‌به نام تاریخ




79 روز از سال 99 گذشت و به 17 خرداد رسیدیم. اگر اتفاقات فرهنگی و هنری این روز را مرور کنید متوجه می‌شوید که سالگرد یک اتفاق خوب در تهران است؛ رونمایی از مجسمه یکی از مهم‌ترین و دوست داشتنی‌ترین میدان‌های پایتخت. 17 خرداد سال 1338 از مجسمه ابوالقاسم فردوسی در میدان فردوسی رونمایی و این مجسمه به یکی از نمادهای تهران تبدیل شد. مجسمه‌ای که توسط ابوالحسن صدیقی مجسمه ساز مشهور ایرانی ساخته شد. جالب است بدانید که برای پایه این مجسمه 3 متری مرمری تخته سنگی با 59 تن وزن از کوه الوند همدان جدا و به تهران منتقل شد.
تولدها
مرضیه برومند: امروز شصت و نهمین سالروز تولد کارگردانی است که نامش با فیلم‌ها و برنامه‌های عروسکی کودکان در دهه 60 و 70 گره خورده است. مرضیه برومند هم بازیگر است هم نویسنده و کارگردان. شهر موش‌ها، خونه مادربزرگه، آرایشگاه زیبا و قصه‌های تابه تا، آثاری است که از او در ذهن مخاطبانش بیشتر باقی مانده است. مرضیه برومند همراه رخشان بنی اعتماد این روزها در قالب یگ گروه خیریه به‌کادر درمانی کشور برای مبارزه با بیماری کرونا کمک می‌کند.
رضا ژاله: نام رضا ژاله با موسیقی سنتی ایران گره خورده است. او نوازنده سازهای مضرابی است و در سال‌های فعالیتش با ایجاد تغییراتی در سازهای ایرانی توانسته چند ساز مضرابی و آرشه‌ای بسازد و معرفی کند. «دلنواز» که‌سازی مضرابی با صدایی مابین تار و سه تار است و «مراژ» که با صدایی منحصر به فرد سه سیم از سری سیم‌های ویولن‌سل دارد. رضا ژاله امروز 73 ساله می‌شود.
آرش فرهنگ فر نوازنده تنبک و حسین علیشاپور خواننده هم امروز تولدشان را جشن می‌گیرند.
الکساندر پوشکین: امروز تولد یکی از بزرگ‌ترین شاعران و نویسندگان جهان و بنیانگذار ادبیات مدرن روس است. خیلی‌ها او را بزرگ‌ترین شاعر زبان روسی می‌دانند و حرف‌هایی درباره تأثیرپذیری او از سعدی شاعر ایرانی هم زده می‌شود. پوشکین221 سال پیش متولد شد و به‌دلیل اهمیتش در زبان و ادب روسیه امروز روز جهانی زبان روسی هم نام‌گذاری شده است. «روسلان و لودمیلا»، «زندانی قفقاز»، «کولی ها» و «شوالیه خسیس» از آثار پوشکین است. نویسنده‌ای که بسیاری از سال‌های عمرش را در تبعید و مبارزه با تزار روس گذراند.
توماس‌مان نویسنده آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1929 هم متولد امروز است. «بودنبروک ها»، «کوه جادو»، «ماریو و ساحر» از کتاب‌های اوست.
لیام نیسون بازیگر ایرلندی فیلم «فهرست شیندلر» هم امروز 68 ساله شد. این بازیگر ایرلندی در نظر سنجی مجله امپایر در فهرست صد تن از جذاب‌ترین ستاره‌های تاریخ سینما جهان قرار گرفته است. نیسون از بازیگران گزیده کار محبوب به‌شمار می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/16/544759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها