قالیباف در اولین نطق پیش از دستور 4 رویکرد تحول در مجلس را تشریح کرد

شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی






گروه سیاسی/ رئیس قوه مقننه صبح دیروز در نخستین نطق پیش از دستور خود، اولویت‌های مجلس در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک را تشریح کرد.
به‌گفته محمدباقر قالیباف، شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی، چهار رویکرد اصلی در تحول مجلس خواهد بود. او همچنین یادآوری کرد که مجلس نه بنای مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع مردم مسامحه خواهد کرد.
به‌گزارش خانه ملت، رئیس مجلس با بیان اینکه در کنار فرصت‌ها، تهدیدهایی نیز در کمین نظام اسلامی است، گفت: تهدید نخست، کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متأسفانه بحران اقتصادی را به وجود آورده که زمینه ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است. قالیباف تهدید دیگر را فساد نگران‌کننده‌ای دانست که در تاروپود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است. وی افزود: همچنین نظام اداری-اجرایی به هم ریخته کشور، تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد بسیار مهم خانواده، از طریق گسترش روزافزون سبک زندگی غربی نیز تهدیدی نگران‌کننده تلقی می‌شود که نیاز به توجه ویژه و فوری دارد. قالیباف در ادامه الگوی مدیریت جهادی را تنها راهکار استفاده از ظرفیت های مختلف کشور دانست و به تشریح آن پرداخت. رئیس مجلس با یادآوری اینکه اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه اجرایی کشور است، که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مؤلفه‌های الگوی مدیریت جهادی نیز باور ندارد، گفت: در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و بخصوص نظارتی خود، در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.
رئیس نهاد قانونگذاری با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم، نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند، گفت: مجلس یازدهم تلاش می‌کند، موانع قانونی دولت، در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال، اجازه نخواهد داد، دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند. قالیباف با اشاره به اینکه رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تأکید داشتند، افزود: رهبری در پیام خود اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب نظران، این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی محقق می‌شود. امروزه امراض اصلی اقتصاد ملی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت‌های نسبی و تخصصی نبودن تولید، بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. از مهم‌ترین دلایل آن هم، حذف حضور مؤثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارها، امضاهای طلایی، پولی‌سازی کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: متأسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد. علت هم این بود که آرمان‌های متعالی انقلاب، مانند پیشرفت و عدالت را در ظرف دیوان سالاری یکصد ساله کشور ریختیم و چنانکه رهبری هم اشاره کردند، نمره قابل قبولی نگرفتیم. این رخداد، بیش از همه، محصول نبود تفکر جامع، منسجم و نظام مند به اقتصاد ملی است. وی ادامه داد: اقتصاد مردمی، مردم بنیاد است و با اراده و حضور و سرمایه و فعالیت مستقیم مردم تحقق پیدا می‌کند و دولت در آن تنها نقش زمینه سازی، ظرفیت‌سازی و نظارت دارد.
رئیس مجلس در بخش دیگری از نطق دیروز خود گفت: موضوع دیگر که اهمیت فراوان دارد، مقوله فرهنگ است. فرهنگ، همیشه از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده، اما با آن برخورد شعاری شده است. مجلس یازدهم، تقویت نهاد خانواده و ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی- ایرانی در برابر سبک زندگی غربی را اولویت اصلی خود قرار می‌دهد و اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش و اصلاح و تقویت کمی و کیفی رسانه ملی را پیگیری خواهد کرد. قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم خود را نماینده همه مردم ایران می‌داند، تصریح کرد: مجلس حتی خود را نماینده کسانی که به هر دلیل سیاسی یا نارضایتی از شرایط کشور به آن رأی نداده‌اند و بر اساس نگاه بلند رهبرحکیم انقلاب، معتقد است که تمام دستگاه‌های حاکمیتی باید مثل خورشید بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به آنها خدمت کنند.
رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن ساز انقلاب اسلامی قائل است، بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی بویژه امریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول اساسی خود قرار می‌دهد و در مرزبندی با جریان معاند و منافق داخلی تعارف نمی‌کند و البته دایره نیروهای انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده می‌داند و با طرد نیروهای انقلابی، به‌دلیل اختلاف سلیقه‌های سیاسی یا کارشناسی، با جدیت مخالفت خواهد کرد.  قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم خود را متعهد به ادامه دادن راه شهید سلیمانی، در افزایش توان محور مقاومت، به‌عنوان راهبردی غیرقابل تغییر دانسته و حمایت از ملت فلسطین، حزب‌الله لبنان، گروه‌های مقاومت، حماس، جهاد اسلامی و مردم مظلوم یمن را وظیفه انقلابی و ملی خود به حساب می‌آورد، گفت: مجلس یازدهم همیشه خود را کنار مردم، دولت و مرجعیت عراق و آماده هرگونه همکاری با آنها خواهد دانست. وی با اشاره به راهبرد مورد نظر مجلس در حوزه سیاست خارجی تأکید کرد: مجلس یازدهم، استکبارستیزی را هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با امریکا به‌عنوان محور استکبار جهانی را بی‌حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند. راهبرد ما در برخورد با امریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است؛ کاری که با حمله بی‌سابقه به پایگاه عین الاسد شروع شد و با شکسته شدن هیبت پوشالی امریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت و با اخراج کامل ارتش تروریست امریکا از منطقه تکمیل خواهد شد.
رئیس قوه مقننه در ادامه نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس یازدهم، در عین باور به درون زایی و مردم باوری، برونگرایی را نیز مدنظر قرار می‌دهد، گفت: مجلس اما معتقد است برونگرایی باید با تمرکز بر کشورهای منطقه بویژه همسایگان و در کنار آنها قدرت‌های بزرگی باشد که در سختی‌ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند. البته مجلس یازدهم حامی گسترش ارتباط با همه جامعه جهانی است، اما اعتماد به حکومت‌هایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه دوران جمهوری اسلامی کارنامه سیاهی دارند، خطای راهبردی می‌داند. وی افزود: طبیعی است که تحول در مجلس و احیای جایگاه و‌ شأن مجلس، الزام اولیه برای هر اقدام مؤثر در حل مسائل کشور و مشکلات مردم است. مجلس باید تغییر را از خود آغاز کند. شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی، چهار رویکرد اصلی در تحول مجلس خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/2/544563/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها