ایران قرن


بازخوانی قرن چهاردهم
 به روایت روزانه  روزنامه ایران  در صفحه‌ای ویژه  همراه با تصاویر و  ویدئوهای دیدنی
در سایت ایران  آنلاین

از طاعون تا کرونا؛ صد سال زندگی ایرانیان در بین این دو پاندمی گذشت؛ صد سالی که چهره ایران از تاول جنگ‌های جهانی و اشغال و استبداد پهلوی و کودتای امریکایی – انگلیسی دگرگون شد. ۴ دهه از این قرن با بزرگترین تحول سیاسی اجتماعی گذشت؛ انقلاب اسلامی ایران.
در این ۱۰۰ سال از این گربه خفته غرب آسیا، جز بحرین که در دوره پهلوی بی‌جنگ و جدال کنده شد، در جنگ هشت ساله با رژیم بعث وجب خاکی از ایران کم نشد.
ایرانیان در گذر این قرن، جنگ و اشغال، ترور و کودتا، استبداد و استعمار را تجربه کردند و در میانه قرن توفان انقلاب به پا خاست که شعارش استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. نیمه قرن به ناگه ایرانیان در مسیر انتخاب قرار گرفتند؛ انتخابات معنا گرفت و سرنوشت دست‌نوشت ما شد نه دستخط بیگانه.
نهال انقلاب هنوز نوپا بود که ترور و جنگ، تحریم و فشار بر آن باریدن گرفت اما تیر خصم به چله ننشست که انقلاب ۵۷ به چله رسید.۴۰ سالی که در آن شاهد تحولات سیاسی اجتماعی و روزهای تلخ و شیرین بسیاری بودیم.قرنی که گذشت، زندگی ایرانیان نفتی شد؛ دولتی ملی قربانی شد تا نفت ملی نماند. جویندگان طلای سیاه کودتا کردند؛ نخست‌وزیرانی سر خود را به باد دادند تا توفان انقلاب که به چاه‌های نفت برسد و آن را هم ملی کند.از نفت مسجد سلیمان به گاز عسلویه رسیدیم و بودجه‌ها فربه شد از نفت. تا تحریم، بوی نفت را از خزانه ببرد و این سرمایه کمتر خرج روزمرگی‌های ما شود.
امسال در آستانه قرنی نو، روزنامه ایران روزانه زندگی روزمره ایرانیان را مرور می‌کند؛ بازخوانی یک قرن در یک سال.
 ایران ۱۳۰۰ به روایت روزنامه ایران با گزارش‌هایی از زیست اجتماعی، تحولات اقتصادی، دگرگونی‌های سیاسی، دستاوردهای فرهنگی و یادگارهای ادبی‌اش. قرنی که با نو شدن شهر، شعر هم نو شد. قرنی که ایرانی جز با زبان شعر و داستان، حکایت خود را با سینما و موسیقی و تئاتر هم روایت کرد و صفحه قرن «ایران» مروری است بر همه این تجربه‌های تلخ و شیرین تا روزگار سپری‌شده ایرانیان روایت شود.
ما، برای فتح سوی پایتخت قرن می‌آییم، ما راویان قصه‌های شاد و شیرینیم ما راویان قصه‌های رفته از یادیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/1/545407/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها