در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا مطرح شد

بررسی آغاز به‌کار فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی




در جلسه روز پنجشنبه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهوری، موضوع آغاز به کار برخی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.
به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به نامشخص بودن شرایط ویروس کووید19 در آینده تصریح کرد: حفظ سلامت مردم و همه آحاد جامعه برای دولت اولویت اساسی است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا ضمن انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، تأمین سلامت مردم نیز مورد توجه خاص قرار گیرد. جامعه باید باور داشته باشد که آینده ویروس کرونا نامشخص است بنابراین مردم باید زندگی خود را با این ویروس در هر شرایطی سازگار کنند.
در این جلسه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری کووید 19 در کشور گفت: صحن‌های مطهر باید با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی توسط متولیان آستان‌های مقدس بازگشایی شوند. موضوع برگزاری نمازهای جمعه در شهرهای با وضعیت زرد و سفید نیز بررسی و اعلام شد در حال حاضر از 748 پایگاه نماز جمعه در سراسر کشور در 216 پایگاه مستقر در شهرهای کم‌خطر این مراسم عبادی- سیاسی برگزار می‌شود و گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد دستورالعمل‌های بهداشتی در محل‌های برگزاری نماز جمعه شهرهای سفید تا حد قابل قبولی رعایت شده است.  به همین جهت در این جلسه مقرر شد کمیته‌های مرتبط برای برگزاری نماز جمعه در شهرهای با سطح خطر متوسط یا زرد پیشنهادهای خود را به جلسات آینده ستاد ملی ارائه کنند.  در این جلسه همچنین موضوع بازگشایی و فعالیت مراکز و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری مطرح و به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد فعالیت‌های سینماها، کنسرت‌های موسیقی و مراکز هنری تا پایان خرداد تعیین تکلیف شود و بر این اساس همه آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با مراجعه به سایت وزارت بهداشت شرایط خود را بررسی و در صورتی که واجد شرایط فعالیت منطبق با دستورالعمل‌های بهداشتی باشند، آغاز به کار کنند.
بر اساس تصمیم دیگر کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا مرخصی آن دسته از زندانیانی که جرایم ارتکابی آنان مخل امنیت جامعه (مانند سرقت، اراذل و اوباش و...) می‌باشد، به تشخیص قوه قضائیه لغو و برای سایر افراد به مدت یک ماه تمدید شود. در این جلسه مقرر شد فعالیت کلاس‌های آموزش قرآن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شروع شده و بازگشایی مهدهای کودک و تصمیم‌گیری در این زمینه به جلسه بعدی موکول شد. رئیس‌جمهوری همچنین روز چهارشنبه در تماس تلفنی با وزیر بهداشت و در پاسخ به ابراز نگرانی سعید نمکی در خصوص افزایش سفرها در روزهای اخیر و احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری در شهرهای مسافرپذیر بر ضرورت اطلاع‌رسانی بیشتر تأکید کرد و گفت: مردم شریف ایران باید بدانند چنانچه در هر بخشی از کشور این هشدارها جدی گرفته نشود و خدای ناکرده شیوع بیماری دوباره اوج بگیرد، مسئولان ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهند بود که این موضوع هم زندگی عادی شهروندان را دچار مشکل خواهد کرد و هم آسیب‌های اقتصادی جدی به جامعه خواهد زد.
روحانی چهارشنبه در گفت‌و‌گو با عبدالرضا رحمانی فضلی از آخرین اخبار و وضعیت آتش‌سوزی در مناطق جنگلی خاییز اطلاع یافت و با اشاره به اینکه در وضعیت جوی کشور در تابستان، احتمال وقوع حوادث مشابه وجود دارد، به وزیر کشور دستور داد، استانداران استان‌هایی را که از پوشش‌های جنگلی و مرتعی مشابه برخوردارند، موظف نماید تا برآوردهای کارشناسی دقیقی برای جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان خود تهیه و ارائه کنند. رئیس جمهوری همچنین به وزیر کشور دستور داد با توجه به اقدامات دولت در خصوص تحقق شعار جهش تولید، استانداران سراسر کشور فهرست پروژه‌های نیمه تمام، منطقه‌ای و کشوری آماده برای آغازعملیات اجرایی یا آماده بهره‌برداری را تهیه و گزارش آن را به دولت ارائه دهند.
حمایت فنلاند از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران
رئیس‌جمهوری دو گفت‌و‌گوی تلفنی با مقامات خارجی نیز داشت. او سه‌شنبه در تماس تلفنی با رئیس جمهوری فنلاند، با تأکید بر اینکه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی ادامه دارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت بازرسان آژانس است، گفت: به محض اینکه اتحادیه اروپا به تعهدات11‌بندی خود در برجام عمل کند، ما هم به همه تعهدات برجامی خود پایبند خواهیم بود.
روحانی با اشاره به راه‌اندازی سازوکار مالی اینستکس از سوی اروپا و همچنین کانال مالی سوئیس با ایران، افزود: متأسفانه این کانال‌های مالی هنوز نتوانسته مؤثر واقع شود و اتحادیه اروپا باید نسبت به فعال‌تر شدن این سازوکارهای مالی اقدام کند. «سالی نینیسته» همتای فنلاندی نیز با استقبال از راه‌اندازی سازو کار مالی اینستکس آمادگی کشورش برای پیوستن به این سازوکار مالی را اعلام کرد و گفت: از پرداخت وام صندوق بین‌المللی پول به ایران حمایت می‌کنیم.
روحانی در گفت‌و‌گو با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان نیز با استقبال از پیشنهاد توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور، آن را یک ضرورت در راستای تأمین منافع دو ملت دانست و گفت: مسئولان دو کشور باید از تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک اقتصادی استفاده کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/3/544779/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها