وزیر کشور: حتی یک مورد مصوبه تیراندازی به مردم در هیچ سطحی وجود ندارد



گروه سیاسی/ وزیر کشور با حضور در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره عملکرد وزارت تحت مدیریت اش در حوزه‌های مختلف از جمله برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و ایفای نقش درمدیریت بیماری کرونا توضیح داد. اما آنچه سبب بازتاب گسترده سخنان عبدالرضا رحمانی فضلی در فضای رسانه‌ای شد توضیحات او درباره اعتراضات آبان ماه ۹۸ و تعداد افرادی بود که در جریان آن حوادث کشته شدند.
موضوعی که در این مدت رسانه‌های خارجی با توجه به اعلام نشدن آمار رسمی خود به تولید آمارهای غیر مستند درباره آن پرداخته بودند. اما شنبه شب وزیر کشور با اشاره به آمار بخشی از کشته شدگان اعلام کرد که شمار کشته‌های آبان ۹۸ بزودی و در همین روزهای پیش رو اعلام می‌شود. به‌گزارش ایرنا، رحمانی فضلی در این گفت‌و‌گو با تأکید بر اینکه «من سرباز مردم هستم»، درباره روند مدیریت اتفاقات آبان ماه گذشته گفت: حفظ اقتدار و امنیت جامعه برای همه ما اصل است.
او با بیان اینکه دشمنان در جریان حوادث آبان 98 به‌دنبال طرح سوری‌سازی و به هم ریختن امنیت داخلی ایران بودند و در این راستا در رسانه‌هایشان آموزش‌های مسلحانه می‌دادند و سعی در ایجاد سازماندهی داشتند، گفت: «یکی از مواردی که می‌گویند این است که رحمانی فضلی به‌عنوان رئیس شورای امنیت اینترنت را در آن شب‌ها قطع کرد، بله حتماً قطع می‌کنم چرا قطع نکنم! وقتی از بستر اینترنت آموزش می‌دهند و فرماندهی میدان می‌کنند، هرکه مسئولیت حفظ امنیت مردم را بر عهده دارد، حتماً این کار را می‌کند. چرا که امنیت عمومی مردم مهم است.»  رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اعتراضات با فاصه دو روز پس از تغییر قیمت بنزین آغاز شد و نباید مسائل را به هم گره زد، افزود: هرچند در آن حادثه بیش از ۱۰۰ شهرستان درگیر بودند، اما در هیچ مصوبه‌ای اعم از شورای امنیت، شوراهای تأمین استان‌ها نداریم که به طرف افراد تیراندازی بشود. همه مصوبات شورای امنیت و شوراهای تأمین موجود است که همیشه به خویشتنداری و مراعات و کنترل و روش‌های مسالمت‌آمیز دعوت کردیم اما وقتی به یک پادگان، پاسگاه یا مقر حیاتی حمله می‌کنند یا مسلحانه سنگربندی می‌کنند، چنین مشکلاتی اتفاق می‌افتد. رئیس شورای امنیت کشور درباره کشته شدگان حوادث آبان اظهارکرد: گرچه آمار فوتی‌ها را از ۸ هزار و ۱۰ هزار نفر تا ۲ هزار نفر گفتند اما همین روزها اعلام خواهد شد که عددها اصلاً این نیست. البته حتی یک نفر هم فوت کند، ناراحت‌کننده است. در این حادثه غم بار، حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر برابر بررسی‌ها، شهید اعلام شدند، اینها کاملاً بی‌گناه بودند و با سلاح‌ها و روش‌هایی کشته شدند که اصلاً نیروهای نظامی و امنیتی ما ندارند. همه اینها در گزارشات پزشکی قانونی موجود هست و دلیل تأخیر در اعلام آمار هم این بود که دلایل، مکان و ساعت مرگ هر فرد دقیقاً معلوم شود.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: فقط در ۱۶ آذر سال قبل، ۱۶۰۰ تجمع داشتیم، تکرار می‌کنم، حتی یک مورد مصوبه تیراندازی به مردم در هیچ یک از سطوح وجود ندارد، اما قانون نحوه استفاده از سلاح در اختیار نیروهای مسلح است؛ وقتی به مراکز حیاتی حمله می‌کنند و مسلحانه تیراندازی می‌کنند، باید دفاع کنند و در این دفاع ناخواسته هم اتفاقاتی پیش می‌آید. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/3/544573/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها