کرونا در سیستان و بلوچستان از خط قرمز هم فراتر رفت


شیما جهانبخش
 خبرنگار
سیستان و بلوچستان وارد چهارمین هفته‌ای می‌شود که روند پرشتاب افزایش مبتلایان به کرونا را تجربه می‌کند. از نیمه دوم اردیبهشت ورق برگشت و این بیماری در استان خیزی دوباره برداشته و این روزها به‌گفته مسئولان بهداشتی استان، شرایط برخی شهرستان‌های استان در حال عبور از وضعیت قرمز است. تعداد مبتلایان سه برابر و تعداد بستری شدگان کرونایی در بیمارستان‌ها دو نیم برابر شده است. حالا دیگر همه نگرانند. از اعضای ستاد مبارزه با کرونا در پایتخت گرفته تا مدیران استانی.
«سید محمد هاشمی شهری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به روند افزایشی کرونا در استان سیستان و بلوچستان به «ایران» گفت: روند شیوع بیماری در استان طی هفته‌های اخیر تغییرات جدی به‌خود گرفته به‌طوری که در حال حاضر روزانه بیش از 70 نفر به تعداد بیماران اضافه می‌شود.
هاشمی شهری با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند گفت: عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باعث افزایش موارد بیماری شده تا جایی که در دو هفته گذشته آمار روزانه بستری بیماران مبتلا در استان زیر ۳۰ نفر بود اما اکنون آمار بستری‌ها روزانه به 70 تا 80 مورد رسیده است و اگر مردم رعایت نکنند قطعاً وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد. در حال حاضر بیشتر شهرستان ‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: این شرایط درحالی است که منطقه سیستان کانون بیماری سل در ایران محسوب می‌شود و اکثر مردم این منطقه زمینه بیماری‌های تنفسی دارند پس اگر نکات بهداشتی و دستورات پزشکی در خصوص جلوگیری از کرونا در این منطقه رعایت نشود به‌طور قطع با بحران بزرگتری روبه‌رو خواهیم شد.
6 شهر جنوب استان در وضعیت قرمز
در همین حال «محمدمهران امینی فرد»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز اظهارداشت: طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان شهرستان های «ایرانشهر»، «چابهار»، «بمپور»، «سرباز» «کنارک»، «قصر قند» در وضعیت قرمز قرار دارند.
امینی فرد، استان سیستان و بلوچستان را دومین استان با تعداد بیشترین شهرهای وضعیت قرمز دانست و گفت: براساس تصمیم شورای تأمین و ستاد مبارزه با ویروس کرونا، تمامی اماکن اسکان و پذیرایی شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی‌، میهمان پذیر‌ها، مجتمع‌های تفریحی و رستوران‌ها در این مناطق تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند. همچنین تمامی محدودیت‌ها از جمله تعطیلی بازارها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری و همچنین محدودیت در ورودی‌های این شهرستان‌ها بشدت اعمال می‌شود تا شاهد کاهش مبتلایان به ویروس کرونا باشیم.
وی ادامه داد: متأسفانه با وجود تأکیدهای فراوان، توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم جدی گرفته نشده و آمار در منطقه سیستان نسبت به قبل از آن افزایش 3 برابری یافته است. با وجود توصیه‌های مکرر مردم در اجتماعات خانوادگی، مذهبی و مراسم‌شادی و عزا حضور دارند و همین امر سبب افزایش مبتلایان به کرونا در این منطقه شده است. در واقع مردم تصور می‌کنند با شروع گرمای هوا این بیماری تمام شده در حالی که این یک تصور غلط بوده و این فرضیه از لحاظ پزشکی مردود اعلام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص قصر قند ، بازار و دیگر واحدهای صنفی غیر ضروری این شهرستان به مدت یک هفته به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. همچنین فعالیت کاری واحدهای صنفی ضروری تنها از ساعت ۹ تا ۱۸ مجاز خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه دست فروشان و بساط گستران سطح شهرستان تا اطلاع بعدی جمع‌آوری شده و برخوردها تشدید شده است، افزود: واحدهای صنفی ضروری نسبت به حضور مشتریان در داخل مغازه جلوگیری کرده و هر گونه ارائه خدمت با ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود.
 پیک دوم بیماری کرونا در کرمانشاه
افزایش آمار مبتلایان به کرونا و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در روزهای اخیر وضعیت کرمانشاه را در حالت هشدار قرار داده و مسئولان این استان تصمیم گرفته‌اند با اعمال محدودیت‌های دوباره شرایط را کنترل کنند. البته مسئولان تأکید دارند محدودیت‌ها به تنهایی کارساز نیست و این مردم هستند که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قطع زنجیره انتقال  جلوی گسترش بیماری را بگیرند. در همین راستا ۳۵ سمن حوزه جوانان استان با بیش از ۲۵۰ نیرو برای مقابله با کرونا پای کارآمدند.
«ابراهیم شکیبا»، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از شهرستان‌های استان از نظر بیماری کرونا، سفید نیستند، اظهارداشت: در حال حاضر در حال گذراندن پیک دوم بیماری کرونا هستیم که  از پیک اول سخت‌تر است. همه شهرها زرد بوده و بنا بر جمعیت، شهرستان‌های جوانرود، هرسین و ثلاث باباجانی در وضعیت قرمز قرار دارند به همین خاطر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشنهاد داده محدودیت کرونایی دوباره در استان اعمال شود.
وی با تأکید بر رعایت موارد بهداشتی توسط مردم و نبودن غیرضروری در اماکن عمومی ادامه داد: از هفته گذشته با افزایش آمار مبتلایان به کرونا، استان در وضعیت هشدار قرار گرفته و با هماهنگی‌های انجام شده با ستاد ملی کرونا قرار شده 30 محدودیت از جمله تعطیلی دوباره آرامستان، جلوگیری از تشییع جنازه دسته جمعی، کاهش ساعت فعالیت پاساژ‌ها و مراکز خرید و... در تمام شهرستان‌های استان اعمال شود. البته درصورت تشدید وضعیت و بدتر شدن شرایط تعطیلی مراکز خرید مجدداً در دستور کار قرار خواهد گرفت. در پیک اول بیماری در استان، این ویروس حمله‌کننده بود، اما در پیک دوم کادر درمانی ما حمله‌کننده به این ویروس هستند و به شناسایی گسترده بیماران جدید می‌پردازند.
آن مقام مسئول با اشاره به جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک به پاساژ‌ها و بازار‌های شهر افزود: نظارت بر فاصله‌گذاری اجتماعی در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها با رعایت حداقل فاصله دو متر، رعایت فاصله‌گذاری در اتوبوس‌ها با رعایت فاصله یک صندلی میان مسافران و همچنین سوار کردن دو مسافر در صندلی عقب تاکسی از دیگر پیشنهادات ارائه شده برای اعمال محدودیت است البته مردم نیز باید بحث قرنطینه خانگی را جدی بگیرند و اگر مجبور به خروج از منزل هستند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
شکیبا با تأکید بر اینکه مردم نباید تصورکنند باز شدن برخی مراکز خرید به معنی اتمام بیماری است، گفت: فعالیت استخر‌های سرپوشیده و سونا و باشگاه‌های ورزشی پربرخورد همچنان ممنوع است و با توجه به شرایط نگران‌کننده چند روز اخیر ستاد کرونای استان پیشنهاد تعطیلی مراکز گردشگری، اماکن سیاحتی و جلوگیری از فعالیت مراکز آموزشی خصوصی، مساجد و برگزاری نماز‌های جمعه و جماعات را داده است. همچنین تالارهای پذیرایی و باغ‌ها همچنان حق فعالیت دراین ایام ندارند و رستوران‌ها و غذاخوری‌ها نیز با اولویت پذیرش سفارش بیرون بر فعال خواهند بود.

برش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان : توصیه های بهداشتی از سوی مردم جدی گرفته نمی شود و آمار در منطقه سیستان نسبت به قبل از آن افزایش 3 برابری یافته است. با وجود توصیه های مکرر مردم در اجتماعات خانوادگی، مذهبی و مراسم شادی و عزا حضور دارند و همین امر سبب افزایش مبتلایان به کرونا در این منطقه شده است. در واقع مردم تصور می کنند با شروع گرمای هوا این بیماری تمام شده است




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7364/1/544969/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها