مدیرعامل راه‌آهن جزئیات تحقق هدفگذاری رشد حمل بار و مسافر در سال 99 را اعلام کرد

نیاز کشور به 5300 واگن جدید




سهیلا یادگاری
خبرنگار
مدیرعامل راه‌آهن گفت: به استناد برنامه و برای تحقق افزایش حمل‌ونقل ریلی در کشور، برای بخش باری 5128 و در بخش مسافری 180 واگن باید تأمین شود. سعید رسولی، روز گذشته در نشست خبری، برنامه‌های راه‌آهن در سال جهش تولید را تشریح کرد. رسولی تأمین ناوگان، افزایش امنیت، افزایش بهره‌وری، جذب سرمایه‌های جدید و توسعه خطوط فرعی را مهم‌ترین برنامه‌ها برای افزایش حمل‌ونقل باری و مسافری از طریق ریل نام برد.
تأمین ناوگان
رسولی در پاسخ به سؤال «ایران» در خصوص کمبود ناوگان و میزان سرمایه لازم برای نوسازی ناوگان گفت: برای برنامه حمل بار امسال برنامه‌ریزی خاصی انجام شده  و الزامات ناوگان نیز مشخص شده است. بر این اساس برای بخش باری به استناد برنامه 5 هزار و 128دستگاه واگن باری اعلام نیاز شده که به سه طریق پیش‌بینی تأمین مالی انجام شده است. او در خصوص چگونگی تأمین این تعداد واگن باری گفت: امسال 1740 دستگاه واگن باری نو در قالب هدف‌گذاری 2 هزار دستگاه واگنی که قرار است، طبق برنامه وزیر راه و شهرسازی وارد ناوگان شود، تأمین می‌شود و تعداد یکهزار و 800 دستگاه واگن در قالب واگن‌های در اختیار خواهد بود، همچنین افزایش قطارهای برنامه‌ای در دستورکار قرار گرفته است.همچنین از 3 هزار دستگاه واگن متوقف، راه‌اندازی هزار و 500 دستگاه واگن باری هدف‌گذاری شده است و این موارد جمعاً نیاز حوزه بازرگانی برای رسیدن به هدف‌گذاری جابه‌جایی بار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محقق می‌کند. مدیر عامل راه‌آهن، نیاز ناوگان در بخش مسافری را در63 دستگاه واگن مسافری جدید نام برد که «به شبکه ریلی اضافه و 117 دستگاه واگن نیز در حال بازسازی است که تا پایان سال آماده و وارد ناوگان می‌شود.» سرمایه مورد نیاز تأمین ناوگان جدید به گفته رسولی «قرار است از محل تبصره 18 و ماده 12 باشد.»
۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود از پرداخت ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد به ۶۳ شرکت ریلی خبر داد. رسولی افزود: شرکت‌های ریلی مسافری از روز دوشنبه 19 خرداد می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه کنند تا این تسهیلات را دریافت کنند. این تسهیلات در راستای کاهش درآمدهای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به‌دلیل شیوع کرونا به آنها پرداخت می‌شود.
ورود شرکت‌ها به بورس
رسولی در ادامه گفت: قرار است تعدادی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی وارد بازار سرمایه شوند و از ابزارهای نوین بازار سرمایه نیز برای تأمین مالی پروژه‌های ریلی با استناد به ماده ۶۷ قانون الحاق ۲ انجام می‌شود.
استرداد پول بلیت
معاون وزیر راه درباره استرداد پول بلیت‌ها به مردم گفت: همه پول‌های مردم به آنها عودت داده شد و در حال حاضر نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، همه قطارهای بین شهری و حومه‌ای در حال سیر و حرکت هستند.
دلیل سوانح
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سؤال «ایران» در خصوص علت افزایش دزدی ریل و ایجاد حوادث به این دلیل گفت: سوانح ریلی در سال 98 نسبت به سال 97 روند کاهشی داشتند همچنین در دو ماهه سال 99 هم تعداد سوانح ریلی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهشی بوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مدیرعامل راه‌آهن مسئول اعلام علت وقوع سوانح نیست، گفت:‌ علت وقوع سوانح را کمیسیون عالی سوانح در راه‌آهن بررسی، مشخص و اعلام می‌کنند که این کمیسیون خارج از راه‌آهن مشغول به کار است و اعضای آن توسط وزیر راه و شهرسازی انتخاب می‌شوند. وی تأکید کرد:‌ اگر ثابت شود مدیری در وقوع این سوانح سهم یا تقصیری دارد بر اساس قانون با آن فرد برخورد می‌شود و مدیران مقصر بلافاصله برکنار و به هیأت تخلفات معرفی می‌شوند.
توقف برقی شدن قطار تهران – مشهد
مدیرعامل شرکت راه‌آهن از توقف پروژه برقی شدن قطار تهران – مشهد خبر داد و گفت: هر چند سهم آورده ایران در این پروژه تأمین شد اما به‌دلیل مشکلاتی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد امکان حضور در این پروژه را نداشتند بنابراین اجرای پروژه با حضور شرکت‌های خارجی متوقف شد. وی افزود: چند شرکت داخلی تقاضای ورود به این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی برای حضور در این پروژه در حال ایجاد است و راه‌آهن هم در حال ارزیابی توان این شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.
تأخیر قطارهای حومه‌ای 5 دقیقه
رسولی درباره قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: تعداد قطارهای حومه‌ای در شرایط شیوع کرونا افزایش یافت تا مسافران کمتری در قطار مستقر شوند. در حال حاضر متوسط تأخیر قطارهای حومه‌ای حدود 5 دقیقه است.
برنامه‌های سال جهش تولید
مدیرعامل راه‌آهن در خصوص برنامه‌های جهش تولید در شرکت راه‌آهن اظهار داشت: در پایان اردیبهشت ماه در دو مرحله از ۱۴۴ دستگاه انواع ناوگان ریلی بهره‌برداری شد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۳۸ درصدی داشت. در سال گذشته ۷۸۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان به ناوگان کشور اضافه شد.
واردات نداشتیم
رسولی با تأکید بر اینکه از سال ۹۸ هیچ واگن وارداتی به کشور نداشتیم، ادامه داد: از سال گذشته واردات واگن‌های خارجی قطع شد و تمام نیاز کشور به انواع واگن توسط تولید داخل برطرف شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سامانه یکپارچه رونق تولیدات در حوزه ریلی راه‌اندازی شده است که در این سامانه تمام قطعات تولید داخل لکوموتیو با شماره فنی آن اعلام می‌شود و طبق اطلاعات ثبت شده 2 هزار و 360 قطعه لکوموتیو در داخل کشور به تولید می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سلامت مسافران و مردم اولین اولویت راه‌آهن است، گفت: در شرایط کرونا هر چند که شاهد کاهش سفرهای ریلی بودیم اما تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت بالا به اجرا رسیدند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7365/1/545103/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها