گفت‌وگو با محمد موسوی بازیکن تیم ملی والیبال

روایت ورزشکارانه از قرنطینه






محمد محمدی سدهی
خبرنگار
کرونا باعث شد تا تمامی انسان‌های روی کره زمین روزها و شب‌های سختی را در قرنطینه پشت سر بگذارند اما تعطیلی مسابقات ورزشی شاید برای ورزشکاران که حرفه‌شان ورزش است، بسیار سخت‌تر باشد. در ماه‌های اخیر که شیوع ویروس کرونا شدت گرفت، برخی از بازیکنان لژیونر ورزش کشورمان دوران قرنطینه خود را در کشور دیگری گذراندند که یکی از این ورزشکاران سیدمحمد موسوی، بازیکن تیم والیبال اولشتین لهستان است.  پرونده «پلاس لیگا» بدون معرفی تیم قهرمان بسته شد و مدافع ایرانی تیم اولشتین با وجود نیمه تمام ماندن مسابقات به عنوان برترین مدافع پلاس لیگا معرفی شد.
سیدمحمد موسوی درخصوص دوران قرنطینه خود به خبرنگار «ایران» گفت: «نزدیک 2 ماه در خانه ماندم و دوران سختی را پشت سر گذاشتم و حوصله‌ام در خانه سر می‌رفت. تمامی سالن‌های ورزشی، باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها تعطیل بود و شرایط لهستان همانند تمامی کشورهای دنیا بود. خوشبختانه یک روز قبل از قرنطینه خانواده‌ام به لهستان آمدند و با همدیگر به ایران بازگشتیم. یک هفته ای است که به ایران بازگشته ام و شرایط در اینجا عادی است اما سعی می‌کنم در ایران در اماکن شلوغ تردد نکنم. ایران مثل لهستان نیست در لهستان همه جا تعطیل است. در حال حاضر یکسری کارهای عقب مانده دارم و مشغول انجام این کارها هستم.»
او درباره آینده خود و حضور در لیگ لهستان اظهار داشت: «قبل از کرونا چند پیشنهاد از تیم‌های لهستانی داشتم و به بستن قرارداد نزدیک بودم اما کرونا شرایط برخی از تیم‌ها را به هم ریخت. آنها از آینده خود خبر ندارند و کاملاً بلاتکلیف هستند، تیم‌ها منتظرند تا قراردادهای اسپانسرهای خود را ببینند و طبق آن هزینه کنند و بازیکنان مورد نظرشان را انتخاب کنند. در حال حاضر پیشنهاد جدی‌ای از لهستان ندارم و تیم‌ها می‌گویند که صبر کنم تا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.»
در روزهای گذشته یک سایت لهستانی نوشت: «رفتن موسوی از لیگ لهستان به ضرر کیفیت این لیگ خواهد بود.» مدافع تیم ملی والیبال افزود: «این خبر را نشنیده بودم و این باعث خوشحالی‌ام است که در پلاس‌لیگا به عنوان یکی از لیگ‌های معتبر دنیا، این گونه در مورد من صحبت می‌شود.»
موسوی درخصوص تفاوت لیگ ایران با لهستان گفت: «پلاس لیگا از همه نظر متفاوت‌تر از لیگ ایران است. آنها برنامه‌ریزی بسیار قوی‌ای دارند و همه کارها طبق آن انجام می‌شود. در طول یک سالی که در لهستان بودم همه کارها طبق برنامه پیش رفت اما در ایران این برنامه‌ریزی اصلاً وجود ندارد. مورد بعد به بحث سخت افزاری برمی‌گردد و لهستانی‌ها در تمام شهرهای خود سالن‌های روز دنیا را دارند و نظم و انضباط‌شان فوق‌العاده خوب بود اما ما در خیلی از شهرها سالن‌های مناسب تمرین نداریم، چه برسد به مناسب برای برگزاری مسابقات. خیلی از حواشی لیگ‌مان به دلیل برگزاری مسابقات در سالن‌های نامناسب است.»
او ادامه داد: «بجز دو تیم که هواداران زیادی ندارند، مابقی تیم‌ها هواداران بسیاری داشتند و در زمان برگزاری مسابقات، سالن کاملاً پر می‌شد. لهستانی‌ها کاملاً والیبال دوست هستند اما مثل گنبد، ارومیه و آمل تیفوسی(دوآتشه)نیستند. آنها می‌آیند و بازی را نگاه می‌کنند و از در کنار هم بودن لذت می‌برند. در یک دوره چند بازیکن اصلی‌مان مصدوم بودند و ما بازیکن جایگزین نداشتیم، ما در 7 بازی پشت هم شکست خوردیم اما هواداران‌مان با وجود این، بعد از هر بازی ما را تشویق می‌کردند، این گونه نبود که این قدر ناراحت باشند که حواشی‌ای به وجود بیاورند. هواداران‌مان شرایط را درک می‌کردند و به این دلیل اتفاقی بعد از مسابقات نمی‌افتاد.»
بازیکن 32 ساله تیم ملی والیبال درخصوص تعویق المپیک بیان داشت: «اگر المپیک امسال بود، می‌توانستم برای تیم ملی بازی کنم، البته هنوز هیچ چیز مشخص نیست اما تصمیم دارم آرام آرام از تیم ملی کنار بروم، چرا که نوبت جوانان است. 12 سال است پست پشت خط‌زن را قرق کردم (باخنده) حالا دیگر نوبت جوانان است. شاید اگر شرایط بدنی خوبی داشته باشم، در زمان برگزاری مسابقات مهمی همچون المپیک، جام جهانی یا مسابقات مهم دیگر از تیم ملی خداحافظی کنم. فکر نکنم توانایی این را داشته باشم که تمام و کمال در اختیار تیم ملی باشم.»
مدافع تیم ملی ادامه داد: «علاوه بر این ما جوانان خیلی بااستعداد داریم و باید شرایطی فراهم شود و آنها هم برای تیم ملی بازی کنند. از 20 سالگی در تیم ملی بازی کردم و خیلی از جوانان ما در حال حاضر چنین شانسی ندارند که در این سن و سال برای تیم ملی بازی کنند. صد درصد طرفدار جوانگرایی در تیم ملی هستم. باید از تعویق المپیک موقعیت بسازیم و از این زمان  باید برای آماده‌سازی استفاده کنیم. البته ما در حال حاضر ضعیف‌تر از سایر کشورها کار می‌کنیم اما مطمئناً تعویق المپیک باعث می‌شود تا سطح مسابقات پایین بیاید.»
او درخصوص برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال در شرایط کنونی اظهار داشت: «از کرونا نمی ترسم چون اعتقاد دارم سیستم ایمنی بدنم خوب است و البته تمامی کسانی که ورزش می‌کنند چنین شرایطی دارند. کاملاً مخالف حضور تماشاگران در استادیوم هستم اما برگزاری مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوب است چرا که مردم به نشاط نیاز دارند و ورزش جزو تنها مواردی است که مردم به آن علاقه دارند. ورزش شغل حرفه ای ما ورزشکاران است و دوری از ورزش باعث افسردگی ورزشکاران می‌شود. برگزاری لیگ برتر فوتبال در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار درستی است. در این شرایط سخت تماشای بازی‌های پرسپولیس، استقلال و سایر تیم‌های پرهوادار کار درستی است.  دلم برای تماشای بازی‌های لیگ برتر تنگ شده.»

برش
 برای المپیک از مربی پرقدرت خارجی استفاده کنیم

موسوی درخصوص جدایی ایگور کولاکوویچ از تیم ملی گفت: «کولاکوویچ خیلی با تیم ملی هماهنگ شده بود و او انسان بزرگواری بود. هر 2 الی 3 سال یکبار مربی تیم ملی تغییر کرده است. با وجود این تیم ملی همانند قطاری در حال حرکت است. تیم ملی نه به بازیکن وابسته است و نه به مربی اما به هر حال تصمیم درست می‌تواند تیم را به جلو حرکت دهد و تصمیم عقب باعث افت تیم می‌شود. ما مربیان خیلی خوبی داریم اما استفاده از مربیان وطنی بعد از المپیک بهتر است. برخی از مربیان ما در سطح جهانی هستند اما استفاده از آنها در شرایط فعلی ممکن نیست. باید از مربیان ایرانی همانند خارجی‌ها حمایت کرد اما مربی ایرانی در صورت کوچک‌ترین باخت تخریب می‌شود. باید برای المپیک از یک مربی پرقدرت خارجی استفاده کنیم.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7359/1/544471/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها