با ماسک و دستکش وارد موزه‌ها شوید، مواظب اقامتگاه‌های بی‌مجوز باشید

آغاز گردشگری با شرایط کرونایی





گروه ایران زمین/  محدودیت‌های سفر برداشته شد. مردم به مسافرت در تعطیلات فطر رفتند و برگشتند.همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تعداد مبتلایان به کرونا هم بالاتر رفت با وجود این بازگشایی مراکز اقامتی، توریستی و موزه‌ها ادامه دارد. ولی‌الله تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌و‌گوهای مکرر خود با رسانه اعلام می‌کند: «محدودیتی برای برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرای تورهای گردشگری توسط فعالان بخش خصوصی این حوزه وجود ندارد.» به‌گفته او به زودی طبق رایزنی‌های صورت گرفته با ستاد ملی کرونا و دستگاه‌های فرابخشی مربوطه، زمان و سازوکار لازم برای ورود گردشگران خارجی نیز اعلام خواهد شد.
از هتل‌ها استقبال نشد
جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور از بازگشایی هتل‌ها به‌دنبال رفع محدودیت‌ها از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خبر می‌دهد اما به «ایران» می‌گوید: «این به معنای آن نیست که همه‌ هتل‌ها باز شدند چون برای بسیاری از هتل‌ها توجیه اقتصادی ندارد که ظرفیت ۴ یا ۵ اتاق آنها با مسافر پر شود.» او عدم بازگشایی بعضی از هتل‌ها را به‌دلیل کم بودن مسافر می‌داند اما تأکید می‌کند که تمام پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌هایی که به روی مسافر باز شده‌اند اجرا می‌شود. با شروع مسافرت‌ها به‌دنبال تعطیلات عید فطر جزیره‌های کیش و قشم و استان‌های شمالی میزبان بیشترین مسافران بودند اما با وجود این باز هم اشغال هتل‌ها در این مقاصد از جمله شمال به بالای ۴۰ درصد نرسید.  حمزه‌زاده از اقامت برخی از مسافران شمال در ویلاها و خانه‌های استیجاری خبر می‌دهد و اعتقاد دارد که هتل‌ها به‌لحاظ اجرا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مکان‌های قابل اعتمادی هستند. به‌گفته او اولین نکته مهم برای هتل‌ها، تأمین سلامت کارکنان خودشان است و به همین نسبت هم شرایط امنی را برای پذیرایی از مسافران به‌وجود می‌آورند.
بازگشایی پلکانی موزه ملی
«جبرئیل نوکنده»رئیس موزه ملی ایران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید: «به‌منظور حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی و آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای مقابله با کووید ۱۹، بازگشایی موزه ملی به‌صورت پلکانی و تدریجی انجام می‌شود.»  نخستین بخشی که موزه ملی به روی مخاطبانش باز کرد نمایشگاه آثار هفدهمین گردهمایی باستان شناسان در سال ۹۸ بود که از ۴ خرداد میزبان بازدیدکنندگان است. به‌گفته نوکنده بازدیدکنندگان از روز دهم خرداد هم می‌توانند نمایشگاه ایران باستان از دوره ایلامی تا پایان دوره ساسانی را در طبقه همکف به تماشا بنشینند. البته برای ورود به موزه ملی رعایت یکسری از نکات الزامی است. به گفته نوکنده دمای بدن هر بازدیدکننده در بدو ورود سنجش می‌شود و هر فردی که دمای بدنش بالاتر از ۳۷ درجه باشد یا علائمی از آنفلوانزا دراو دیده شود از ورود به موزه ملی منع می‌شود. همچنین او می‌گوید: «بازدیدکنندگان موظف هستند که ماسک و دستکش را در بدو ورود به موزه از فروشگاه موزه ملی تهیه کنند. آنها حتماً باید دستکش خود را در ابتدای ورود   عوض کنند، چون دستکش‌های مصرف شده آلودگی زیادی با خود دارند.»  نوکنده یادآور می‌شود که تمام بازدید‌کنندگان باید بلیت را به‌صورت الکترونیک تهیه کنند و به هیچ وجه، پولی در قبال بلیت، دریافت نمی‌شود. بازدیدکنندگان همچنین در ابتدای ورودی از روی کف پوشی که به آب ژاول آغشته شده، می‌گذرند تا کف کفش‌های آنها برای ورود به موزه ملی ضدعفونی شود. مسیر بازدید از این موزه مادر هم به گفته نوکنده یکطرفه شده است و بازدیدکنندگان از یک سو وارد موزه و از سوی دیگر خارج می‌شوند.  او می‌گوید: «تمام مسیر علامت‌گذاری شده تا هم فاصله اجتماعی بازدیدکنندگان محدود رعایت شود و هم فاصله ایمنی آنها با ویترین‌ها.»
به‌گفته مدیر موزه ملی بخش‌های دیگر این موزه به‌صورت پلکانی به زودی به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد. هرچند وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت تمامی مراکز گردشگری و موزه‌ها را موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عدم گسترش کرونا کرده است اما عکس‌های منتشر شده از بعضی از مکان‌ها، از جمله حافظیه شیراز نشان می‌دهد که این مکان برخلاف موزه ملی هیچ پروتکلی را برای رعایت سلامت بازدیدکنندگان ندارد. البته در بازدیدکنندگان هم هیچ نگرانی برای ابتلا به این بیماری خطرناک دیده نمی‌شود. سایت تخت جمشید هم این روزها به روی مسافران گشوده شده است. مسئولان این سایت اعلام کرده اند که محیط تخت جمشید هر روز ضدعفونی می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/11/544507/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها