تقدیم به ایرنا


سید ضیاء هاشمی
روز گذشته دوران مدیریت من در ایرنا به پایان رسید و به لطف الهی توفیق یافتم در فضایی سرشار از دوستی و صمیمیت عَلَم رفیع ایرنا را به دوست و برادر عزیزی بسپارم که این راه پرافتخار و البته نسبتاً دشوار را ادامه دهد. از خدای متعال برای آقای نوروزپور، مدیر عامل جدید ایرنا آرزوی سربلندی و موفقیت روزافزون دارم و امیدوارم با بهره‌گیری از دانش و تجربه ذی‌قیمت خود در عرصه رسانه روزهای بهتری برای این رسانه ملی بسیار ارزشمند رقم بزند.
من البته نه برای ورود به ایرنا تأکید و اصرار داشتم و نه برای رفتن از آن، ولی بنایم بر آن بوده و هست که اگر بتوانم کاری را انجام دهم، از مسئولیت فرار نکنم.
به همین دلیل هم وقتی حدود دو ماه پیش از من خواسته شد که برای مأموریتی جدید آماده شوم، علیرغم آمادگی برای ادامه کار در ایرنا، اصراری بر این موضوع نکردم، اگرچه پیش از آن  مکرراً تمایلم به برگشت به دانشگاه را مطرح کرده بودم، چون اساساً خاستگاه و پایگاه کاری و تخصصی من دانشگاه و حوزه علم و فرهنگ بوده و هست. مع‌الوصف در طول ۳۰ ماه حضور در ایرنا، شاهد و راوی وقایع بسیار مهمی در جامعه ایران بوده‌ام. در بدو ورود تنش‌های دی‌ماه ۹۶، سپس ماجرای تلخ غرق شدن نفتکش سانچی در سواحل چین، پس از آن خروج امریکا از برجام و اعلام تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه ترامپ علیه ایران و بالاخره سایر تلاطم‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸، تا ترور ناجوانمردانه سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و بالاخره ماجرای تلخ کرونا نمونه‌هایی از وقایع پرشمار و کم‌سابقه این دوران است.
من این دوره پربار را به مثابه توفیق و فرصتی ذی‌قیمت تلقی می‌کنم که به لطف الهی پس از حضور در وزارت علوم نصیبم شد و در اینجا به اجمال رویکرد کلی خودم و گزارشی کوتاه از برنامه‌هایم در دوره مدیریت ایرنا را ارائه می‌کنم.من برای ایرنا رسانه نظام بودن را نه عیب و عار بلکه عین افتخار می‌دانم، ولی قویاً معتقدم رسانه نظام باید دارای اقتدار و استقلال حرفه‌ای باشد تا بتواند در داخل، نبض تحولات کشور و در خارج بازوی قوی نظام و کشور باشد. من از عمق جان اعتقاد دارم که ایرنای عزیز باید رسانه ملت و دولت باشد نه صرفاً روابط عمومی دولت یا ابزار تبلیغاتی زیرمجموعه‌های آن.
من قویاً باور دارم که نظام، کشور و دولت نیاز مبرم به رسانه‌های موفق، قوی و مستقلی دارند که بتوانند در سطح جهانی و منطقه‌ای نقش‌آفرینی و اثرگذاری بارزی داشته باشند. به همین دلیل بارها گفته‌ام که ایرنا باید یک سازمان هوشمند و به منزله یک دانشگاه بزرگ باشد که دامنه تأثیرش به وسعت کل ایران‌زمین بلکه فراتر از آن است. به همین دلیل در یکی از اولین اقدامات، با تدوین برنامه راهبردی سه ساله با مشارکت گسترده همکاران رسانه‌ای و دانشگاهی، سعی کردم رویکرد علمی را در این سازمان ترویج داده و مبنا قرار دهم.بر همین اساس ایجاد تنوع در محصولات خبری به ویژه حوزه چند رسانه‌ای با تأکید بر ویدئوژورنالیسم در دستور کار قرار گرفت. ارتقای ظرفیت فناورانه و افزایش بهره‌گیری از فناوری‌های نوین محور دیگر حرکت جدید ایرنا بود. اتخاذ رویکردی جدید در حوزه پژوهش‌ با تأکید بر رویکرد آینده‌نگر و طراحی تحقیقات ژرفانگر در کنار نظرسنجی‌های مرسوم، تأسیس سرویس خبری جدید و مستقل دانشگاه و آموزش، توسعه تعاملات بین‌المللی، افزایش زبان های خارجی، کسب موقعیت ویژه در اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت منحصر به فرد ایرنا در بهره‌مندی از شبکه مویرگی گسترده در سراسر کشور و... از جمله نتایج این حرکت بود.
در مؤسسه ایران نیز تحولات بسیار گسترده‌ای به ویژه در روزنامه‌ ایران و سایر بخش‌های مکتوب و تصویری حاصل شد. این تحولات در حالی بود که بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران سابق ایرنا چشم‌انداز این خبرگزاری را بسیار نگران کننده تلقی می‌کردند و بعضاً به دلیل تحولات جدید در خبرگزاری‌ها و بالاخص فضای مجازی، نسبت به پایان عمر و دوره ایرنا هشدار می‌دادند.
من دیروز با خاطراتی شیرین، سازنده و به یاد ماندنی از ایرنا رفتم و البته از خواهران و برادران عزیزم در ایرنا و «ایران»، درس‌ها آموخته و عمری مدیون محبت، صفا و وفای آنان خواهم بود. من به عنوان یک دانشگاهی وارد ایرنا شده و میهمان ایرنائیان شدم و دیروز به عنوان یک ایرنایی به دانشگاه برگشتم تا زین پس هویت خود را یک دانشگاهی-رسانه‌ای بدانم و معرفی کنم... من با امید به ایرنا وارد شدم و با مهر و عشق از آن خارج شدم که در این حوزه و به طور کلی در عرصه رسانه بدون عشق نتوان قدم برداشتن و قلم زدن.من بسیار مشمول الطاف الهی بوده‌ام که توفیقم داد در این چند سال با همکاران و مدیرانی کارآمد، متخصص، شریف و مخلص کار کنم که حاصل زحماتشان تحولات و طرح‌های ماندگاری در خبرگزاری ملی ایران در مراکز استانی، ستاد و سرویس‌های ملی و تعاملات بین‌المللی است.خدای بزرگ  را شاکرم که می‌بینم مزایای همکارانم تا حدودی به حق و شایستگی شان نزدیک شده است، امکانات و تجهیزات سازمان ارتقا یافته و در حد مقدور به روز شده، نوآوری‌های حرفه‌ای همکاران در ایران و ایرنا این دو رسانه بزرگ ملی را از شرایط بحران خارج و به سمت افق مطلوب حرکت داده، بخشی از مشکلات حقوقی معطل مانده، حل و فصل شده، جایگاه خبرگزاری ملی کشور در روابط بین‌الملل بسیار ارتقا یافته است. از بارگاه حضرت باری تعالی، سلامت و سربلندی برای همکاران و دوستان ارجمندم در عرصه رسانه به ویژه ایرنا و ایران طلب می‌کنم و امیدوارم سرانجام کار را چنان کند که او خشنود باشد و ما رستگار.  
     والحمد لله اولاً و آخراً



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7364/1/544972/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها