خوزستان سرزمین کارهای بر زمین مانده است





ادامه از صفحه 11
‌ گفته می‌شود مجتمع‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی که بالغ بر 90 درصد سرمایه گذاری‌های استانی را به سوی خود جلب کرده و نقش و جایگاهی فرا استانی دارند، از جمله نفت، پتروشیمی و فولاد در این استان سهم خود را در مسئولیت‌های اجتماعی و محیط زیست ادا نمی‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟
مجتمع‌های صنعتی بزرگ کارهای زیادی انجام دادند و اینکه بگوییم هرگز کاری نکردند واقعاً ظلم است اما می‌توانیم بگوییم این اقدامات کافی نبوده یا اینکه اقدامات‌شان با هم هماهنگ ودر یک راستا نبوده که نتیجه واحد و اثر بخش تری داشته باشد. هر یک جداگانه به نحوی کارهایی را انجام دادند اما به‌عنوان گروهی کاری انجام ندادند که هدف مشخصی هم داشته باشند، البته منظور در اموری مانند محیط زیست  است. در حال حاضر در دولت آقای دکتر روحانی به این سمت و سو رفتیم. در عسلویه با پیگیری‌هایی که بنده و جناب مهندس زنگنه داشتیم یک قراردادی بین مناطق نفت‌خیز جنوب و هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون در حضور ریاست محترم جمهوری امضا و مقرر شد هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون 3/2 میلیارد دلار هزینه کنند و فلرهای نفتی که در حال سوختن هستند و محیط‌زیست خوزستان را آلوده می‌کند جمع‌آوری کنند. این‌ها صاحب شرکت‌های پتروشیمی در ماهشهر هستند. پتروشیمی‌های ماهشهر الان بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کار می‌کنند اما خوراک ندارند خوراک شان همین گازهایی است که می‌سوزند و محیط زیست را آلوده می‌کنند یعنی سرمایه‌گذاری اصلی را کردیم، کارخانه را راه انداختیم اما مواد اولیه برای کارخانه به طور صد درصد نمی‌توانیم تأمین کنیم، در حالی که مواد اولیه هم در حال سوختن است و محیط زیست را آلوده می‌کند. تمام این موادی که می‌سوزد، پول، دلار و اسکناس‌هایی است که اگر وارد پتروشیمی شود، تبدیل به دلار خواهد شد. خوشبختانه در دولت آقای روحانی این اتفاق صورت گرفت به این ترتیب که در افتتاح یکی از فازهای عسلویه 3/2 میلیارد دلار بین مناطق نفت خیز هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون قرارداد بسته شد. امیدواریم ظرف ۲ تا ۳ سال آینده بالای ۸۰ درصد فلرهای خوزستان جمع شود. این یکی از کارهای زیرساختی محیط زیستی در استان است که انجام شده البته ما بین این‌ها، کارهای کوچکی هم انجام می‌دهیم مانند اینکه فلرها را بدون دود کنیم. همچنین صنایع زیادی را مجبور کردیم که تصفیه‌خانه بزنند تا پساب شان وارد کارون نشود یا بازچرخانی شود. اکنون هم با تصفیه خانه‌ها از ورود فاضلاب به رودخانه‌های استان جلوگیری می‌کنیم. در واقع سعی داریم اقدامات در یک راستا باشد تا اثرات خوبی در منابع طبیعی و محیط زیست استان داشته باشد. این همکاری‌ها در حال حاضر نظم پیدا کرده‌اند و در حال خارج شدن از تک روی است.
 آتش‌سوزی‌های اخیر در زاگرس و خائیز از خوزستان آغاز شد. دلیل اصلی این حادثه تلخ چه بود و آیا مسببان شناسایی شدند؟
برخورد جدی با عوامل وقوع این حوادث صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه مسامحه‌ای با آنها نخواهد شد. بنابر گزارش‌های دریافتی، آتش‌سوزی در جنگل خسرج حمیدیه و ارتفاعات خائیز بهبهان (مرز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد) بیشتر عمدی بود یعنی عوامل انسانی، مثل آتش زدن زمین کشاورزی پس از برداشت محصول یا اختلافات باعث وقوع آتش‌سوزی شده است. در این رابطه مدیرکل منابع طبیعی گفتند آتش‌سوزی بر سر دعوای دو نفر اتفاق افتاده که تأکید هم کردم با مسببان حادثه برخورد شود و در این زمینه کوتاهی نشود و مسببان باید تحویل دادگاه شوند و به اشد مجازات برسند.
 چالش‌های حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست در این استان چیست؟
امکانات اداره منابع طبیعی استان متناسب با حوزه فعالیت و گستره آن نیست و کمبودهای فنی و تجهیزاتی و پشتیبانی و همچنین نیروی انسانی وجود دارد که باید سازمان جنگل‌ها و مراتع امکانات لازم را فراهم کند. باید پایگاه‌هایی در نقاط مختلف برای مقابله با حریق ایجاد کنند که به‌دلیل نبود امکانات و بودجه این تصمیم را اجرایی نکرده‌اند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/15/544746/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها