بازدهی 125 درصدی در 51 روز

بورس تهران 250 میلیارد دلاری شد


سیاوش رضایی
 خبرنگار
بورس اوراق بهادار تهران و درمجموع بازار سهام ایران در 51 روز کاری سال‌جاری روزهای متفاوتی نسبت به تمام 5 دهه گذشته سپری کرده است. درحالی که کل بازدهی بازار سرمایه در سال گذشته 187 درصد بود، تنها در دو و نیم ماهه سال‌جاری این عدد به نزدیک 125 درصد رسیده است.
از نیمه دوم سال گذشته با روند صعودی بورس تهران، این بازار به یکی از اصلی‌ترین محل‌ها برای جذب نقدینگی تبدیل شده است که این روند در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری شدت گرفته است. اکنون چشم امید برنامه ریزان اقتصادی به تداوم رونق بازار سرمایه است. چرا که هرگاه سیل نقدینگی حجیم کشور به سمت هر بازاری که حرکت کند نتیجه‌ای جز التهاب و افزایش قیمت‌ها ندارد. ورود نقدینگی پرحجم به بازار سرمایه نیز باعث شده است تا رکوردهای تاریخی پی درپی در این بازار به ثبت برسد، اما از نگاه برخی کارشناسان، آثار منفی نقدینگی در بورس به مراتب کمتر از سایر بازارهاست.
درواقع پس از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به 15 درصد، سرمایه‌گذارانی که ریسک بیشتری می‌پذیرند برای کسب سود بالاتر از بانک‌ها خارج شدند. این درحالی است که درهمین مقطع بازار سهام ایران برای سرمایه‌گذاران جذاب شده بود و با بازدهی قابل توجهی که فاصله زیادی با دیگر بازارها داشت، توانست درکنار سرمایه‌گذاران قدیمی، سرمایه‌گذاران تازه وارد را هم به سمت خود جذب کند. بدین ترتیب هم‌اکنون بازار سهام ترکیبی از سهامداران حرفه‌ای و تازه وارد است که در کنار هم به خرید و فروش سهام می‌پردازند. البته روزهای عمدتاً مثبت بازار در سال‌جاری باعث شده است تا سرمایه‌گذاران بازدهی قابل قبول و بعضاً خیره‌کننده‌ای از این بازار به دست آورند.
بورس 250 میلیارد دلاری
ارزش بازار بورس تهران به تنهایی در روز گذشته به بیش از 250 میلیارد دلار رسید. روز گذشته ارزش ریالی بازار بورس به بیش از 4322 هزار میلیارد تومان رسید که با محاسبه نرخ روز دلار (17 هزار و 256 تومان) به‌رقم تاریخی 250 میلیارد دلار می‌رسد که تاکنون در بورس تهران تجربه نشده است، رقمی که از بسیاری از بورس‌های منطقه بالاتر است.
بدین ترتیب از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته ارزش دلاری بورس تهران دو برابر شده است. در آخرین روزکاری سال گذشته ارزش روز بازار بورس تهران 1873 هزار میلیارد تومان بود که با محاسبه نرخ دلار روز (14 هزار و 903 تومان) ارزش دلاری آن به بیش از 125 میلیارد دلار می‌رسد. در واقع در این مدت ارزش دلاری بورس 125 میلیارد دلار افزایش یافته است.
فروردین 34 درصدی
درنخستین ماه سال‌جاری که بورس تهران 17 روز کاری داشت، شاخص کل بورس با رشد 177 هزار و 136 واحدی همراه شده است. بدین ترتیب بازدهی این بازار در این 17 روز به 34.5 درصد می‌رسد. درحالی که در این ماه ارزش معاملات در مقایسه با اسفندماه 98، معادل 6 درصد افزایش یافت حجم سهام معامله شده 4 درصد کاهش یافت. درعین حال دفعات معاملات بازار سهام 10 درصد در مقایسه با اسفندماه 98 افزایش یافت. ارزش بازار نیز در پایان فروردین در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 231 درصد افزایش یافت و از 783 هزار میلیارد تومان به 2593 هزار میلیارد تومان رسید.
 اردیبهشت 43 درصدی
در دومین ماه سال‌جاری بازدهی بورس تهران به 43 درصد رسید. در 23 روز کاری این ماه شاخص کل با رسیدن به کانال 986 هزار واحد، 296 هزار و 723 واحد رشد کرد. در این ماه، ارزش کل معاملات اوراق بهادار نسبت به فروردین، 145 درصد افزایش یافته است.
17 درصد بازدهی در 11 روز
تا روز گذشته روزهای کاری خرداد ماه به 11 روز می‌رسد که در این روزها شاخص کل 166 هزار و 918 واحد رشد کرده و بازدهی 16.9 درصدی برای سهامداران به همراه داشته است. در روز 13 خرداد ماه شاخص دوباره توانست ابرکانال یک میلیون واحدی را پس بگیرد که تا روز گذشته همچنان آن را حفظ کرده است.
در روز گذشته نیز شاخص کل بورس با رشد 35 هزار و 559 واحدی معادل 3.18 درصد بالا رفت و شاخص را به عدد تاریخی یک میلیون و 153 هزار و 677 واحد رساند. در این روز ارزش معاملات نیز به بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و ارزش بازار نیز به 4322 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
در آخرین روز کاری هفته جاری خودرو، بانک‌ها، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، شیمیایی، غذایی و سرمایه‌گذاری‌ها برترین گروه‌های صنایع بورسی بودند.
درهمین راستا نماد خودرو با 3 هزار و 968 واحد بیشترین تأثیر را در رشد شاخص بورس داشت. پس از آن نماد فولاد با 2 هزار و 944 واحد، فملی با 2 هزار و 389 واحد، وبملت با هزار و 314 واحد و اخابر با هزار و 189 واحد بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل را داشتند.
مدیریت ورود نقدینگی به بورس
در شرایطی که استقبال سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه بشدت افزایش یافته است به گواه بسیاری از کارشناسان برنامه‌ریزان می‌توانند از این استقبال و نقدینگی که به این بازار سرازیر می‌شود در جهت رشد و توسعه اقتصادی و تقویت واحدهای تولیدی استفاده کنند.
درهمین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «پیشنهادهایی در جهت مدیریت ورود نقدینگی به بازار سرمایه» نوشته است: افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی بازار سرمایه یکی از بازارهای مهم در نظام مالی و اقتصادی است که دولت و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از طریق آن به تجهیز منابع مالی اقدام کنند و در سوی مقابل برای مردم نیز فرصت‌ها و گزینه‌های متنوعی جهت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، آنچه به‌صورت اصولی باعث تأمین مالی بنگاه از مسیر بازار سرمایه می‌شود، عرضه سهام در بازار اولیه وافزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران است. در شرایط کنونی بازار سرمایه، با توجه به ورود گسترده نقدینگی و افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید سهام، افزایش سرمایه از روش صرف سهام یا از محل آورده نقدی سهامداران یا عرضه عمومی اولیه سهام هم باعث افزایش عرضه سهام و متعادل‌تر شدن شرایط بازار می‌گردد و هم منابع جدید مالی به بنگاه تزریق می‌کند و بنگاه توان توسعه فعالیت‌هایش را به دست خواهد آورد.
 اجرای این پیشنهاد به‌طور خاص در مورد بانک‌های خصوصی و همچنین بانک‌های واگذار شده در قالب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل وچهارم که دچار ناترازی و زیان انباشته جدی هستند، ضرورت دوچندان دارد. با توجه به اینکه این نوع افزایش سرمایه، هم منجر به ورود نقدینگی جدید به بانک می‌شود و هم زیان انباشته بانک را کاهش می‌دهد، توان اعطای تسهیلات بانک نیز افزایش یافته و تأثیر مثبت مجدد بر بخش واقعی اقتصاد خواهد داشت.
در این راستا ضروری است ضمن تسهیل فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها از این دو مسیر، معافیت‌های مالیاتی نیز برای تشویق بنگاه‌ها برای استفاده از این روش تعبیه گردد. افزایش عرضه سهام شرکت‌ها در جهت متعادل کردن شرایط بازار با توجه به رشد ورود نقدینگی به بازار سهام و افزایش تقاضا برای خرید آن و در جهت متعادل کردن شرایط بازار ضروری است تحولاتی در طرف عرضه سهام نیز رخ دهد.
درهمین راستا این مرکز رعایت الزامات شناوری سهام، افزایش شناوری سهام شرکت‌ها، واگذاری سهام شرکت‌های اصلی توسط شرکت‌های زیرمجموعه، عرضه تدریجی باقیمانده سهام دولت، افزایش عرضه‌های اولیه شرکت‌ها، هدایت مردم به سوی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه وافزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و آموزش افراد تازه وارد به بازار سرمایه را به‌عنوان پیشنهاد به مسئولان نهاد ناظر بازار سرمایه ارائه داده است.

بــــرش
هر روز 2.4 درصد رشد

بررسی ماه‌های ابتدایی سال یعنی فروردین، اردیبهشت و 11 روز کاری خرداد ماه نشان می‌دهد که در مجموع بازدهی بورس تهران در این مدت 124.9 درصد بوده است. در این 51 روز کاری شاخص کل بورس 640 هزار و 777 واحد رشد کرده است. براین اساس به‌طور متوسط در هر روز بازدهی بورس تهران به 2.44 درصد می‌رسد که ناشی از رشد میانگین روزانه 12 هزار و 564 واحدی آن است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7367/1/545298/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها