها نکرده و فکری در خصوص جلوگیری از ورشکستکی این قشر کند.مهدکودکی در حوالی سیدخندان که به‌عنوانی مهد دوزبانه فعالیت می‌کند، هم دیروز پذیرای تعداد انگشت شماری از کودکان بود. یکی از مادران که در حال سفارش به مربی بود، نوع دیگری فکر می‌کرد. به گفته مادر آبتین که 3 ساله است، اینهمه استریل نگه داشتن بچه‌ها در خانه و دور از محیط بیرون هم خوب نیست. البته مادر آبتین شاغل است و شغلش امکان دورکاری ندارد. اما گمان می‌کند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روحیه پسرش هم بهتر می‌شود و بدنش مقاوم‌تر می‌شود. مادر دیگری هم که در حال بیرون آمدن از مهد کودک بود، اعتماد کامل به مدیر و مربیان مهد داشته و معتقد است که آنها هم همانند ما که در محیط خانه دائماً به فکر رعایت بهداشت کودکان هستیم، دلسوزی کرده و محیط را ضدعفونی نگه می‌دارند، خیال این مادر از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مربیان راحت است و می‌تواند، با فکری راحت در سر کار حاضر شود.به مهد دیگری در خیابان گاندی مراجعه کردم و در نهایت تعجب دیدم که درب اصلی کلاً از بیرون قفل زده شده، احتمالاً این مهدکودک در منطقه نسبتاً بالای شهر پایتخت هم نتوانسته از پس اجاره ملک برآید یا شاید هیچ خانواده‌ای حاضر نشده در در دوران کرونا فرزندش را به مهد بفرستد.
آغاز به‌کار مهدهای کودک در مناطق سفید، زرد و قرمز
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به آغاز به کار مهدهای کودک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به «ایران» می‌گوید: در تمامی استان‌ها فعالیت مهدکودک‌ها آغاز شده و آنچه اهمیت دارد این است که رعایت موارد بهداشتی در مهدها ضروری است.حبیب‌الله مسعودی در ادامه می‌گوید: در مناطق دارای وضعیت سفید و زرد، مهدها مجاز به پذیرش نیمی از ظرفیت و در مناطق قرمز مجاز به پذیرش کودکان تا یک سوم ظرفیت خود هستند. ضدعفونی کردن کامل تجهیزاتی مانند اسباب بازی‌ها و کل محیط و نبود فضای بازی مشترک مثل تاب و سرسره هم از جمله مواردی است که در مهدکودک‌ها باید رعایت شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7369/1/545436/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها