چند نکته درباره کاظم بایرام بخش

آمده‌ام از خلیج‌فارس دفاع کنم




خسرونشان
فعال فرهنگی
‌سلیقه انسان‌ها بشدت در حال شخصی‌تر و خاص‌تر شدن است و این به معنای گردشگری خاص است.
گردشگری یک صنعت فرا بخشی است و بخش‌های مختلفی درگیر موضوع گردشگری هستند.
طبیعتاً سینما به‌عنوان یک هنر پیشرو و پیشگام می‌تواند در معرفی جاذبه‌های گردشگری و ایجاد تعلق‌خاطر شهروندان به اماکن تاریخی و فرهنگی گردشگری بسیار مؤثر باشد.  کارشناسان گردشگری هنری را با تعبیر گردشگری پست‌مدرن یاد می‌کنند. ما دودسته گردشگر هنری داریم، گردشگر منفعل تئاتر و فیلم می‌بیند و یک بازدیدکننده صرف است اما گردشگر هنری فعال یک سفر تجربه‌گرا و آهسته وتوأم با مشاهده‌گری خلاق را تجربه می‌کند.   کشورهای مختلف دنیا با استفاده از جاذبه‌های سینما و ادبیات، خودشان را معروف کرده‌اند این در حالی است که ایران‌ شهرهای هنری دارد که در حوزه موسیقی و صنایع‌دستی معروف‌اند و می‌توانند جهانی شوند اما متأسفانه در بخش تبلیغات بویژه در حوزه هنر قوی عمل نکردیم. ایران اما جذابیت‌های بی‌شماری دارد که به نظر می‌رسد با وسع دریایی، نیازمند یک موزه جامع ملی دریایی است که آداب دریانوردی و ساحل‌نشینان مختلف کشور را در خود جمع کند. وظیفه دولت‌ها است که از این فرهنگ‌ها محافظت کرده و اجازه فراموشی بیشتر را ندهند. این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه در قالب محیطی به نام موزه اینها نگهداری و حفظ شود.
فیلمبرداری زیرآب در عمق‌های مختلف بیشتر به کمک تجهیزات فیلمبرداری شامل کپسول هوا، دوربین و پوسته‌های زیرآبی و تجهیزات نورپردازی زیرآبی دارد. این کار نیازمند آموزش حرفه‌ای بوده و می‌بایست به‌طور تخصصی از تجهیزات تنفسی و سیلندر هوا، تجهیزات نورپردازی خاص و دوربین‌های خواص با پوشش ضد آب استفاده کرده و معمولاً جهت فیلمبرداری از موجودات زیرآب، مرجان‌ها و کشتی‌های غرق‌شده می‌شود.
ظهور عکاسی دیجیتال توانایی زیادی برای عکاسی و تصویربرداری زیرآب ایجاد کرد، از عکاسی تفریحی زیرآب تا عکاسی حرفه‌ای زیرآب. شما قادر خواهید بود دوربین‌ها و محفظه‌های ضد آب خود را نسبت به عکس‌ها و تصویرهایی که در نظر دارید چه به‌عنوان تفریحی و چه حرفه‌ای تهیه کنند.
شاید روزی تصویربرداری زیرآب آرزوی بشر بود اما امروزه با پیشرفت تجهیزات و فناوری براحتی و تنها به کمک آموزش صحیح شما می‌توانید به زیرآب رفته و تصویربرداری کنید. تمام مواردی که تا بدین جا مطالعه کردید تمام چیزهای است که باید در کنار یک متخصص قرار بگیرد تا این چرخه بتواند زنجیره خود را کامل کند.برتری ایران‌زمین نسبت به دیگر کشورهایی که تاکنون دست‌به‌کارهایی از این قبیل زده‌اند به‌خصوص در حوزه مستندسازی دریایی حضور کاظم بایرام بخش در کشور است.
خود او درباره آغاز کار می‌گوید: «بعد از ورودم به دانشگاه دیدم که قایقرانی ورزش موردعلاقه بنده وجود ندارد، پس رفتم سراغ غواصی و وقت‌های آزادم را صرف یادگیری این ورزش می‌کردم. از سوی دیگر داشتم رشته موردعلاقه‌ام یعنی عکاسی را دنبال می‌کردم. حالا برای غواصی کردن در سطوح بالا سال‌ها رفتم آفریقا و استادی داشتم به نام آقای توره در سنگال در کنار اقیانوس اطلس. غواصی Free dive یا غواصی آزاد را ایشان به من یاد داد. حال اینکه، غواص شده بودم آن‌هم آزاد بدون وسیله خاصی و فقط باید دوربین مخصوصش را هم تهیه می‌کردم؛ و در فرانسه عکسبردار و مستندساز حرفه‌ای در مورد زیردریا به تعداد انگشتان دودست بیشتر نبود، ولی آزاد در آن زمان فقط من بودم.»
او در ابتدای حضور در ایران، به جزیره کیش آمد و در بازگشت در نزدیکی پاریس یک نمایشگاه تشکیل داد و به لطف عکسی که از یک صدف به رنگ آبی و قرمز در جزیره هندورابی گرفته بود در فستیوال Okeanos Montpellier در فرانسه شرکت کرد. اقدامی که نتیجه‌اش دریافت سه جایزه بود. جایزه فدراسیون جهانی صدف شناسی، جایزه فدراسیون جهانی غواصی، جایزه بزرگ کل فستیوال که نصیب او شد.
زمانی که از دلیل بازگشت او سؤال می‌کنم با شور و حرارت خاصی می‌گوید: «آمده‌ام از خلیج‌فارس دفاع کنم» بایرام بخش در این‌سوی دنیا در تلاش است که با فعالیت‌های فرهنگی، مثل ساخت فیلم، مقاله، کنفرانس و برگزاری نمایشگاه، مردم دنیا را بیشتر با نام زیبای خلیج‌فارس آشنا کند.  
کاظم بایرام بخش در سال‌های مختلف تصویربرداری در نقاط مختلف دنیا با کسب دانش در رشته سینمای مستند به وسایل و لوازمی دست‌یافته است که همچون گنجینه‌ای ارزشمند برای نسل‌های بعد به شمار می‌رود.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/16/544600/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها