در گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهوری با رئیس کل بانک مرکزی و سرپرست وزارت صمت تشریح شد

دستورالعمل‌های روحانی برای تأمین ارز




رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با رئیس کل بانک مرکزی و سرپرست وزارت صمت راهکارهایی برای تأمین ارز مورد نیاز کشور ارائه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حسن روحانی در گفت‌و‌گوبا عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با قدردانی از اقدامات بانک مرکزی برای آزادسازی بخشی از منابع ارزی مسدود شده کشور در بانک‌های خارجی، بر تداوم این پیگیری‌ها تأکید و همراهی هر چه بیشتر صادرکنندگان کشور با بانک مرکزی را برای تأمین ارز واردات مورد نیاز کشور، ضروری دانست.
رئیس جمهوری ضمن اطلاع یافتن از آخرین پیگیری‌ها در راستای تسهیل و تسریع استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی و صادرکنندگان برای تأمین کالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه و واسطه‌ای کارخانجات، از تلاش‌های بانک مرکزی برای جبران افتی که در اثر شیوع کرونا در روند فعالیت سامانه نیما و سایر روش‌های استفاده از ارز صادراتی ایجاد شده بود و تأمین 4 میلیارد دلار ارز برای واردکنندگان تشکر کرد.  رئیس‌جمهوری، اقدام بانک مرکزی در آغاز عملیات بازار باز و عرضه اوراق خزانه و دولتی برای تأمین کسری بودجه دولت از طریق نقدینگی بازار را تجربه موفقی توصیف کرد.
روحانی همچنین بر تداوم انضباط مالی دولت و تأمین کسری مورد نیاز بودجه کشور از محل نقدینگی بازار به جای استقراض از بانک مرکزی تأکید کرد.
رئیس کل بانک مرکزی نیز در این گفت‌و‌گو گزارشی از نتیجه موفق حراج اوراق خزانه در اوایل هفته گذشته و برنامه حراج هفته جاری اوراق دولتی برای تأمین کسری بودجه از طریق نقدینگی بازار، به رئیس‌جمهوری ارائه و اعلام کرد که با اقدامات بانک مرکزی و آغاز عملیات بازار باز، سه‌شنبه هفته گذشته نرخ اوراق خزانه در بازار، برای اولین بار در سال‌های اخیر، به زیر ۱۵درصد رسید.
رئیس‌جمهوری همچنین در گفت‌و‌گو با حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌ریزی‌های لازم و جامع برای اتمام و به بهره‌برداری رسیدن هرچه سریع‌تر طرح‌های نیمه تمام را در سال جهش تولید انجام داده و با جدیت تا حصول نتیجه پیگیری کند.
روحانی با اشاره به دستوراتی که به مسئولان ذیربط از جمله رئیس بانک مرکزی در خصوص تأمین منابع ارزی داده شده است، گفت: وزارت صمت باید تأمین ارز لازم برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نیز مواد اولیه کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی در راستای تحقق رونق و جهش تولید را با جدیت پیگیری کند.
‎رئیس جمهوری بر ضرورت و اهمیت استفاده از ماسک در راستای کنترل شیوع بیماری، افزود: تولید کافی و توزیع دقیق ماسک را با هدف قرار گرفتن مکفی آن در دسترس عامه مردم در صدر توجه خود قرار دهید.
‎رئیس جمهوری بار دیگر از همه فعالان عرصه تولید‌ و بویژه کارگران زحمتکش کشور که در ماه‌های گذشته با وجود وضعیت خطیر ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا اجازه ندادند چرخ تولید کشور متوقف شود، تشکر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7362/7/544728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها