انتقال تونلی آب به دریاچه ارومیه تا دی ماه






معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اقدامات دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه طی ۶ سال گذشته گفت: برای اتمام ۱۲ طرح در این بخش که در سال ۱۳۹۳ آماده سازی شده، هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد و تزریق اعتبار لازم با وجود مشکلات درآمدی دولت انجام می‌گیرد.محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و نیازهای اعتباری دیگر در این حوزه نیز در ماه‌های آینده تأمین می‌شود.وی با اشاره به اینکه با اهتمام دولت تدبیر و امید، دریاچه ارومیه به مرحله احیا رسیده و اقدامات دولت در این خصوص، موثر بوده است، گفت: با توجه ویژه دولت، دغدغه مردم  دو استان آذربایجان غربی و شرقی و همچنین استان‌های دیگر کشور در خصوص این دریاچه حل شده است.معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های دولت تدبیر و امید، بیش از یک هزار و ۸۹ کیلومتر مربع به مساحت دریاچه افزوده شده، ادامه داد: در این مدت همچنین شاهد افزایش ۱۲۷ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه بوده ایم.نوبخت با اشاره به بازدید صورت گرفته از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه اضافه کرد: از ۳۶ کیلومتر طول این تونل، تنها ۲ هزار و ۸۰۰ متر باقی مانده و در حال حاضر، ۲ دستگاه تی بی‌ام به صورت متقابل کار حفاری تونل را انجام می‌دهد. وی از افتتاح این طرح‌ها تا دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: با اتمام این طرح، ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب جدید به این دریاچه وارد می‌شود که متضمن احیای آن خواهد بود.رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای اتمام طرح‌های انتقال پساب استاندارد محیط زیستی از فاضلاب ارومیه به این دریاچه در این سفر، افزود: این امر نیز در راستای احیای دریاچه ارومیه مؤثر خواهد بود.
نوبخت از تخصیص ۳۳۰ هزار میلیارد ریالی تا اوایل خرداد امسال به طرح‌های عمرانی در کشور خبر داد و اضافه کرد: این در حالی است که وقتی دولت یازدهم شروع به فعالیت کرد، کل اعتبار سال ۱۳۹۲ حدود ۲۱۲ هزار میلیارد ریال بود.دریاچه ارومیه در حال حاضر بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب دارد در حالی که این رقم تا پیش از اجرای طرح‌های احیایی در دولت تدبیر و امید، حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود.
فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: طول تونل خط انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه ۳۶ کیلومتر بوده که ۳۳ کیلومتر از آن احداث شده است.در همین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از مراحل تکمیل راه‌آهن میانه - تبریز با بیان اینکه برای تکمیل پروژه راه‌آهن میانه - تبریز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی در اردیبهشت به پیمانکار پرداخت شد، گفت: این طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
نوبخت اظهار کرد: پروژه راه‌آهن میانه – تبریز با هدف بهبود مسیر ریلی تهران – تبریز، کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر و صرفه‌جویی ۵.۵ ساعت زمان و بهبود مسیر اصلی کریدور ترانزیت بین‌المللی شرقی، غربی در قالب طرح احداث محور جدید راه‌آهن میانه – تبریز در حال اجرا است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از کاهش وابستگی درآمدهای دولت به نفت خبر داد.
نوبخت گفت: هم اینک با تدابیر درآمدی اندیشیده شده در کشور، سهم نفت از بودجه به کمتر از ۱۰ درصد رسیده که بسیار کمتر از سال‌های گذشته است.
 وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در ارومیه افزود: طی سال‌های گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه ایران از محل نفت بود که این رقم بشدت کمتر شده است.وی اضافه کرد: امسال از مجموع ۵۷۰ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی در کشور، ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای نفتی است.
معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: در راستای کاهش سهم نفت، منابع دیگر جایگزین در حوزه درآمدی ایجاد شده که مولدسازی دارایی‌های دولت و استفاده از اسناد خزانه از جمله آنهاست.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم از ساز و کارهایی در این راستا استفاده کنیم که منجر به تورم نشود که در این خصوص تمهیدات ویژه‌ای از جمله با هدف استفاده از اسناد خزانه اندیشیده شده است.
نوبخت گفت: اسناد خزانه، پول جامعه را جمع می‌کند و دوباره به حوزه اقتصاد برمی گرداند که این امر به علت اینکه پول جدیدی نیست، تورم زا نخواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7365/1/545096/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها