سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

قاضی متواری در دام اینترپل




گروه سیاسی/ با گذشت یک هفته از آغاز رسیدگی به پرونده جنجالی اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست سابق قوه قضائیه، یکی از متهمان فراری به نام قاضی منصوری از سوی اینترپل در کشور رومانی دستگیر شد. در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، غلامرضا منصوری، قاضی وقت اجرایی لواسان، از سوی نماینده دادستان به‌عنوان متهم ردیف نهم معرفی شد که با دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از کشور متواری است. این متهم چند روز پس از برگزاری دادگاه، ویدئویی منتشر و اعلام کرد: «من هرگز به کشورم پشت نمی‌کنم و در یک جمله جمهوری اسلامی را حرم می‌دانم.» او با این عنوان که مرزها هنوز بسته است و هرچه تلاش کرده باز نتوانسته مسیری برای برگشت پیدا کند، تأکید کرده بود: «حتماً به سفارت جمهوری اسلامی مراجعه می‌کنم تا مقدمات برگشتم به کشور و شرکت در جلسه دادگاه و دفاع را فراهم کنم.»
در آن زمان که این اظهارات از سوی قاضی منصوری منتشر شد، گفته می‌شد که او در آلمان سکونت دارد. با گذشت چند روز، هیچ خبری از قاضی منصوری در سفارت ایران در آلمان نبود. وعده بازگشت قاضی منصوری- که یکی از قضات سابق دادسرای فرهنگ و رسانه بوده و با صدور قرار بازداشت برای تعدادی از خبرنگاران، چهره شناخته شده‌ای در میان اهالی رسانه به حساب می‌آید- گویا برای دستگاه قضایی باور پذیر نبود و آنها پیگیری‌های بین‌المللی را برای بازداشتش آغاز کردند.
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضایی دیروز با اعلام خبر بازداشت قاضی منصوری در کشور رومانی گفت: یکی دو نفر از متهمان در خارج از کشور به سر می‌برند که یکی از آنها به‌نام آقای منصوری اعلام کرده بود که «من دارم به ایران بر می‌گردم و در جلسه شرکت خواهم کرد» اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دیدیم این «اعلام» خیلی جدی نیست و بیشتر یک برنامه «تبلیغاتی» است. به همین جهت با اقدامی که از ناحیه مرجع قضایی انجام شد، مراتب به پلیس بین‌الملل کشورمان و اینترپل رومانی اعلام شد و ازجمعه شب این فرد در اختیار اینترپل قرار گرفته و دستور بازداشتش در کشور رومانی صادر شده است. غلامحسین اسماعیلی که این خبر را در حاشیه مراسم معرفی رئیس جدید سازمان زندان‌ها درباره دستگیری قاضی منصوری اعلام کرد ادامه داد: به‌دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران و حضور او در جلسه دادگاه فعلاً ممکن نیست ولی در روزهای آینده این کار انجام می‌شود. او گفت: با توجه به اطلاعاتی که داریم حدوداً تا دو هفته دیگر کلیه پروازهای بین‌المللی در کشور رومانی به‌خاطر شرایط کرونا لغو است و امکان پرواز به هیچ یک از کشورها وجود ندارد. اسماعیلی البته از بازگشت یک متهم اقتصادی به کشور هم خبر داد. فردی به نام «آبتین» که پرونده اخلال در نظام اقتصادی در یکی از استان‌های جنوبی کشور دارد و هفته گذشته با پیگیری قضایی و همکاری پلیس بین‌الملل به کشور برگردانده شده است. اسماعیلی درباره صدور حکم اعدام «محمود موسوی مجد» گفت: این پرونده در سال ۹۷ و ۹۸ بوده است. دستگیری ایشان به حادثه تروریستی سردار شهید سلیمانی ارتباطی نداشته است. در سنوات قبل به لحاظ ارتباطی که با این مجموعه داشته، اطلاعاتی از حوزه‌های پایه و نظامی ما بویژه در ارتباط با وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه و همچنین ترددهای شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را هم به سرویس سیا و هم به سرویس موساد می‌داده است. وی درباره اینکه این فرد با کدام یک از سازمان‌های داخلی در ارتباط بوده است؟ گفت: ارتباطش به لحاظ اینکه بیشتر در سوریه بوده و خانواده‌اش مقیم سوریه هستند، در همان کشور با نیروهای جمهوری اسلامی ایران که در آنجا حضور داشتند اطلاعاتی را از فعالیت آنها و حوزه فعالیت وزارت دفاع جمع‌آوری کرده و به دشمن می‌داده است.
بستر توبه برای مجرمان فراهم شود
این دو خبر مهم در خصوص دو متهم متواری، دیروز در حاشیه مراسم معارفه رئیس جدید سازمان زندان ها اعلام شد. در این مراسم که علاوه بر غلامحسین اسماعیلی مسئولان دیگری هم از قوه قضائیه حضور داشتند، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول رئیس قوه قضائیه در سخنان خود خواستار در نظرگرفتن فرصت «توبه» برای مجرمین شد و گفت که باید بستر را برای این کار فراهم کنیم. نظام جمهوری اسلامی تلاشش این بوده که بیش از آنچه که به فکر مجازات باشد به فکر اصلاح باشد اما متأسفانه در سال های اول انقلاب موضوعاتی تحمیل شد و ما از آن فاصله گرفتیم. اگر نبود اقدامات دشمنان و اقدامات تخریبی در سال‌های اول انقلاب و آن سوزاندن‌ها و اجحاف به مردم قطعاً رویکرد بر تربیت و آموزش بود اما ناچار شدند که مجازات‌های حبس در نظر بگیرند. امروز ما باید به این رویکرد برگردیم. وی افزود: اگر فرد متخلفی غفلتی کرد خدا به او فرصتی می‌دهد که اگر توبه کرد نه تنها او را می‌بخشد بلکه او را دوست دارد. آیا در این ۴۰ سال برای توبه مجرمین ساز و کاری پیش‌بینی کرده‌ایم‌؟  در این مراسم از زحمات اصغر جهانگیر تقدیر و مهدی حاج محمدی به‌عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور معرفی شد.

برش

رئیس سابق سازمان زندان‌ها مطرح کرد
روایت آماری از وضعیت زندانیان

رئیس سابق سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی گفت: ٢١١ هزار زندانی موجود در زندان‌ها هستند که در ٢۶٨ مرکز نگهداری می‌شوند. به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی گفت: ٢٠١٠ روز طول کشید و ١٠ اولویت برای مدیریت زندان‌ها در نظر گرفتیم و اقداماتی انجام شد. ایران در میان کشورهای اسلامی چهارمین، در آسیا هفتمین و در جهان چهل وهفتمین کشور به لحاظ تعداد زندانی است.
وی افزود: ٢١١ هزار زندانی موجود در زندان‌ها هستند که در ٢۶٨ مرکز نگهداری می‌شوند. جهانگیر اضافه کرد: در سال ٩٣، ٢٢۴ هزار نفر در زندان‌ها بودند که اکنون تعداد زندانیان ۶ درصد کاهش یافته است. آمار ورودی زندانیان در سال ١٣٩٣، ۵۴٧ هزار بود که در پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری ۴٧٩ هزار نفر شده و ١٢ درصد کاهش یافته است. همچنین موجودی متهمان ۵۶ هزار و ٨٠٠ نفر است که اکنون ١٨ درصد کاهش یافته است. جهانگیر افزود: آمار محکومان ١۵٣ هزار نفر بود که اکنون ١۵١ هزار نفر است. رئیس سابق سازمان زندان‌ها گفت: جرایم اموال و مالکیت در سال ٩٩، ٢٣ درصد رشد داشته و همچنین جرایم مواد مخدر ١٩ درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: ٢٣ هزار نفر از زندانیان را در سال ۹۸ عفو رهبری داشتیم و در سال ٩٧، ١١٧ هزار نفر مشمول عفو شدند که بیش از ۶٠ هزار نفر آزاد شدند. جهانگیر ادامه داد: با شیوع کرونا در زندان‌ها از ۷ اسفند، مرخصی زندانیان شروع شد تا پایان اردیبهشت ماه ۱۲۸ هزار زندانی مرخصی گرفتند و خواهشمندم که در بازگشت آنها هم مراقبت شود. کسانی که شرور نیستند و امکان تجدید مرخصی است این اتفاق بیفتد زیرا ممکن است موج دوم بیماری را داشته باشیم.
وی افزود: شبکه لن و ون در زندان‌ها توسعه یافت. سیستم هوشمند در زندان‌ها برای انبار دارو و اعزام و بستری ایجاد شد. راه‌اندازی سیستم آرشیو الکترونیک پرونده زندان‌ها و راه‌اندازی سیستم اشتغال و حرفه آموزی زندانیان را داشتیم. کارت‌های بانکی زندانیان را ساماندهی کردیم. ۸ هزار تلفن هوشمند در زندان نصب شده تا بتوانیم از کلاهبرداری در زندان‌ها جلوگیری کنیم. وی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ زندانی از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند. در حال حاضر ۴ هزار پابند داریم که این رقم باید به ۴۰ هزار تا برسد. همچنین ۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در زندان‌ها داریم و ۳۰۰ هزار کیت سریع اچ‌آی‌وی خرید کردیم. درمان هپاتیت سی را شروع کردیم که ۷ هزار زندانی شناسایی شدند. تربیت ۵۰ پزشک درمانگر اچ‌آی‌وی را داشتیم. بخش دیالیز را راه‌اندازی کردیم. جهانگیر اظهار کرد: در سال گذشته با دستور رئیس قوه قضائیه بازرسی تیم‌های ویژه از زندان‌ها انجام شد و ١۵هزار و ۵۵۵ نفر آزاد شدند و هفت هزار نفر تعیین تکلیف و ٧١٢ نفر مشمول تخفیف شدند. وی درباره محکومان مهریه افزود: زندانیان مهریه ۶٨ درصد کاهش یافته است و اکنون یک هزار و ٢١٩ محکوم مهریه در زندان هستند. رئیس سابق سازمان زندان‌‌ها گفت: ١٨٧ هزار نفر کمتر از ١٠ روز در زندان بودند و همچنین پرونده محکومان مالی ١٢ درصد کاهش یافته است. جهانگیر در پایان گفت: ٣٨ درصد از زندانیان در جرایم مواد مخدر، ٣٠ درصد جرم سرقت و ١٠ درصد جرایم علیه اشخاص در زندان‌ها به سر می‌برند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7369/1/545433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها