جمهوریخواهان یک به یک از ترامپ تبری می‌جویند

یارگیری بایدن از اردوگاه رقیب


اگر آن جمعیت سیاهپوستی که به باراک اوباما رأی داده بودند، 4 سال پیش به هیلاری کلینتون رأی می‌دادند، دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری نمی‌شد. بی‌دلیل نیست که از 11 گزینه معاونت رئیس ‌جمهوری جو بایدن، پنج نفر که روزنامه واشنگتن‌پست انتخاب کرده، سیاهپوست هستند و از همه شناخته شده‌تر کامالا هریس، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا که اسفند گذشته بعد از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 از کاندیداتوری معاون اوباما حمایت کرد، او را فردی خواند که «با شرافت به امریکا خدمت کرده است.» هریس در مناظره‌های تلویزیونی از سناتور بایدن به خاطر عدم مخالفت با جداسازی نژادی در مدارس انتقاد کرده بود. اما آنچه دیروز واشنگتن‌پست نوشت، نشان می‌‌داد یکی از گزینه‌های معاونت بایدن که در صورت انتخاب مسن‌ترین رئیس‌جمهوری امریکا می‌‌شود، می‌‌تواند کاندولیزا رایس باشد؛ یک سیاهپوست دیگر اما نه دموکرات که جمهوریخواه و نه عضو کابینه اوباما که مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه دولت جورج بوش پسر؛ رئیس پیشین دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه استنفورد که 4 سال پیش گفته بود معاون ترامپ نمی‌شود.
اگر حدس واشنگتن‌پست درست از آب دربیاید، رایس دومین وزیر خارجه‌ای است که در روزهای اخیر از اردوگاه جمهوریخواهان علناً به کمپین نامزد دموکرات‌ها می‌‌پیوندد. روز یکشنبه کالین پاول، اولین وزیر خارجه سیاهپوست تاریخ امریکا در دولت اول بوش گفت که در انتخابات پیش رو به جو بایدن رأی خواهد داد و این را هم گفت که 4 سال پیش هم نمی‌توانسته به ترامپ رأی دهد. حالا او ترامپ را به دروغگویی و «انحراف از قانون اساسی» ایالات متحد متهم کرده و رئیس‌جمهوری امریکا هم بلافاصله در توئیت خود جواب داد: «کالین پاول، یک خشک‌مغز واقعی که مسئول درگیر کردن ما در جنگ‌های مصیبت‌بار در خاورمیانه است، همین الان اعلام کرد که به یک خشک‌مغز دیگر، جو بایدن خواب‌آلود رأی می‌دهد. آیا پاول نبود که گفت عراق سلاح کشتارجمعی دارد؟‌ آنها نداشتند ولی ما به جنگ رفتیم.» آنچه پاول و رایس را در این مقطع علیه ترامپ هم‌نظر کرده مخالفت هر دو آنها با اعزام ارتش برای برخورد با معترضان امریکایی به قتل جورج فلوید سیاهپوست است که حتی ژنرال بازنشسته جیم متیس، نخستین وزیر دفاع ترامپ نیز در این موضوع علیه رئیس سابق خود موضعگیری کرده است.
البته نیویورک‌تایمز روز یکشنبه فاش کرد که جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری سابق امریکا و میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات 2020 از انتخاب مجدد دونالد ترامپ حمایت نخواهند کرد. تازه‌ترین نظرسنجی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نشان می‌‌دهد بایدن ۵۵ درصد و ترامپ ۴۱ درصد آرا را کسب می‌‌کنند.  این نظرسنجی به مذاق ترامپ خوش نیامد که نوشت: «نظرسنجی سی‌ان‌ان هم مثل گزارش‌هایش جعلی است. همین ارقام و بدتر از آن را برای کلینتون حقه‌باز می‌نوشتند. دموکرات‌ها امریکا را نابود خواهند کرد.»
حالا شاهین اقبال بر شانه بایدن است؛ تا حدی که جمعه شب نامزدی بایدن به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ اعلام شد؛ زودتر از زمان معمول. در شرایطی که بحران کرونا، افزایش بیکاری و اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی و خشونت پلیس امریکا، شاهین ترازوی رقابت‌ها را به سود دموکرات‌ها پایین برده است. خصوصاً که بایدن می‌‌گوید مرگ جورج فلوید نقطه عطفی در تاریخ ایالات متحده است و روز دوشنبه به همراه همسرش در هوستون حدود یک ساعت با بستگان جورج فلوید دیدار و گفت‌وگو کرد. بایدن حتی فراتر از امریکا می‌‌گوید مرگ جورج فلوید دنیا را تغییر خواهد داد و باید دید آیا مرگ او مستأجر 4 سال آینده را نیز تغییر خواهد داد تا دنیا با آن تغییر کند؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7366/1/545210/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها