اخبــــار



رونمایی از یک طرح دیگر دولت الکترونیک

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اجرای طرح تعیین تکلیف سهام عدالت بدون مراجعه حضوری مردم، آن را یکی از کاربردهای دیگر دولت الکترونیکی عنوان کرد که بتازگی اجرایی شده است.
به‌ گزارش «ایران»، امیر ناظمی در توئیتر نوشت: این هفته یک کاربرد دیگر دولت الکترونیکی برای مردم رونمایی شد و آن تعیین تکلیف سهام عدالت بدون مراجعه حضوری است.رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر غیرحضوری شدن ۴۰ سرویس پرکاربرد دستگاه‌های اجرایی تا یک ماه آینده، گفت: از تلاش وزیر اقتصاد و مدیرعامل بورس در تحقق تلاش دولت برای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی و اجرای دستور رئیس جمهوری متشکرم.

ساخت ابررایانه «سیمرغ» برای خدمات اینترنت اشیا

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاربرد ابررایانه «سیمرغ» را مربوط به سرویس‌های حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار، این پروژه وارد فاز اجرایی می‌شود.
به‌ گزارش مهر، احمد معتمدی با اشاره به امضای توافقنامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت «ابررایانه سیمرغ» گفت: جزئیات این پروژه هنوز نهایی نشده و تا زمانی که این توافقنامه به قرارداد تبدیل نشود، ابعاد آن مشخص نیست.
وی با بیان اینکه جزئیات بیشتر این طرح در قالب قرارداد مشخص خواهد شد، گفت: ما فعلاً تفاهم کرده‌ایم که پروژه‌ای را در قالب سوپرکامپیوتر «سیمرغ» جلو ببریم.رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه این ابررایانه بیشتر در حوزه مربوط به خدمات و وظایف وزارت ارتباطات ساخته می‌شود، اضافه کرد: زمانی که بودجه این پروژه مشخص و ابلاغ شود، می‌توان گفت که توان محاسباتی این رایانه چقدر خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه در وهله نخست باید رقم بودجه این پروژه ابلاغ شود، گفت: به این ترتیب مشخص است که در سال‌جاری یا سال‌های آینده چه میزان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس آن، میزان و نوع تجهیزاتی که برای نصب و راه‌اندازی این سوپرکامپیوتر نیاز است، خریداری می‌شود.معتمدی گفت: این پروژه مطابق با نیاز وزارت ارتباطات تعریف شده و مربوط به کاربردهای خدمات اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی خواهد بود. این در حالی است که برای مثال اگر ابررایانه‌ای برای نیازهای وزارت علوم طراحی شود، باید با دید مربوط به سرویس‌های علمی و تحقیقاتی و متناسب با نیاز محققان، استادان و دانشگاهیان باشد.

 رشد ۶۳۰ درصدی حملات سایبری
 در دوران قرنطینه

تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که حملات سایبری به زیرساخت‌های ابری جهان در دوران پاندمی کرونا ۶۳۰درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش جدیدی که توسط کارشناسان و محققان فعال در شرکت امنیت سایبری مک‌آفی منتشر شده است، می‌توان دریافت که همزمان با شیوع گسترده و بحران پاندمی ویروس کرونا که منجر به اعلام وضعیت اضطراری قرنطینه و دورکاری کارکنان در بخش‌های مختلف از سوی دولت کشورهای جهان شد، استفاده از سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری و اینترنت نیز توسط کاربران افزایش قابل توجهی یافت که در کنار آن حملات سایبری به این سرویسها نیز رکورد زده و به رشد سرسام‌آوری رسیده است.
بر اساس گزارشی که در وب‌سایت زد دی نت آمده است، کارشناسان مک آفی اشاره کرده‌اند که در بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل سال‌جاری میلادی با افزایش دورکاری کارکنان از منزل و استفاده بیشتر از سرویس‌های ابری و از راه دور، میزان حملات سایبری به سرویس‌هایی که تعامل بسیار بیشتری با کاربران داشته‌اند همچون سیسکو وب اکس، زوم مایکروسافت تیمز و اسلک رشد قابل توجه و بیشتری داشته است؛ به گونه‌ای که این رقم ۶۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
همچنین طبق این گزارش‌ها بیشترین رشد استفاده کاربران از فضای ابری در این مدت مربوط به حوزه آموزش و شرکت‌های تولیدی و خدمات مالی بوده است. در چند سال گذشته باج افزار، بدافزار و ویروس‌های رایانه‌ای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیون‌ها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکت‌های مربوطه و دولت‌ها خسارت وارد کرده‌اند.
حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) به‌طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سال‌های اخیر صورت گرفته است و میلیاردها خسارت برای دولت و شرکت‌های مختلف کشورهای جهان برجای گذاشته است.
هر ساله شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی کوچک و بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در امریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت‌های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها و شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در امریکا اشاره کرد؛ بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت‌های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی‌توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.

کرونا ورود <اندروید 11> را به تأخیر انداخت

به نظر می‌رسد ویروس کرونا نقشه راه اندرویدی‌ها را به‌طور کامل به هم ریخته است تا جایی که تاریخ ورود اندروید ۱۱ نیز به تأخیر خواهد افتاد.
به گزارش انتخاب، رویداد اصلی گوگل I. / O. در تاریخ ۱۲ و ۱۴ مه به دلیل کرونا به‌طور کامل لغو شد.
 رویداد آنلاین ابتدا به تاریخ ۱ ژوئن برابر با ۱۲ خرداد ماه و سپس به سوم ژوئن برابر با چهاردهم خرداد ماه موکول شد. اکنون خبر رسیده این تاریخ باز هم به تعویق خواهد افتاد.
این روز‌ها بسیاری از کاربران اندرویدی برای دریافت نسخه جدید اندروید هیجان زده‌اند، اما اطلاعات بد این است که فعلاً خبری از اندروید جدید نخواهد بود. حساب رسمی توئیتر توسعه دهندگان اندروید، این خبر را به همراه یک اشاره کاملاً منطقی درباره آنچه احتمالاً باعث ایجاد انگیزه در تصمیم‌گیری شده بود، اعلام کرد.
به هر حال باید امید داشت  تأخیر‌های ادامه یافته، پیامد دیگری برای خود اندروید ۱۱ نداشته باشد. ما در حال حاضر یک ایده کلی در مورد برخی از ویژگی‌های جدید داریم که احتمالاً باید در سیستم عامل انتظار داشته باشیم. با وجود این، بسیاری از بیت‌های مهم دیگر، مانند پشتیبانی به روزرسانی غیر اجباری، کمتر مورد بحث قرار گرفته و در رمز و راز است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/13/544512/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها