3 راهکار برای عبور کسب وکارها از بحران کرونا




فرشاد وکیل‌زاده - مدیرعامل فروشگاه اینترنتی زنبیل
با شیوع کرونا کسب و کارهای اینترنتی نیز آسیب دیدند و برای حل این آسیب ها با مشکلات بسیاری در حال حاضر دست به گریبان هستند اما کسب و کارهای نو پا برای گذر از این دوران چه راهکاری دارند تا بتوانند با کمترین آسیب این روزهای کرونایی را پشت سر بگذارند؟ قبل از بیان راهکار، ابتدا لازم است که ببینیم هر رسته از کسب و کارهای اینترنتی در این دوران دچار چه مشکلاتی شده‌اند و بر اساس میزان آسیب‌پذیری و نوع آسیبی که دیده‌اند، راهکارهای لازم را ارائه کرد، ولی در ادامه یکسری راهکارهای کلی ارائه می‌شود. باید دقت کنیم که کسب و کارهای اینترنتی نیز جزئی از فضای کلان کشور هستند و زمانی که مشکلی در سطح کلان و حتی یک بخش ایجاد می‌شود، آنها نیز از این مشکلات تأثیر می‌پذیرند و تا زمانی که این مشکلات ادامه داشته باشد، آنها نیز با آن مشکلات دست و پنجه نرم خواهند کرد.
اما چند راهکار کلی که بسته به شرایط کسب و کارهای اینترنتی، می‌توانند آنها را اتخاذ کنند، عبارتند از:
1. چرخش کسب و کار و ارائه خدمات جدید و مورد نیاز در این بازه زمانی
اگر کسب و کاری در این بازه زمانی دچار مشکل شده یک راهکار مناسب این است که بسته به رسته فعالیت فعلی و نیازهای جدید بازار بررسی‌هایی را انجام دهد که چه تغییراتی می‌تواند در سیستم خود ایجاد کند تا با ارائه خدمات جدید بتواند مجدد برای خود بازار جدیدی ایجاد کند. البته اتخاذ این استراتژی وابسته به تخمین پایان دوران کرونا، هزینه‌های پیاده‌سازی این تغییرات و عایدی و منافع پس از این تغییرات خواهد بود. چنانچه این تحلیل بدرستی انجام و مشخص شود که منافع ایجاد تغییر بیشتر از هزینه‌های آن خواهد بود، این روش می‌تواند راهکار مناسبی باشد. هرچند تأکید می‌کنم که این تحلیل ساده نیست و متغیرهای زیادی برای تصمیم‌گیری نیاز است و باید تمام آنها پیش‌بینی شوند.
2. کاهش هزینه‌ها
مشکل اصلی که در دوران کرونا برای بسیاری از کسب و کارها روی داد، آن است که امکان فروش کالا یا خدمات بسیاری از کسب و کارها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و این کاهش تقاضا نیز به‌دلیل کاهش ساختاری تقاضا است. بنابراین کسب و کارهایی که امکان عرضه کالا یا خدمات را در این دوران ندارند بهترین و اولین تصمیم این است هزینه‌های مارکتینگ کسب و کار خود را کاهش داده و حتی به صفر برسانند. از دیگر هزینه‌هایی که می‌تواند در این دوران کاهش پیدا کند، هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های وابسته به میزان فروش است. به عبارتی وقتی حجم سفارش های یک کسب و کار بشدت کاهش پیدا می‌کند، شاید کاهش هزینه‌های مرتبط با آن به‌طور مثال نیروهای انسانی فعال در تیم‌های پشتیبانی که برای پاسخگویی به مشتریان فعالیت می‌کنند، اقدام دیگری باشد.
3. اصلاح و ارتقای فرآیندها و ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید
یکی از مشکلات اساسی کسب و کارهای اینترنتی در زمان فعالیت عادی، کمبود زمان و منابع برای ایجاد تحولات ساختاری است. مسائل و مشکلات جاری معمولاً فرصت زیادی برای ایجاد تغییرات ساختاری باقی نمی‌گذارد، برای همین شاید این دوران زمان مناسبی برای ارزیابی مجدد فرآیندهای کاری و ایجاد تغییرات ساختاری باشد. از طرف دیگر کسب و کارها در این بازه فرصت خلق سرویس‌های جدیدی را خواهند داشت تا از طریق آنها بتوانند خدمات کاملتری به مشتریان خود ارائه کرده و سطح بالاتری از رضایتمندی مشتریان به‌دست آورند و بر این اساس بتوانند تهدید را به بهترین شکل به فرصت تبدیل کنند. البته این گزینه برای کسب و کارهایی که از نظر مالی دارای پشتوانه مناسب هستند، قابل پیاده‌سازی است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/13/544511/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها