238 هزار نفر دیگر بیمه بیکاری در یافت می کنند


حمیده امینی فرد
خبرنگار
مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در گزارشی درباره ابعاد اقتصاد کلان شیوع ویروس کرونا در ایران به آمارهای قابل توجهی از تعداد بیکاران احتمالی تا پایان امسال اشاره کرده بود. از دو تا 6 میلیون نفر! در این مدت بنا بر اعلام آمارهای رسمی بیش از 800 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرده‌اند که فعلاً 15 درصد از آنها موفق به دریافت آن شده‌اند. اگرچه راه‌اندازی و بازگشایی دوباره کسب و کارها بویژه در خرداد ماه امید بازگشت به کار را بالا برد و حتی بسیاری را به کارهایشان باز گرداند؛ اما هنوز هم تعداد زیادی در صف طویل دریافت بیمه بیکاری به انتظار نشسته‌اند. دولت البته 5 هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده که بنابر گفته مهدی شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی تاکنون هزار و 286 میلیارد تومان آن در مرحله اول پرداخت شده است.در این زمینه با مسعود بابایی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت و گویی کرده‌ایم که  در زیر می‌خوانید.

 هنوز کرونا با ماست، زمان رفتنش هم معلوم نیست، در این مدت اعداد و ارقام‌ عجیب و غریبی از تعداد بیکاران اعلام شد، گو اینکه همه کارمندان از کار بیکار شده‌اند! بالاخره چند نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده اند؟
متأسفانه ما هم این عددها را می‌شنیدیم، اما حقیقتاً تعدادی که در سامانه ثبت‌نام کردند، از ابتدای شروع راه‌اندازی سامانه که 23 اسفند سال گذشته بود، 842 هزار و 766 نفر بودند که در نهایت هم 704 هزار و 817 نفر از آنها مشمول شناخته شدند.
یعنی حدوداً 140 هزار نفر اطلاعات غلط داده بودند یا حذف آنها دلیل دیگری داشت؟ سامانه به‌طور هوشمند این تعداد را حذف کرده است. مثلاً کد ملی برخی از این افراد با شماره بیمه خودشان یا شماره بیمه کارگاهشان انطباق نداشته است، البته تأیید نهایی اسامی هم مستلزم پالایش سازمان تأمین اجتماعی است و ما دخل و تصرفی نداریم. ما تنها لیست را به سازمان ارسال می‌کنیم. سازمان هم پس‌از پالایش به سازمان برنامه و بودجه می‌فرستد و در نهایت خزانه‌داری کل است که پرداختی‌ها را انجام می‌دهد.
 تا الان به چه تعداد از مشمولان، بیمه بیکاری پرداخت شده است؟ در اسفند ماه (مقرری مرحله اول از 10 تا 29 اسفند ماه بوده است)، برای 103 هزار نفر پرداختی داشته‌ایم که مشمول افرادی شده که تاریخ بیکاری‌شان در اسفند ماه بوده است. البته در پیامکی از آنها خواستیم تا ابتدا در سامانه شماره حساب بانکی و شبای خود را وارد کنند که حدود 150 هزار نفر اطلاعات‌شان را وارد کرده بودند و ما این لیست را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی گذاشتیم.
 150 هزار نفر اسم رد شده، اما برای 103هزار نفر پرداختی داشته‌اید؟ چرا؟ خب برای برخی از این افراد لیست بیمه اسفند ماه واریز شده بود که به منزله اشتغال آنهاست. البته بسیاری از افراد هم معترض بوده و اعتراضشان را ثبت کرده‌اند که در حال رسیدگی به آنها هستیم و اجازه نمی‌دهیم حقی از کسی ضایع شود.
یعنی در این مدت فقط مشمولان اسفند ماه بیمه بیکاری گرفته‌اند؟ فروردین و اردیبهشت چطور؟ بله اما برای فروردین امسال فایل 293 هزار و 985 نفررا همین دو روز گذشته به سازمان ارسال کردیم که 238 هزار و 800 نفر از آنها تأیید شدند و تا این مسیر طی شود، بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد. البته 2 هزار و 557 نفر از مشمولین فروردین ماه، در این مدت انصراف دادند و 200 هزار و 532 نفر هم شماره حساب و شبای خود را در سامانه وارد کرده‌اند که مبلغ بیمه به حسابشان پرداخت می‌شود. حدود 30 هزار نفر هم هنوز اطلاعاتشان را وارد سامانه نکرده و 90هزار نفر از مشمولین فروردین هم شماره حساب خود را اشتباه وارد کرده‌اند که با کد ملی‌شان همخوانی نداشت یا جزو 6 بانک عامل نبود که باید دوباره وارد شده و اطلاعاتشان را اصلاح کنند.
 از مجموع درخواستی‌ها چه تعداد انصراف دادند؟ حدوداً 15 هزار و 520 نفر درخواستشان را پس گرفتند که احتمالاً بازگشت به کار داشته‌اند.
 تکلیف مشمولان اردیبهشت چه می‌شود؟ ببینید اردیبهشت ماه، پایان موضوع بیمه بیکاری و کروناست، بنابراین فقط افرادی که تا پایان اردیبهشت ماه بیکار شده‌اند، می‌توانند از این قانون که بیمه بیکاری در قالب حوادث مترقبه پرداخت می‌شود، استفاده کنند، به‌همین علت هم تا 30 خرداد زمان باقیست تا افرادی که در ماه گذشته، بیکار شدند، ثبت‌نام کنند و البته تا این فرآیند طی نشود، قطعاً پرداختی هم انجام نخواهد شد. ارسال فایل‌های ما کاملاً به روز است اما قانوناً تا پایان این ماه باید صبر کنند.
 کرونا هنوز هم هست، پس تکلیف افرادی که در خرداد ماه از کار بیکار می‌شود، چه می‌شود؟ از اول خرداد طبق قانون به درخواست ها رسیدگی می‌شود و در چارچوب قانون هم پرداختی‌ها انجام خواهد شد، چون زمان 3 ماهه به پایان می‌رسد.
 رقم بیمه بیکاری دقیقاً طبق قانون پرداخت می‌شود، برخی دریافت کنند‌گان اعتقاد دارند که کمتر از درصد قانونی به حسابشان واریز شده است؟ ما تأکید کرده‌ایم تا طبق قانون پرداخت شود، اما برخی مراجعه‌کنندگان گفته‌اند که منطبق با قانون نیست، به هرحال ما در این زمینه مسئولیتی نداریم و این خزانه‌داری کل است که پرداخت‌ها را انجام می‌دهد. ما نمی‌دانیم معیار پرداخت‌ها چه بوده و چقدر است. اگرچه درصد پرداخت‌ها هم از فردی به فرد دیگر متغیر است و نمی‌توان رقم مشخصی را در این زمینه اعلام کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7366/1/545179/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها