خشم نژاد پرستی


زهره صفاری
خبرنگار
روز جمعه وقتی «دونالد ترامپ» در «رز گاردن» روبه‌روی خبرنگاران ایستاد، بی‌توجه به ناآرامی‌ها در ایالت‌های مختلف امریکا پس از قتل یک مرد سیاهپوست به دست پلیس و آشوب و اعتراضات ضدنژادپرستی، تنها از تحریم جدید چین در هنگ کنگ و پایان روابط با سازمان بهداشت جهانی صحبت و جلسه را ترک کرد.
بواقع رئیس جمهوری امریکا در حالی که اعتراضات تا پشت دیوارهای کاخ سفید نیز رسیده بود و چند ساعتی نیز باعث تعطیل شدن مقر ریاست جمهوری امریکا شد، ذره‌ای از آنچه مشاورانش خواسته بودند کوتاه نیامد و با تمرکز بر هدف آتی اش در انتخابات 2020 تنها از مسائل سیاست خارجی صحبت کرد و اجازه نداد سیبل انتقادات شود. به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، دونالد ترامپ در حالی از وقایع داخلی عبور کرده و به سیاست خارجی پرداخته که جمعه شب در ادامه ناآرامی‌ها در امریکا، 30 شهر این کشور تا صبح نخوابید. در این اعتراض ها دو نفر نیز جان خود را از دست دادند. مرگ این دو نفر که با گلوله رقم خورده، در حالی است که پیش از آن رئیس‌جمهوری امریکا به نیروهای امنیتی مجوز شلیک گلوله داده بود.
شدت ناآرامی‌ها در سراسر امریکا به حدی بود که برای اولین بار در 30 سال گذشته ارتش به خیابان‌های امریکا رفت.   اعتراض ها در مینیاپولیس، شهری که آتش اعتراضات از آنجا روشن شد، نیز 1700 نیروی نظامی را به خیابان‌ها کشاند. همه اینها در حالی بود که دادستانی، پلیس خاطی را که باعث مرگ «فلوید» شد، قاتل معرفی اما وی را با قید وثیقه رها کرد.
تهدید ژئوپلتیک چین، دغدغه ترامپ
با وجود همه این ناآرامی‌ها آنچه مسلم است، در هفته‌های اخیر هرچند وقایع پیش آمده برای «دونالد ترامپ» شانس پیروزی او را تحت‌الشعاع قرار داده است، او همچنان به سیاق سه سال و نیم گذشته بدون توقف دروغ‌هایش را روی خط توئیتر یا پشت تریبون نشست‌های خبری اش به مردمش القا می‌کند. بررسی وقایع پیش آمده در روزهای اخیر و موضع رئیس جمهوری امریکا در مواجهه با اتفاقات داخلی و بین‌المللی خط مشی جدید ترامپ و تیم مشاورانش را بخوبی مشخص می‌کند. مرگ 100 هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا، قتل فجیع مرد سیاهپوست زیر دستان افسران پلیس و تظاهرات‌ اعتراض‌آمیز و آشوب در شهرها و ایالات تنها در یک توئیت برای مقابله مسلحانه و جدی با تظاهرکنندگان پاسخ داده شد اما نشست خبری بعد از این اتفاقات تنها با محور تهدید ژئوپلتیکی چین برگزار شد. او به رقیب بزرگ بین‌المللی اش به‌دلیل اعمال قوانین امنیتی بر هنگ کنگ و زیر سؤال بردن استقلال آن تاخت اما حتی گریزی به حقوق از دست رفته سیاهپوستان امریکایی نزد. دست آخر نیز با تحریم تجاری و ممنوعیت مسافرتی هنگ کنگ به نوعی سنگ‌اندازی جدیدی در روابط چین و امریکا داشت. «ریچارد فونتاین»، یکی از مقامات ارشد مؤسسه امنیتی امریکا می‌گوید: «بدون شک پکن در مقابل این رفتارها سکوت نخواهد کرد و با یک واکنش سنگین بار دیگر توپ را به زمین ترامپ می‌اندازد. بنابراین شرایط نه تنها بهتر نمی‌شود که از موقعیت فعلی نیز تیره و تارتر خواهد شد.»
«چاد بون»، از تحلیلگران مؤسسه پترسون نیز معتقد است: «تعرفه‌بندی ترامپ بر کالاهای وارداتی هنگ کنگ شاید تأثیر جزئی بر تجارت آن منطقه بگذارد اما با توجه به واردات محموله کمتر از 5 میلیارد دلار امریکا از هنگ کنگ، این تعرفه بندی، خود امریکا را به دردسر می‌اندازد. اما اگر پکن نیز در مقابل، تعرفه واردات را بالا ببرد، با پرداخت اضافی 30 میلیارد دلاری امریکا به هنگ کنگ باز هم چشم بادامی‌ها از این معامله سود خواهند برد.» منتقدان ترامپ در «نیویورک تایمز» هم معتقدند با وجود سیاست‌های انتخاباتی ترامپ برای فشار حداکثری بر چین اما در نهایت امریکا و هنگ کنگ در این نبرد آسیب جدی می‌بینند. «اسکات کندی»، کارشناس اقتصاد چین در مرکز استراتژیک معتقد است: «هر چه امریکا در این سیاست بیشتر پیش برود تبعات آن می‌تواند گسترده و حتی ویرانگر باشد.» به اعتقاد کارشناسان مقامات چین می‌توانند از این موقعیت به‌عنوان فرصتی برای سلطه بیشتر بر منطقه استفاده کنند چراکه هنگ کنگ قدرت مقابله با چین را ندارد. از طرفی «وندی کاتلر»، رئیس مؤسسه سیاست‌های جامعه آسیایی معتقد است: «اثرگذاری این تهدیدات تا زمانی که جزئیات تجاری آن مشخص نشود به طور کامل مشخص نیست.»
قطع معاهدات خارجی
آنچه «دونالد ترامپ» از روزهای نخست حضورش در کاخ سفید بر آن تأکید داشت، قطع معاهده‌های خارجی و تمرکز بر سیاست تهاجمی برای حکمرانی بر جهان است. اما اینکه چرا در برهه فعلی رئیس جمهوری امریکا، پایان همکاری با سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با کرونا را اعلام کرد موضوع تحلیل بسیاری از کارشناسان است. «ترامپ» در حالی 20 روز پیش از پایان ضرب الاجل خود به سازمان بهداشت جهانی از پایان همکاری امریکا و سازمان بهداشت جهانی خبر داد که این سازمان را عروسک دست چین و اجراکننده سیاست‌های آن در جهان دانسته و عملکرد آن در کنترل کرونا را به نقد کشیده است. «آنتونی بلینکن»، مشاور سابق سیاست خارجی ترامپ به «نیویورک تایمز» گفت: «این اقدام ترامپ برای منحرف کردن افکار امریکایی از سوءمدیریت دولت در مهار شیوع کرونا و تبعات سنگین آن و مقصر جلوه دادن چین است.» «بت کامرون»، مسئول کمیسیون امنیت ملی در توئیتی نوشت: «این تصمیم به امریکا، هم پیمانانمان و توانایی امریکا در مهار کووید19 به‌عنوان یک تهدید ملی و امنیتی آسیب جدی خواهد زد.»
ترامپ می‌خواهد در کاخ سفید بماند
اما آنچه از شواهد بر می‌آید، ترامپ اهمیتی به هیچ چیز جز پیروزی در انتخابات نمی‌دهد. به گزارش «نیویورک تایمز»، اخیراً سه نفر از خبرنگاران واشنگتن پست کتابی در این باره چاپ کردند که شمار دروغ‌های ترامپ را 16 هزار و 241 مورد در سه سال (به طور تقریبی 15 مورد در یک روز) نشان می‌داد. نکته جالب اینکه فرافکنی‌های او در هیچ زمینه‌ای محدودیت نداشت و او در هر زمینه‌ای اظهارنظر کرده بود. به باور تحلیلگران بررسی این رفتار ترامپ این سؤال را پیش می‌آورد که «آیا ترامپ در صورت شکست در انتخابات نوامبر از کاخ سفید خواهد رفت؟» پاسخ این سؤال را می‌توان در راهی که به تازگی رئیس جمهوری امریکا برای زیر سؤال بردن انتخابات آتی پیش گرفته، یافت. او بدون شک همان‌طور که اخیراً انتخابات پستی را غیرقابل اعتماد دانسته و احتمال تقلب در آن را بالا عنوان کرده است، در فرصت چند ماهه تا انتخابات نیز همین فرافکنی را ادامه می‌دهد تا در صورت لزوم پس از پایان رأی‌گیری 3 نوامبر بهانه‌ای برای ماندن در کاخ سفید داشته باشد. حتی برخی کارشناسان پیش‌بینی‌های دیگری نیز از رفتار ترامپ دارند. «رید جی اپستین»، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: «می توان پیش‌بینی کرد یک هفته مانده به انتخابات «ویلیام بار»، دادستان عالی امریکا که همه او را عامل اجرایی ترامپ می‌دانند، ناگهان پرونده‌ای را علیه «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها و رقیب اصلی رئیس‌جمهوری باز کرده و با راه انداختن یک بازی سیاسی و قضایی، او را با مشکلاتی روبه‌رو کند.» به باور ناظران اینکه دروغ‌های ترامپ در یک ساعت مورد پذیرش افرادی قرار می‌گیرد یعنی این سیاست در طول سال‌های ریاست جمهوری او نتیجه داده است پس همچنان می‌تواند با ترغیب به خشونت و ترس از انتشار ویروس و اتهام زنی به دیگران در اظهارنظرهایش بر ضعف‌های خود سرپوش گذاشته و با همین روش به برگرداندن همه پیش‌بینی‌ها در زمان انتخابات امیدوار بوده و به موفقیت در انتخابات نیز بیندیشد. آن‌طور که «تلگراف» از نتایج نظرسنجی‌های ملی نوشته است، اوضاع برای ترامپ چندان خوب نیست به‌همین خاطر نیز او مسائل داخلی امریکا را نادیده گرفته و برای پیروزی رو به سیاست خارجی و فشار بر چین، بزرگترین رقیب بین‌المللی اش آورده است.
سناریوی تلخ انزوای جمهوریخواهان
با این حال شاید همه چیز آن‌طور که ترامپ تصور می‌کند، پیش نرود. به‌طور کلی می‌توان گفت آنچه «ترامپیسم» و سیاست‌های افراط گرایانه رئیس جمهوری امریکا بر سر این کشور آورده نه تنها شانس او برای انتخاب دوباره را از بین خواهد برد که می‌تواند سبب انزوای 5 یا 6 دوره‌ای جمهوریخواهان در انتخابات آتی نیز شود. به باور تحلیلگران «ایندیپندنت»، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد ترامپ خودش عامل نابودی «ترامپیسم» بوده اما دیگر اعضای حزب با تکرار اشتباه دموکرات‌ها در سال 1896در نامزدی ویلیام جنینگز برایان - که سبب شکست 36 ساله حزب دموکرات شد- به سمت بحران حرکت می‌کنند. برایان نیز آن روزها سیاست‌هایی را پیش گرفت که با تحولات امریکایی سازگاری نداشت. حالا نیز در روزهایی که قشر تحصیلکرده امریکا رو به افزایش هستند، ماسک نزدن ترامپ یا محدودیت موالید و... این گروه را از اطراف رئیس جمهوری دور می‌کند و به نوعی جنگ فرهنگی، جمهوریخواهان را که بسیاری از آنها از افراد شاخص و قابل اعتماد هستند، به پرتگاه سقوط می‌اندازد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7359/1/544496/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها