۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند‌





سوسن صادقی
خبرنگار
روز گذشته در مراسمی که به میزبانی اپراتور دوم (ایرانسل) برگزار شد، با دستور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۰۳۴ روستا در سراسر کشور با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار، به شبکه ملی اطلاعات و شبکه پهن باند ارتباطی متصل شدند.
تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم تلاش‌های مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات ارتباطی در روستاها را تلاشی برای برقراری «عدالت ارتباطی» به‌عنوان مصداق «عدالت اجتماعی» عنوان کرد.
 جهرمی گفت: وزارت ارتباطات طبق برنامه ششم توسعه مکلف شده 90‌درصد روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. این عدد در ابتدای دولت عدد ناچیزی بود ولی در سال اول برنامه ششم توسعه به حدود 30 درصد رسید ولی امروز این عدد به 90 درصد رسیده و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال، بالاتر از اهداف برنامه توسعه ششم عمل کرده و 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.
آذری جهرمی افزود: رسیدن از 10 درصد به 50 یا 60 درصد اهداف برنامه برای توسعه ارتباطات روستایی کار دشواری نیست، چون عمده روستاهای کشور که پرجمعیت هستند، در نزدیکی شهرها قرار دارند و ارتباط به راحتی برقرار می‌شود اما رسیدن از 90 درصد به 100 درصد زحمت بسیاری دارد، چرا که روستاهای باقی مانده به طور عمده در مناطق صعب العبور قرار دارند که برای توسعه روستایی نیازمند ساخت جاده، انتقال برق و ایجاد سکو هستند که این بخش کار بسیار پرزحمتی است.
وزیر ارتباطات با طرح این سؤال که نتیجه برقراری ارتباط به روستاها چیست؟ گفت: نتیجه این کار «عدالت ارتباطی»است که از مصادیق «عدالت اجتماعی» محسوب می‌شود. با شیوع بیماری کرونا نه تنها بخش مهمی از کنترل شیوع ویروس کرونا در اطلاع‌رسانی هم بر بستر فضای مجازی محقق شد، بلکه شاهد بودیم که آموزش مدارس و دانشگاه‌ها و حتی اقتصاد در بازار بورس، سهام عدالت و بانکداری به فضای مجازی منتقل شد.
وی با تأکید بر اینکه امروزه فضای مجازی اهمیت دوچندانی پیدا کرده، گفت: ترافیک اینترنت با 150‌درصد رشد، دو و نیم برابر شد و این نشان می‌دهد که وابستگی به اینترنت و فضای مجازی چقدر زیاد است. بنابراین اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد، یعنی عدالت وجود ندارد به همین دلیل وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در روستاها تلاش می‌کند تا عدالت را برقرار کند. آذری جهرمی با بیان اینکه تمام اقدام‌هایی که انجام می‌دهیم برای این است تا تحولی به‌نام تحول دیجیتالی و شکوفایی اقتصاد دیجیتالی را رقم بزنیم، افزود: تلاش می‌کنیم با این تحول، شبکه ملی اطلاعات را توسعه دهیم. از سوی دیگر به‌دنبال آن هستیم تا میدان را برای جوانان باز کرده و ظرفیت اشتغال را برای آنها افزایش دهیم تا زندگی مردم را راحت‌تر کنیم به این خاطر که  شفافیت به وجود بیاید و فساد از کشور ما رخت بربندد. وزیر ارتباطات گفت: امروز 1034 روستای دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و این یعنی اینکه مردم 1034 روستا می‌توانند از شبکه شاد استفاده کنند و آموزش‌شان مستمرتر شود. دانشجویان ساکن در آن مناطق می‌توانند از خدمات آموزش مجازی استفاده کنند و مردم روستاها دیگر نیازی ندارند تا برای خدمات بانکی و گرفتن یارانه مسافت‌هایی طولانی را تا شهرها پشت سر بگذارند. مردم می‌توانند دستاوردهای خود مثل صنایع‌دستی و کشاورزی را به اقصی نقاط کشور به کمک فضای مجازی ارائه کنند.
 آذری جهرمی افزود: این اقدام گام مهمی در توسعه شبکه ملی اطلاعات بود که در هفته‌های آینده از توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی آن خبرهای خوبی خواهیم داشت و گامی مهم در حوزه خودکفایی در حوزه نیازمندی‌های شبکه ملی اطلاعات خواهیم داشت.
ورود به حفاظت از حقوق کودکان
وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتور دوم (ایرانسل) در حرکت به سمت تحول دیجیتال پیشگام بوده، گفت: رمز موفقیت ایرانسل این است که فضا را برای جوانان باز کرده و از انحصارگرایی در ارائه خدمات فناوری اطلاعات دوری کرده است. آذری جهرمی به مجموعه ایرانسل چند پیشنهاد ارائه دارد و گفت: پیشنهاد اول این است که ظرف یک ماه با همکاری سکوهای توزیع محتوای کاربر محور، شرایطی را فراهم کنید تا بخشی از درآمد گردش محتوا در شبکه به تولید‌کننده محتوا برسد. لازمه یک جهش بزرگ در تولید محتوا بر بستر پلتفرم‌های موجود در شبکه ملی اطلاعات حائزاهمیت است.وی افزود: از ابتدای دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات کارهای مهمی برای زیست بوم کودکان و نوجوانان مانند توسعه تبلت‌های مخصوص کودکان، سکوهای اختصاصی سازی و نرم افزارهای مدیریت والدین در حوزه محتوا انجام داده است و حتی با برگزاری جشنواره کودک آنلاین تلاش کردیم که تولید محتوا را برای کودکان تقویت کنیم. این تلاش‌ها در مجموع باعث شد تا زیست بوم مخصوص کودک و نوجوان را در فضای مجازی کشور توسعه دهیم. ولی پیشنهاد دوم من به اپراتور دوم این است به حفاظت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ورود کند. ایرانسل باید اپراتور حفاظت‌کننده از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی باشد.
وزیر ارتباطات از این اپراتور به‌عنوان پیشنهاد سوم، تقاضا کرد تا یک بسته افتتاحیه یا عیدانه به مردمی که هم‌اکنون روستایشان به اینترنت وصل شد تقدیم کرده و با ارسال پیامک مردم را مطلع کنید تا کامشان از این خدمت شیرین شود.
مهاجرت معکوس با اینترنت
محمد امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: طبق آمار در دولت یازدهم و دوازدهم سهم روستاها از بحث پوشش ارتباطات روستاها به ۹۶ درصد رسیده  و این با زحمات و همت وزارت ارتباطات و همکاران‌شان محقق شده است.
امید افزود: توسعه اینترنت و پوشش شبکه ملی اطلاعات در روستاها منجر به مهاجرت معکوس شده است. تا امروز نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار روستاییان قرار گرفته است که استفاده از این تسهیلات برای ایجاد شغل به مدد زیرساختی که شبکه ملی اطلاعات ایجاد کرده، ممکن شده است.
مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور نیز گفت: اکنون ۳۷ هزار دهداری در روستاها و آبادی‌ها احداث شده است اما اگر روش‌های نوین نباشد و به‌سمت روستاهای هوشمند نرویم، نمی‌توانیم شاهد یکپارچگی دستورالعمل‌ها  باشیم. وی افزود: سامانه‌هایی که ما در خصوص دهیاری‌ها مورد استفاده قرار می‌دهیم همگی حاصل همکاری صنعت فناوری اطلاعات با وزارت کشور است. توسعه کشور از روستاها عبور می‌کند و اگر نتوانیم پیشرفت و تکنولوژی را در روستاها توسعه بدهیم، به نتیجه ایده‌آل نخواهیم رسید.
«بیژن عباسی آرند» مدیرعامل اپراتور دوم نیز در این مراسم گفت: اکنون بیش از ۱۷ هزار روستا تحت پوشش این شبکه هستند. از ابتدای شکل‌گیری این اپراتور بیش از 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که حاصل آن ایجاد 2هزار و ۳۰۰ شغل مستقیم و ۷۰ هزار شغل غیرمستقیم است. به‌همین واسطه نیز سه هزار شرکت دانش بنیان با این مجموعه در حال همکاری هستند.
او با بیان اینکه سهم این اپراتور در اقتصاد دیجیتال کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان است، گفت:‌ با ورود به نسل پنجم اینترنت، اپراتور دیجیتال قابلیت‌هایی را در کسب و کارها ایجاد می‌کند تا ظرفیت‌های جدید در این حوزه مانند ذخیره ابری، سرگرمی، آموزش، پیام‌رسان و اینترنت اشیا استفاده شود.
گفتنی است برای تحقق اهداف اصلی وزارت ارتباطات به‌منظور تکمیل دسترسی ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ارتباطی تا پایان سال‌جاری، نزدیک به ۵۰۰ روستا در قالب خدمات عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) و بیش از ۵۰۰ روستا با سرمایه‌گذاری اپراتور دوم به شبکه ملی اطلاعات و شبکه پهن باند ارتباطی کشور متصل شدند. در این مراسم، با برقراری ارتباط مستقیم با دو روستای «شهنیز» در استان کهگیلویه و بویراحمد و «گلانه» در استان کردستان به‌عنوان نمونه‌هایی از ۱۰۳۴ روستا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایت‌های مخابراتی را در این روستاها افتتاح کرد.
روستاهایی که در قالب طرح USO به شبکه ارتباطی متصل شدند، ۴۹۱‌روستا هستند که با احداث ۱۴۳ سایت و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این شبکه اتصال یافته‌اند. در این میان استان‌های کردستان با ۱۱۴، سیستان و بلوچستان با ۹۱ و خراسان رضوی با ۵۷ روستا بیشترین سهم را از این طرح توسعه دارند.
اپراتور دوم هم ۵۴۳ روستا را با احداث ۱۶۳ سایت و با سرمایه‌گذاری مستقیم ۸۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومانی به شبکه ارتباطی متصل کرده است. استان‌های فارس با ۶۸، خراسان رضوی با ۵۹ و کردستان با ۵۷ بیشترین سهم را از طرح توسعه ارتباطی اپراتور دوم  دارند.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7369/1/545432/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها