ستاره‌های ورزش و فوتبال به جنایت نژادپرستانه پلیس امریکا واکنش نشان دادند

زانو زدن به احترام جورج فلوید




گروه ورزش/ کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاهپوست 46 ساله امریکایی به دست پلیس سفیدپوست ایالت مینه‌سوتا، در حالی که فشار زانوی افسر پلیس را روی گردن خود حس می‌کرد و فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، بازتاب گسترده‌ای در سراسر دنیا داشت. تراژدی‌ای که حالا به موضوعی نمادین برای مبارزه بیشتر با «نژادپرستی» تبدیل شده و واکنش‌های فراوانی هم از سوی ستاره‌های ورزش بخصوص فوتبال به همراه داشته است.
جنبش زانو زدن، اتحاد یعنی قدرت
ماجرا حدود 2 سال پیش توسط کالین کپرنیک، بازیکن سیاهپوست تیم سانفرانسیسکو آغاز شد. او برای اولین بار در زمان پخش سرود ملی امریکا در یک مسابقه فوتبال امریکایی روی زمین زانو زد و بدین شکل اعتراض خود به خشونت پلیس و رفتارهای نژادپرستانه دستگاه قضایی این کشور را علنی کرد. بعد از آن بود که عده زیادی از دیگر بازیکنان فوتبال امریکایی به انجام این حرکت نمادین رو آوردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در مقابل اعلام کرد که هر کس این حرکت را انجام دهد، بی‌آبرو است. او حتی گفت که مالکان باشگاه‌ها باید این گروه از بازیکنان‌شان را اخراج کنند.
حالا و به دنبال اتفاق اخیر، اشرف حکیمی و جیدون سانچو دو بازیکن بورسیا دورتموند و مارکوس تورام بازیکن مونشن‌گلادباخ و فرزند ستاره سابق تیم ملی فرانسه (لیلیان تورام) نیز به یاد فلوید در شادی گل‌های خود روی زانوهای خود نشستند. جیمز میلنر، ستاره لیورپول با انتشار عکسی که در آن بازیکنان لیورپول به یاد فلوید روی زانوهای خود نشسته‌اند، در توئیتر خود نوشت: «اتحاد یعنی قدرت.» در همین رابطه بازیکنان دورتموند در تمرین پنجشنبه روی زانوهای خود نشستند تا بار دیگر به این موضوع واکنش نشان داده باشند. پل پوگبا، ستاره سیاهپوست فرانسوی منچستریونایتد هم با عصبانیت در مورد مرگ جورج فلوید نوشت: «احساس خشم، ترحم، نفرت، عصبانیت، درد و غم دارم. برای جورج و برای همه سیاهپوست‌هایی که هر روز از نژادپرستی رنج می‌برند. این روند باید متوقف شود، یکبار و برای همیشه.» لوئیس همیلتون، قهرمان بریتانیایی 6 دوره مسابقات فرمول یک نیز نوشت: «رشته ورزشی من تحت سلطه سفیدهاست و به همین خاطر است که شما هیچ اعتراضی درباره مرگ فلوید در بین راننده‌های فرمول یک نمی‌بینید. من یکی از معدود افراد رنگین پوستم و هنوز تنها هستم.» واکنش‌ها میان ستاره‌های ورزش امریکا هم بسیار زیاد است. لبرون جیمز، اسطوره بسکتبال امریکا در اینستاگرام خود پستی منتشر کرد که او را با تی‌شرتی نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده: «نمی‌توانم نفس بکشم.»
تصویر سیاه، اعتراض به نژادپرستی
در روزهای گذشته شاهد یک اقدام پرتکرار از سوی بسیاری از چهره‌های برجسته ورزش بخصوص فوتبال جهان بودیم. تعداد زیادی از ورزشکاران با انتشار یک تصویر کاملاً سیاه، اعتراض خود به نابرابری و تبعیض نژادی را علنی کردند. در واقع یک جنبش بین‌المللی برای مبارزه با نژادپرستی با عنوان (Black Out Tuesday) در فضای مجازی شکل گرفت که افراد و مشاهیر زیادی به آن پیوستند. یکی از این ستاره‌ها، لیونل مسی، کاپیتان آرژانتینی بارسلونا بود که در صفحه شخصی خود پستی با یک تصویر کاملاً سیاه گذاشت و در زیر آن بدون نوشتن هیچ جمله‌ای از هشتگ‌های مرتبط با حادثه اخیر در امریکا استفاده کرد. باشگاه بارسلونا نیز در بیانیه‌ای نسبت به این قضیه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «نژادپرستی یک بیماری همه‌گیر است که روی همه ما تأثیر می‌گذارد. در بارسلونا دست از مبارزه علیه نژادپرستی برنخواهیم داشت.» گفتنی است، در میان فوتبالیست‌های ایرانی هم محمد انصاری مدافع پرسپولیس جزو بازیکنانی بود که به کمپین مبارزه با نژادپرستی پیوست. او عکسی را که یک دست سفید و یک دست سیاه نمادی از قلب را ساخته‌اند، در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد.
در این میان فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز اعلام کرد: «فیفا کاملاً عمق احساسات و نگرانی‌های بسیاری از فوتبالیست‌ها را در ماجرای غم‌انگیز فلوید درک می‌کند. ‌فیفا بارها موضع خود را درخصوص نژاد‌پرستی و تبعیض نژادی مشخص کرده و مخالفتش را با این اتفاقات نشان داده است.» جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا نیز گفت: «حرکت بازیکنان دورتموند در بوندسلیگا نه تنها جریمه ندارد بلکه باید برای آنها بایستیم و آنها را تشویق کنیم. همه ما باید به اشکال مختلف با نژادپرستی مبارزه کنیم. اکنون زمان آن رسیده تا به خشونت و وحشی‌گری نه بگوییم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/14/544768/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها