گزارش «ایران» از تأثیر شیوع بیماری کووید 19 بر فعالیت آموزشگاه های کنکور

کرونا مافیای کنکور را فلج کرد



هدی هاشمی
خبرنگار
آموزشگاه‌های کنکور هم از تأثیر کرونا در امان نماندند. همان روزهای اول شیوع این بیماری هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که آشفته بازار کلاس‌های کنکور هم تحت تأثیر کرونا راه و روشش تغییر کند. در این ماه‌های تعطیلی کرونایی، آموزشگاه‌هایی که اسم و رسمی داشتند همچنان پرتوان به‌کار خود ادامه دادند، اما آنهایی که کوچک‌تر و نوپا‌تر بودند، عمدتاً ورشکسته و تعطیل شدند. این برای اولین بار است که یک ویروس موجب تعطیلی برخی از آموزشگاه‌های کنکور شده است چرا که در این سال‌ها هیچ قدرتی نتواسته جلوی فعالیت این آموزشگاه‌ها را بگیرد، اما حالا کرونا، روی کسب و کار پرسود برخی از آموزشگاه‌ها تأثیرگذاشت.
برخی از همین آموزشگاه‌ها همان روزهای اول تعطیلات اعلام کردند که کلاس‌هایشان را به‌طور آنلاین برگزار می‌کنند و تست‌های کنکور را هم در فضای مجازی برای شاگردانشان ارسال می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها هم به ناچار این روش را قبول کردند. اما حالا با ماندگاری کرونا، آموزشگاه‌ها به فکر افتاده‌اند که برای ادامه کار باید روش‌های جدیدی برای مشتریانشان داشته باشند. خبرنگار ما با چند مؤسسه سرشناس کنکور تماس گرفت.آنها درباره رقم‌های دریافتی‌شان اعلام کردند حالا با وجود کرونا روش‌های تدریسشان را تغییر داده‌اند. مدیر یکی از این مؤسسات می‌گوید: کلاس‌های کنکور برای سال آینده به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. البته برای کلاس‌های حضوری می‌خواهیم تعداد دانش‌آموزان را به دو نفر برسانیم. همچنین در ادامه می‌افزاید: تمام کلاس‌ها را با فاصله اجتماعی برگزار می‌کنیم. آزمون‌ها را نیز به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنیم تا دانش‌آموزان سلامت باشند. در کنار کلاس‌های حضوری برخی از کلاس‌ها هم آنلاین برگزار می‌شود. البته برگزاری کلاس حضوری بستگی به دانش‌آموز دارد. اگر دانش‌آموز کار بیشتری بخواهد ما کلاس‌ها را برایش حضوری برگزار می‌کنیم. آموزش‌های ما هم از نیمه تیرماه آغاز می‌شود.» او درباره قیمت کلاس‌های کنکور می‌گوید: «برای هر درس تخصصی حدود 3میلیون و 850 هزار تومان می‌گیریم. برای هر درس عمومی هم حدود 2 میلیون و 350 هزار تومان می‌گیریم. هر آزمون کنکور هم 25 هزار تومان است و بستگی دارد که شما چند بسته آموزشی بخواهید.»
برخی از مؤسسات کنکور هم برای بالا بردن آمار قبولی دانش‌آموزان خود در کنکور از معلم‌های صاحب برند و مطرح استفاده می‌کنند که هزینه این معلم‌ها نیز بشدت بالاست. یکی از همین آموزشگاه‌ها به «ایران»، می‌گوید: «ما از معلم‌های برند استفاده می‌کنیم. لیست معلم‌ها در سایت آموزشگاه است ما پیشینه معلم‌ها را هم نوشته‌ایم. هر دو هفته یکبار هم آزمون برگزار می‌کنیم. هنوز قیمت‌های کلاس‌های کنکور را نهایی نکردیم. اما برای هر کتاب تخصصی حدود 3 میلیون تومان و برای هر درس عمومی هم حدود دو میلیون و دویست هزار تومان می‌گرفتیم. تست‌های کنکور هم هر دوهفته یکبار برگزار می‌شود و پارسال حدود 20 هزار تومان بوده است و برای امسال هنوز نهایی نکرده‌ایم. البته ما برخی از کلاس‌ها را در منزل هم ممکن است تشکیل دهیم و معلم هایمان به خانه می‌روند.» او درباره اینکه آیا خانواده‌ها از کلاس‌های آنلاین کنکور استقبال کرده‌اند هم می‌گوید: «در همه و شرایط فعلی کلاس‌ها ‌را آنلاین برگزار می‌کنند و دانش‌آموزان ما هم استقبال کرده‌اند. تکنولوژی آموزشی آموزشگاه‌ها در ایران قدرت و کیفیت بسیار بالایی دارد و ما هم آموزش‌ها را با کیفیت انجام می‌دهیم چرا که آدم‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تحصیلکرده هستند و در بهترین دانشگاه درس خوانده‌اند.»
سه میلیون و 800 هزار تومان شهریه کلاس‌های تخصصی به صورت آنلاین
آمار دقیقی درباره گردش مالی آموزشگاه‌های کنکور وجود ندارد چرا که این آموزشگاه‌ها هیچ گاه گردش مالی خود را اعلام نمی‌کنند اما طبق گفته رئیس وقت شورای مؤسسان مراکز آموزشی کشور بیش از ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی این آموزشگاه‌ها است. آنطور که هامون سبطی، کارشناس تعلیم و تربیت می‌گوید بر اساس اطلاعاتی که خود مسئولان آموزشی اعلام کرده‌اند حدود 11 هزار آموزشگاه علمی در کشور وجود دارد که از این تعداد 8200 آموزشگاه مجاز هستند. او درباره کلاس‌های کنکور معتقد است: آموزش بعد از خوراک، پوشاک و مسکن برای خانواده‌ها مهم است و این یک ارزش فرهنگی در کشور است.بر اساس آمارهای سازمان سنجش امسال یک میلیون و سیصد هزار نفر در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کردند که از این تعداد حدود 15 درصد از خدمات کلاس‌های کنکور استفاده کردند. سبطی، درباره روند فعالیت آموزشگاه‌های کنکور در دوران کرونا اظهار می‌کند: خیلی از این آموزشگاه‌ها آموزش‌های آنلاین خود را برگزار کردند اما موضوع مهم این است که بسیاری از این آموزشگاه‌ها قیمت بالایی به خانواده‌ها می‌دهند در نتیجه آنهایی که ندارند فریب آموزشگاه‌های بدون شناسنامه را می‌خورند.
در شبکه‌های مجازی مؤسساتی هستند که خودشان را صاحب سبک آموزشی می‌دانند. در همین شبکه اینستاگرام فردی بود که ادعا می‌کرد اصول تست زدن سازمان سنجش را بهتر از دیگر آموزشگاه‌ها می‌داند. او برای خودش مصاحبه‌های فرمایشی در رسانه‌ها انجام می‌داد. بعد از مدتی تعدادی از خانواده‌ها از این فرد شکایت کردند. چرا که او فقط برای مشاوره دادن و برخی از خدمات آموزشی 100 میلیون تومان از خانواده‌ها می‌گرفت. برخی از خانواده‌ها این پول را دادند و بعد از مدتی متوجه شدند این فرد کلاهبرداری کرده است. حکم جلب این فرد آمد. اما هر‌چه گشتند نتوانستند او را دستگیر کنند و حالا به این نتیجه رسیدیم که این فردشخصی خیالی بوده است که برای خودش نام کاربری درست کرده است. این آشفته بازار کلاس‌های کنکور بسیار است و باید نهادهای نظارتی بررسی‌های بیشتری در این زمینه داشته باشند و نظارت‌ها بیشتر شود.

برش
تعطیلی برخی از آموزشگاه‌های کنکور

مهدی بهلولی کارشناس آموزشی هم در این باره می‌گوید: وقتی کرونا آمد کلاس‌های حضوری تعطیل شد و نظام آموزشی به‌صورت آنلاین کلاس‌های خود را برگزار کرد. این موضوع برای آموزشگاه‌ها هم بوده است. آموزشگاه‌های کوچک در شهرهای ایران چندان نتوانستند کاری انجام دهند. برخی افراد ساختمان‌های کوچکی را اجاره می‌کنند و معلم‌ها هم به‌صورت حق التدریس درس می‌دهند. این آموزشگاه‌ها مخصوص کنکور نیستند. معلم‌ها در همه پایه‌ها کلاس‌های جبرانی دارند. این آموزشگاه‌ها امکانات مجهز و کادر خوبی هم ندارند پس در این دوران آنلاین آموزشی تعطیل کردند. اما آموزشگاه‌های بزرگ و با اسم و رسم همیشه بازار پر سودی داشتند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7366/1/545178/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها