طبری در دفاع از خود:

اتهامات را قبول ندارم 20 سال خدمت صادقانه داشته‌ام


گروه سیاسی/ دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه و متهمان دیگر این پرونده، دیروز در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.
پرونده 16 هزار صفحه‌ای با انبوهی از اتهامات برای طبری و 21 متهم دیگر، او را به جایگاه کشاند تا برخلاف میل خود وادار به دفاع و پاسخگویی به اتهاماتش شود. طبری در همان چند جمله ابتدایی‌اش، خود را از همه اتهامات بری دانست و آن را افترایی بیش ندانست. او گفت: علی رغم تلاش یک ساله نتوانستند کوچک‌ترین بهانه و دستاویزی برای اتهام‌زنی مرتبط با شغل و سمت من ارائه کنند؛ ۲۰ سال خدمت صادقانه به قوه قضائیه داشته‌ام. روشن است این پرونده‌سازی‌ها و افترا زدن‌ها که اکثر آن‌ها رسیدگی و مختومه شده، مربوط به 10 سال یا ۱۵ سال گذشته است. تا این لحظه هیچ کدام از اتهامات را قبول ندارم و آقایانی که به عنوان متهم از آنها نام برده شده، موارد اتهامی اغلب‌شان ارتباطی به من ندارد. او مدعی شد: طبق مقررات قانونی مانند سایر شهروندان حق شرعی نسبت به مال خود دارم.
او با این جملات خواست که ادامه دفاعیاتش را به وکیل خود بسپرد که با سؤالات پیاپی قاضی و نماینده دادستان روبه‌رو شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، قاضی خطاب به طبری گفت: در ارتباط با دریافت رشوه به مبلغ ۸۴ میلیارد ریال از حسن نجفی توضیح دهید که متهم پاسخ داد: اصلاً قبول ندارم. با او قراردادی نداشتم. قراردادم با فرهاد مشایخ بود. مشایخ این پول را داد که با هم ساخت و ساز کنیم. با آقای مشایخ قراردادی را با هم منعقد کردیم و با توجه به رشته تخصصی من، کارهایشان را انجام می‌دادم. در مورد آن مبلغ اطلاعی ندارم. در سال ۹۰ کسی به من گفت اگر فلانی به تو این پول را داده، پس بده، من مبلغ ۴ و ۲۰۰ (چهار و دویست) از پول را برگرداندم و کتباً هم نوشتم که کل پول را برمی‌گردانم.
۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دریافتی
سال 84
در ادامه، نماینده دادستان به روزهای دستگیری طبری اشاره کرد و گفت: زمانی که او دستگیر شد اطلاعات ما در مورد اراضی کلاک (لواسان) به مرور کامل شد. آن زمان اطلاعات ما بیشتر در حوزه آقایان دانیال زاده و سرخوش بود، آقای نجفی بعد از دستگیری مشایخ از کشور فرار می‌کند. اطلاعات ۱۵ سال از حساب‌های آقای مشایخ را بررسی کردیم. در حساب آقای مشایخ پول‌هایی است که در ۸۴، ۸۳ الی ۸۸ واریزی‌هایی از سوی آقای مشایخ به آقای طبری وجود داشته است. به آقای مشایخ گفتیم که این پول‌ها چیست؟ که آقای مشایخ گفت من ۷ میلیارد به آقای طبری بابت ساخت و ساز دادم. در ادامه به سراغ آقای طبری رفتیم و گفتیم این پول‌هایی که آقای مشایخ واریز کرده بابت چیست؟ آقای طبری گفت مشایخ ۴ میلیارد بابت ساخت و ساز داده و این اولین تناقض در عدد واریزی است. تحقیقات ادامه داشت تا اینکه مشایخ اعلام کرد اسناد او در ویلایش در لواسان است و ضابطان خدوم بلافاصله به ویلا می‌روند و اسناد به دست می‌آید. اولین سند دستخط آقای طبری است. این دستخط مورد تأیید خود طبری نیز قرار گرفت.
نماینده دادستان در ادامه گفت: در این دستنوشته نوشته شده که نظر به توافق فی مابین، آقای مشایخ مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت مشارکت در ساخت و ساز در اختیار بنده قرار داده است. در این خصوص با آقای مشایخ صحبت کرده‌ام که گفت اگر تمام زندگی و کارخانه‌های خود را بفروشد، شاید این میزان بشود. در تحقیقات، اسنادی پیدا کردیم و دیدیم یک مبایعه نامه به نام آقای مشایخ است و ملکی را مشایخ در کریم خان که ۳۰۰ متر است، به آقای طبری می‌دهد و سند رسمی به نام آقای طبری می‌شود. سؤال این است زمانی که کسی زمینی برای مشارکت در ساخت می‌آورد یا به صورت ۵۰-۵۰ شریک می‌شود و یا آورده‌ای برای آن فرد دارد؛ این چه جور مشارکت در ساخت است که همان ابتدا سند به نام او زده می‌شود لذا حساسیت ما بیشتر شد و ما اطلاعات را قطره چکانی جمع کردیم.
در ادامه نماینده دادستان از متهم طبری پرسید آیا با آقای نجفی مراوده دارید یا خیر؟ متهم پاسخ داد: 30 سال است با آقای نجفی آشنا هستم. نماینده دادستان ادامه داد: مشایخ به عنوان نماینده شرکت پوشینه برای آقای نجفی، به او وکالت می‌دهد. در این میان آقای طبری قرارداد مشاوره و کارشناسی می‌نویسد و توجیه می‌کند اگر ما به دام افتادیم، بگوییم این پول‌ها، پول‌های کارشناسی است. کدام کارشناس رسمی دادگستری ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد کارشناسی می‌گیرد؟ این در حالی است که آقای طبری در سال ۸۴ این میزان پول به حسابش آمده است. زمانی که در تحقیقات‌مان جلوتر رفتیم، وکالتنامه‌ای دستمان آمد که متوجه شدیم خواهران آقای حسن نجفی وکالتی به آقای مشایخ در مورد زمینی در لواسان که در سال ۸۳ بوده است، داده‌اند که در سال ۸۴ آقای مشایخ با این وکالتنامه تمامی حقوق خود را به آقای طبری می‌دهد و وی نیز با این وکالتنامه ملک را به نام خود می‌زند. نماینده دادستان اظهارات مشایخ در مورد دریافت رشوه و اقدامات مابه ازای رشوه و پولشویی را قرائت کرد و گفت: با پیگیری‌های سازمان بازرسی، طبری نگران می‌شود و قراردادی با مشایخ منعقد می‌کند و بعد از آن ملک کریم خان را به نام دانیال زاده می‌زنند. آقای مشایخ ۳۸ هزار سهم می‌خرد و وکالت آن را به طبری می‌دهد.
بعد از اظهارات نماینده دادستان، متهم طبری گفت: یک نفر از اعضای شهرداری را بیاورید که بگوید بنده دخالتی در کلاک داشتم. کار من ساختمانی بوده است در مورد سانای یک واحدی را مقابل شماره ۳۱۳ خریدم و بیش از ۷۰ درصد پول آن را پرداخت کردم و ۲۰ درصد دیگر ماند پس از آماده شدن سند تفکیکی.
اگر کل لواسان را بخواهم، به نام من می‌کند
قاضی از متهم پرسید: طبق اسناد و مدارک، شما تحت پوشش مشایخ، وجوه و اراضی دریافت کردید که طبری پاسخ داد: آیا از موقعیت شغلی خود سوء استفاده کرده‌ام؟ آیا کج‌دستی کرده‌ام؟ از کدام قاضی پیگیری کاری را مطالبه نموده‌ام؟ اصلاً مورد کلاک را قبول ندارم و از نجفی هیچی نگرفته‌ام. اگر سهام خریده‌ام، تاکنون چه استفاده‌ای کرده‌ام؟ مشایخ بدون اجازه برایم سهام خریده است. قاضی بابایی گفت: فرهاد پورتمن در اظهاراتش گفته که نجفی برای حل مشکل لواسان از طبری مساعدت می‌خواست. متهم طبری در ادامه گفت: آقای مشایخ با آقای نجفی می‌آمدند و مرا می‌دیدند جلسه نبود و ما مانند سه برادر بودیم. اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم، این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم، به نام من می‌کند. این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید، به من ارتباطی ندارد. اگر آنها نیز از من بخواهند من نیز برای آنها انجام می‌دهم. مشایخ و نجفی هیچ وقت کار اداری از من نخواستند.
 به کسی ربطی ندارد که دریافتی من زیاد بوده
نماینده دادستان خطاب به متهم طبری گفت: دستمزد کارهایی که شما مدعی هستید در ساختمان و... انجام می‌دادید چقدر بوده که متهم پاسخ داد: هر چقدر باشد کار من ارزش داشت؛ به کسی ربطی ندارد که دریافتی من زیاد بوده.
وی افزود: آقای طبری گفتند که این افراد دوست داشتند تا به من پول بدهند کاملاً درست است آقای طبری محبوب دل های متهمان اقتصادی بودند.
نماینده دادستان گفت: در مورد اینکه آقای طبری می‌گویند در یکی از املاک را هم اصلاً باز نکرده‌ام، آقای طبری شما ملک‌های زیادی دارید که هنوز در آن را باز نکردید که این ملک‌ها بسیار چشم‌نواز و لوکس هستند که توسط یک فرد سرشناس بانکی به شما داده شده است؛ شما چندین ملک در کیش و ولنجک تهران دارید که همه این املاک در حال بررسی است.
در ادامه قاضی اظهارات مشایخ را قرائت کرد و گفت: آقای مشایخ گفته نجفی ۵۰۰ هزار یورو به قاضی منصوری در ۵ نوبت پرداخت کرده است و ۸۴ میلیارد ریال نیز طی یک قرارداد شما دریافت کرده‌اید آیا این موارد را قبول دارید؟ متهم پاسخ داد: اصلاً این ادعا‌ها را قبول ندارم. قاضی پرسید: چرا مبالغ را گرفتید؟ متهم پاسخ داد: کار عمرانی می‌کردیم، اتهامات را نمی‌پذیرم. نمی‌دانم پولی که مشایخ به من داده چقدر بوده، چون از این حرف‌ها با هم نداشتیم. ما هر شب با هم تماس تلفنی داشتیم.
پس از پایان دفاعیات متهم طبری قاضی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: در جلسه بعدی دفاعیات وکیل اخذ می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7367/1/545300/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها