واکنش وزارت خارجه ایران به سرکوب معترضین در ایالات متحده:

امریکا صدای مردمش را بشنود




محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به جنایت پلیس مینیاپولیس امریکا علیه یک شهروندان سیاه‌پوست اشاره کرد. ظریف با اشاره به نام تشکلی موسوم به «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، از وضعیت وخیم زندگی سیاه‌پوستان در این کشور انتقاد کرده است. او در توئیتی نوشت: «بعضی‌ها فکر نمی‌کنند زندگی‌ سیاه‌پوستان اهمیت دارد. قابل توجه کسانی از ما که این موضوع را مهم می‌دانند: زمان آن است دنیا با نژادپرستی مقابله کند. جهان علیه نژادپرستی».
وزیر خارجه ایران در ادامه در اقدامی جالب بیانیه مطبوعاتی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا در جریان اغتشاشات تیرماه 97 (اعتراضات در بازار تهران) را منتشر کرد. ظریف این بیانیه را اندکی تغییر داده و آن را خطاب به مردم امریکا منتشر کرد. وزیر خارجه امریکا در خلال اعتراضات ایران  در تیرماه سال 97 در بیانیه‌ای مدعی شده بود که « مردم ایران از فساد، بی‌عدالتی و بی‌کفایتی رهبرانشان خسته هستند. جهان صدای آنها را می‌شنود».
این موضع‌گیری مقام دیپلماتیک ایران در حالی بود که وزیر امور خارجه امریکا با طرح ادعاهای اثبات‌نشده به پیام ظریف درباره نژادپرستی در امریکا پاسخ داد. «مایک پمپئو» با خطاب قرار دادن همتای ایرانی خود ادعا کرده است: «شما همجنس‌گراها را دار می‌زنید، زنان را سنگسار و یهودی‌ها را نابود می‌کنید».
همچنین وزارت امور خارجه ایران هم در پیامی توئیتری تأکید کرد: «رژیم امریکا که به وعده‌اش برای توقف هدر دادن پول در ماجراجویی‌های خارجی عمل نکرده و اکنون هم غرق در بحران خودساخته کووید۱۹ است، حالا برای ارعاب معترضان به ارتش، «سگ‌های شرور و سلاح‌های شوم» متوسل شده است. امریکا به جای این کار، باید صدای مردمش را بشنود و سیاست‌های شکست‌ خورده‌اش را تغییر دهد.»
از سوی دیگر علی باقری دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه  شنبه شب در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما  گفت: خودبرتر بینی سفیدپوستان در امریکا یک اقدام شبه نازیست در آلمان است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: «بحث تبعیض نژادی در امریکا بسیار جدی است؛ طبق آمارهای ارائه شده از سوی امریکایی‌ها، ۳۰ درصد از جمعیت ایالت شیکاگو سیاه‌پوست هستند در حالی که مشخص شد ۶۰ درصد از کسانی که به خاطر کرونا در این ایالت از بین رفتند سیاه‌پوست بودند».
دیروز همچنین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه به اعلام پایان رابطه و همکاری امریکا با سازمان بهداشت جهانی، واکنش نشان داد و گفت: «رژیم بی‌مسئولیت امریکا بعد از ناکامی در انجام وظایفش در قبال مردم خود، همواره به دنبال راه فراری بوده تا افتضاحی که به بار آورده را پنهان کند».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/3/544571/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها