«ایران» از مشکلات بیمه درمان جانبازان و ایثارگران گزارش می دهد

مطالبه ایثارگران افزایش سقف خدمات بیمه تکمیلی است




مهسا قوی‌قلب
خبرنگار
چند روز پیش خبری از حسن نوروزی، نماینده مجلس یازدهم و رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تعیین وضعیت بیمه تکمیلی جانبازان و ایثارگران اجحاف کرده و باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها شده است. به‌گفته حسن نوروزی، طبق گزارشات واصله و گلایه‌مندی خانواده‌های جانبازان وایثارگران، بیمارستان‌های دولتی، دفترچه‌های درمانی را نپذیرفته و هزینه‌های درمانی را نقداً از آنها دریافت می‌کنند که این روند سبب بروز مشکلات بسیار برای این خانواده‌ها شده است براین اساس در حال حاضر جانبازان وایثارگران هزینه‌های درمانی را به‌طور مستقیم به بیمارستان‌ها پرداخت و پس‌ از آن با مراجعه به بیمه مورد نظرهزینه‌های پرداختی را دریافت می‌کنند که متأسفانه این روند شایسته جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های این عزیزان نیست. آقای بهرامی جانبازی که دو پایش را درجبهه جنگ برای وطن و آرمان‌هایش تقدیم کرده است درباره مشکلات بیمه تکمیلی اش به «ایران» می‌گوید: «متأسفانه در زمینه تهیه دارو، داروخانه‌های طرف قرارداد همکاری نمی‌کنند. بیمارستان‌های خصوصی طرف قرارداد هم به قولی همیشه می‌خواهند ما را سنگ، قلاب کنند و از بستری کردن جانبازان، امتناع می‌کنند، دلیل این امر هم بدهی بیمه به بیمارستان‌ها است.»
استوار جانباز 70 درصد دیگری هم با گلایه از اینکه بیمه تکمیلی جوابگوی نیازهای درمانی‌اش نیست به «ایران» می‌گوید: «متأسفانه بخشی از مبالغی را که هزینه می‌شود نقدی پرداخت می‌کنیم و برگشت هزینه‌ها از سوی بیمه خیلی به درازا می‌کشد، هرچند روند اداری استفاده از بیمه تکمیلی هم آنقدر طولانی است که بیشتر سعی می‌کنیم هزینه‌ها را از جیب بدهیم و عطای استفاده از بیمه تکمیلی را به لقایش می‌بخشیم. علاوه بر مشکلاتی که گفته شد، در بخش تجهیزاتی مانند ویلچر و پروتز هم شرکت بیمه‌گذار هزینه‌ها را تقبل نمی‌کند. در خصوص تهیه داروهای خاص مانند داروهای سیستم ایمنی بدن هم داروخانه‌ها، بیمه را قبول نمی‌کنند و مجبور هستیم نقدی داروها را تهیه کنیم.» سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه تا سال گذشته مشکلات در حوزه بیمه تکمیلی بیش از اندازه، زندگی جانبازان را تحت‌الشعاع قرار داده بود، به «ایران» می‌گوید: خوشبختانه امسال کلیه بدهی‌ها به بیمه از سوی دولت پرداخت شده است.
به‌گفته حمیدرضا حبیب اللهی، در بیمارستان‌های دولتی 90 درصد هزینه‌ها از طرف دولت با همان بیمه پایه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و 10 درصد باقیمانده که توسط بیمار پرداخته می‌شود، با ارائه فاکتور و ارائه آن به بیمه تکمیلی، دریافت می‌شود. در این خصوص، به شخصه با هر فردی که ادعا می‌کند در بیمارستان دولتی از او برای انجام هر درمانی هزینه مازاد بر 10درصد گفته شده، گرفته می‌شود، همراه می‌شوم و به بیمارستان مورد نظر مراجعه می‌کنم. امکان ندارد، بیمارستان دولتی از جانباز پول اضافی دریافت کند، در این صورت قطعاً مرتکب تخلف شده است. دو نوع بیمه در کشور وجود دارد، بیمه پایه و بیمه تکمیلی. در خصوص بیمه پایه، با در اختیار داشتن هر یک از بیمه‌ها به‌عنوان مثال، بیمه تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، بازنشستگان و خدمات سلامت که شامل همه مردم می‌شود، در تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی، خدمات به‌صورت رایگان ارائه می‌شود اما در خصوص بیمه مکمل که با استفاده از آن بیمار به بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کند، میزان هزینه کرد فاصله بین بیمه پایه و مکمل باید توسط بیمه تکمیلی به بیمارستان پرداخت شود.
او در ادامه می‌افزاید: در خصوص بیمارستان‌های خصوصی با استفاده از بیمه تکمیلی و ارائه نامه از بنیاد شهید، 100 درصد هزینه‌ها به‌صورت رایگان و بر اساس تعرفه‌های مربوطه با بیمارستان‌های طرف قرارداد است.
حبیب اللهی در زمینه تأثیر میزان درصد جانبازی در بهره‌مندی از بیمه تکمیلی می‌گوید: هر جانبازی از 5  تا 70 درصد در برخورداری از بیمه تکمیلی یکسان است. هیچ بیمارستان دولتی نمی‌تواند از پذیرش جانبازی امتناع کند یا از او هزینه‌های اضافی بگیرد؟ در بیمارستان‌های خصوصی که طرف قرارداد نیستند هم قبل از انجام درمان یا عمل جراحی مورد نظر، هزینه‌ها برآورد می‌شود و با ارائه معرفی نامه از بیمارستان، 70 درصد هزینه به‌صورت نقدی به شخص پرداخت می‌شود و 30 درصد باقیمانده با ارائه سند نهایی از سوی جانباز باید ظرف 45 روز پرداخت شود.

برش

سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌افزاید: تاکنون تمامی بدهی‌ها به بیمارستان‌ها پرداخت شده و در سال‌جاری طبق روال یعنی کمتر از 45 روز هزینه‌های انجام شده بازپرداخت می‌شوند. مواردی هم که تاکنون وجود دارد و بر زمین مانده به‌دلیل نقص مدارک بیمار است و در صورت تکمیل پرونده در بازه زمانی یاد شده مبالغ پرداخت خواهند شد. در حال حاضر نیز بیش از 6500 مرکز، تحت پوشش هستند و از میان آنها 639 بیمارستان با ما قرارداد دارند. در تهران هم تاکنون با 84 بیمارستان دولتی و خصوصی تسویه کامل شده است، اما چنانچه جانبازی تاکنون موفق به دریافت مبالغی که هزینه کرده نشده، می‌تواند در اسرع وقت با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر بنیاد شهید منطقه مراجعه و در کم‌ترین زمان با او تسویه حساب خواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/5/544584/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها