سایه بلند تظاهرات مردمی بر انتخابات امریکا


لورن دیزنسکی
‌مترجم: وصال‌ روحانی
150 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا هنوز هیچ‌یک از دو مدعی اصلی به پرونده‌ای کم خطا در راه فتح این رقابت نائل نشده‌اند. دونالد ‌ترامپ هم درگیر سیاست‌های بسیار ناموفقش در برخورد با بیماری کرونا است و هم باید جوابگوی اعتراضات مردمی گسترده‌ای باشد که بسیاری از ایالات امریکا را پس‌ از کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست به‌دست پلیس تندرو ایالت مینیاپولیس امریکا در بر گرفته و سایه‌ای بلند بر انتخابات انداخته است. جو بایدن هم که به‌نظر می‌رسد برنده پیشاپیش انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها باشد، از ضعف در جذب قشر جوان‌تر و حتی تردید‌های ماندگار در انتخاب معاون مورد نظرش در راه شرکت در انتخابات آبان‌ماه ریاست جمهوری امریکا رنج می‌برد و گاهی به‌نظر می‌رسد که «یک فیلم دور آهسته» است.
به‌خاطر تمام تندروی‌های دونالد ترامپ طی زمامداری 3 سال و نیمه وی در کاخ سفید اصلاً نباید از نوع برنامه‌ریزی او برای کنوانسیون نهایی حزب جمهوریخواه امریکا که برای مردادماه در نظر گرفته شده، ابراز تعجب کرد، او در تضاد با سیاست‌های «دوی‌کوپر» فرماندار ایالت کارولینای شمالی که عضو حزب دموکرات و حامی و مجری جدی طرح استفاده از ماسک‌ و رعایت فاصله اجتماعی برای تقابل با بیماری کرونا است، تأکید کرده که این کنوانسیون باید با حضور گسترده و احتمالاً 50 هزار نفری جمهوریخواهان و بدون هیچ‌یک از ملاحظات بهداشتی فوق صورت پذیرد تا همان شور و احساسی از جانب وی و حزبش به مرحله نهایی انتخابات انتقال یابد که در ادوار قبلی انتخابات مشاهده شده بود، مقاومت کوپر مقابل این سهل‌انگاری ترامپ را به صرافت تغییر محل کنوانسیون هم انداخته اما آگاهان می‌گویند سرانجام زور کاخ سفید بر کوپر خواهد چربید. حاصل این ستیز هرچه باشد، حواس ترامپ این روزها بیشتر به سوی پیامدهای مرگ جورج فلوید معطوف شده و اگر خواهان فتح مجدد انتخابات امریکا است، باید نشان بدهد قدرت آرام کردن خیابان‌ها را دارد. تهدید ترامپ به استفاده از قوه قهریه ارتش برای سرکوب معترضان بیشتر شبیه یک بلوف است و حتی اگر اجرا شود، ضمانتی به‌دست نمی‌دهد که پایانی بر تظاهرات خشمگینانه مردم باشد. بدتر از همه توئیت‌های همیشه جنجالی ترامپ در ارتباط با قضایایی مهم از این دست است که در جدید‌ترین آنها او مردم حاضر در تظاهرات را «مشتی لات» نامیده و تهدید کرده که اگر بانیان این اعتراضات خاموش نشوند سگ‌های بی‌رحم ردیاب و سلاح‌های بشدت مرگبار را به جان آنها خواهد انداخت. او به این نیز اکتفا نکرده و عملکرد اکثر مأموران نژادپرست پلیس امریکا را ستوده و گفته است که تظاهرات روزهای اخیر نه لزوماً متأثر از غم مردم بابت مرگ یک سیاهپوست بلکه محصول توطئه‌های جدید چپی‌های تندرو است که حاضر نیستند امریکا را در آرامش ببینند.
در پس‌زمینه این خیابان‌های به آتش کشیده شده، رقیب اصلی ترامپ حتی از تعیین دستیار اول و بواقع معاون خود در راه حضور در انتخابات آبان‌ماه عاجز نشان می‌دهد و هر روز خبر انصراف یکی از افراد مورد نظر وی برای احراز این سمت واصل می‌شود. در همین ارتباط ایمی‌کلوبچار به‌خاطر تمایلات نژادپرستانه‌اش از احراز این سمت دور نشان می‌دهد و چه زمانی بدتر از حالا برای انتصاب معاونی که سابقه مشارکت ولو غیرمستقیم در سرکوب سیاهان را در مینه‌سوتا دارد. کامالا هریس یکی از اعضای شاخص حزب دموکرات که خود از شرکت‌کنندگان اولیه در انتخابات درون حزبی امسال بود، ابتدای این هفته در میان تظاهر کنندگانی مشاهده شد که بیرون کاخ سفید اجتماع کرده بودند و چند نشریه امریکایی بلافاصله نوشتند بایدن حتی قادر به‌ مدیریت و آرام‌سازی کاندیداهای معاونت خود نیز نیست. در روز پیش کاترین کورتز ماستو سناتور ایالت نوادا هم رسماً کناره‌گیری‌اش را در جمع نامزدهای احراز معاونت بایدن اعلام کرد و می‌گویند همسو نبودن دیدگاه‌های مدرن‌گرای او با سیاست‌های سنتی‌ بایدن پیر دلیل اصلی این رویداد بوده است.
همه اینها در شرایطی روی می‌دهد که انتخابات به‌ تأخیر افتاده درون حزبی دموکرات‌ها در شماری قابل توجه از ایالات امریکا سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل صورت ‌پذیرفت و این شامل ایالات پنسیلوانیا، نیومکزیکو، مریلند، ایندیانا، مونتانا، داکوتای جنوبی، رودایلند و حتی واشینگتن هم می‌شد. به‌نظر نمی‌رسد نتایج این انتخابات جایگاه کاملاً پیشرو بایدن در حزب دموکرات را مخدوش کند و اصولاً رأی‌گیری در برخی از این ایالات نه با حضور سنتی در پای صندوق آرا بلکه به‌صورت الکترونیک و با ارسال آرا از طریق ایمیل انجام می‌گیرد، اما بایدن باید از حالا مهیای روزهای سخت‌تری باشد که او را طی ماه‌های آتی به طور تمام قد و از نظری مقابل یک ترامپ بد زبان و بی‌ملاحظه قرار می‌دهد و او را به یک چالش شدید فاقد ادبیات متین گفتاری وارد خواهد کرد. این در فضایی است که نه بایدن یک رقیب فوق‌العاده و آماده نشان می‌دهد و نه ترامپ به سبب مشغولیت‌های متعددش یک رئیس‌جمهوری صاحب تمرکز و تسلط و اشراف بر رویدادهای داخلی و مهلک کشورش.
*‌ منبع: CNN


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/4/544787/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها