نگاهی به تخریب خانه پدری پرویز مشکاتیان در نیشابور

جاوید در سرای دگر




خانه پدری پرویزمشکاتیان درشهرنیشابور تخریب شد؛ خبری که طی روزهای گذشته درسایت‌های خبری و فضاهای مجازی دست به دست می‌چرخد و ‌خواندن این خبر بسیارتأسف انگیزاست. این خانه مربوط به دوران پهلوی اول است و یادگار پدری زنده یاد پرویز مشکاتیان، آهنگساز و نوازنده سنتور، خالق آثار به یادماندنی همچون «دود عود» و «گنبد مینا» .
محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابوردراین باره به ایلنا گفت: صبح روزچهارشنبه ۱۴ خردادماه تخریب این خانه توسط مالک آن انجام شده و توسط اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیشابور متوقف شد. اما متأسفانه بیش از ۸۰ درصد منزل تخریب شده که البته قابل بازسازی است؛ زیرا ما نقشه ساختمان را داریم و پرونده آن را برای ثبت ملی فرستاده بودیم و مشکلی برای مستندسازی آن وجود ندارد. در ادامه نیز با هماهنگی دادستان، راننده لودر بازداشت شد و لودر نیز توقیف شد و شکایتی نیز از مالکان جدید توسط ما در کلانتری به ثبت رسید که امروز شنبه آن را پیگیری خواهیم کرد، زیرا مالکان می‌دانستند که این ساختمان ارزش تاریخی دارد و ثبت ملی نیز شده است، اما با این حال نسبت به تخریب اقدام کرده‌اند. به گفته اعتمادی: «از آن جایی که خانه پدری زنده‌یاد مشکاتیان برخلاف برخی از خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده می‌توانیم به لحاظ قانونی تخریب آن را پیگیری کنیم و این اتفاق همچنان در حال پیگیری است. متأسفانه نحوه برخورد با خانه‌های تاریخی در شهر نیشابور فرهنگ‌سازی نشده و مردم به اهمیت و ارزش آنها واقف نیستند، وگرنه با خریدار خانه آقای مشکاتیان نیز چندین جلسه با حضور اعضای شورای شهر برگزار کردیم و او را قانع کردیم که این خانه تاریخی با ارزش است و آن را تخریب نکند.»
نقش این خانه از آنجایی مهم است که این آهنگساز در سال 1334 در شهر نیشابور به دنیا آمد و درشش سالگی مقدمات موسیقی را با حمایت و پشتیبانی پدرش حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت و اشتیاق به آموختن تا پایان دوره متوسطه در پیشگاه پدر ادامه داشت. آوا مشکاتیان، فرزند استاد پرویزمشکاتیان درواکنش به تخریب خانه ا‌جدادی‌اش با انتشار متنی در صفحه شخصی خود (اینستاگرام) نوشت: «اینکه سرزمین ما متولیان فرهنگی دلسوز ندارد خبر تازه‌ای نیست. در تمام عمرم شاهد این موضوع بودم و بعد از رفتن پدرم در این 11 سال این موضوع را بیشتر درک کردم.» آیین مشکاتیان فرزند دیگر مشکاتیان که خود نوازنده سازهای کوبه‌ای است در صفحه شخصی خود نوشت: «آشیانه پرگشودنت مضمحل/ خانه اجدادیت فروریخته/ تربت‌ات، عریان در بیابان، در جوار شادیاخ.../ تو اما جاوید در سرای دگر، بر چکاد هنر../ جاری در جان‌های‌مان» حامد بهداد بازیگرسینما نیز در واکنش به این تخریب نوشت: «براى مردم اصیل و هنرپرور نیشابور کمال تأسف را دارم. براى شهر نیشابور، شهر فیروزه و موسیقى و خط و شعر و هزاران لعل دیگر متأسفم. براى آن دسته از مسئولان بى کفایت ذى ربط و افراد غیر فرهنگى آن شهر که قدر پیشینه تاریخى _فرهنگى گرانبهاى آن شهر و مردمش را نه می‌دانند و نه اگر حتى بگوییم می‌فهمند، بیشتر متأسفم. پرویز مشکاتیان و هر هنرمند و ادیب آن خطه گهر بار هویت نیشابور است. و چه سهل‌انگارانه نتوانستید از خانه پدرى مشکاتیان که می‌توانست موزه‌اى در شهر نیشابور باشد صیانت کنید. حیف از آن خانه و حیف از پیشینه آن شهر زیبا. بهتر است جلوى این ویرانى را بگیرید و آن بنا را سامان دهید.»‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/15/544747/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها