رئیس جمهوری چارچوب همکاری های دولت و مجلس را اعلام کرد

دوران پیوند و پیروزی

- کار مجلس مسئولیت‌های اجرایی و قضایی نیست - مبنای همکاری ما چارچوب قانون اساسی است - ما از مجلس اخوت می‌خواهیم



گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته هم در مراسم افتتاح مجلس یازدهم و هم در جلسه هیأت وزیران استراتژی دولت در برابر مجلس جدید را اعلام کرد؛ «پیوند و پیروزی». تعبیر این اصطلاح آنگونه که از سخنان حسن روحانی بر می‌آید و از جمله اشاره‌اش به اینکه دولت دست خود را به‌سمت مجلس دراز می‌کند و البته اشارات او به برخی مشکلات موجود همچون تحریم‌ها و کرونا، ضرورت همکاری و تعامل پاستور و بهارستان برای فائق آمدن بر مشکلات و اعمال فشارهای خارجی است. البته که چارچوب این تعامل هم به‌گفته رئیس جمهوری همان چارچوب‌های تعبیه شده در قانون اساسی است. در همین راستا هم روحانی یادآور شد که «کار مجلس شورای اسلامی، اجرا و مسئولیت‌های اجرایی و قضایی نیست. استقلال قوا در قانون اساسی ما تأکید شده است اما استقلال قوا به معنای تنازع قوا و در برابر یکدیگر ایستادن نیست. می‌توانیم با حفظ استقلال قوا، تعامل داشته باشیم که به هدف اصلی دست یابیم.»
مجلس نماد مردمسالاری دینی است
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تبریک آغاز به‌کار مجلس یازدهم، مجلس شورای اسلامی را نماد دموکراسی اسلامی و مردمسالاری دینی دانست. وی افزود: هم دوران دولت 4 ساله و پایان‌پذیر و کوتاه و هم دوران مجلس 4 ساله و کوتاه است اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ، قانون متقن، صحیح، کارآمد و مفید برای جامعه است.
روحانی با بیان اینکه، بهترین همکاری، لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس است، گفت: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم. همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح بدهیم.
از استراتژی گشایش تا استراتژی ایستادگی
رئیس جمهوری فعالیت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم را در سه مقطع 5 ساله، 3 ساله و یک ساله تقسیم‌بندی کرد و توضیح داد که در پنج سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه‌ها در سال‌های اولیه، هم شاهد گشایش‌ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و هم شاهد پیشرفت بودیم.به گفته روحانی پایان این دوره اول، شاهد آمار و ارقامی بودیم که از روز اول دولت امید به آن داشتیم؛ چنانکه رشد اقتصادی کشور در سال 95، بالاترین رشد اقتصادی جهان یعنی 12.5 درصد و تورم تک رقمی 9 درصد و حتی 7 درصد شد.
رئیس جمهوری افزود: اما متأسفانه دشمنان نتوانستند این حرکت سریع و رشد قابل ملاحظه ایران را تحمل کنند و در پایان سال 96 و اوایل سال 97، دوران جدیدی پیش روی دولت قرار گرفت و ناچار شدیم از استراتژی گشایش و پیشرفت به‌ سمت استراتژی ایستادگی و بردباری تمایل پیدا کنیم. شرایطی که از سال 97، سخت‌ترین وضعیت اقتصادی برای ایران به وجود آمد. در این دوران با حمایت مردم و با هدایت رهبر معظم انقلاب نگذاشتیم دشمنان به هدف خود دست یابند. آنها می‌خواستند نظام ایران دچار اخلال شود، اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود و با همه تبلیغات روانی و فشار اقتصادی، می‌خواستند شاهد آن باشند که 40 سالگی انقلاب را جشن نگیریم.در برابر اهداف دشمنان‌مان ایستادگی کردیم. دشمن نه نسبت به اصل نظام و نه نسبت به ایجاد بحران در سراسر کشور به هدف خود نرسید و نخواهد رسید.
وی ادامه داد: در این دوران استراتژی، اداره کشور با حداقل درآمد بود، اما در عین حال پرداخت حقوق کارمندان حتی یک ماه به تأخیر نیفتاد، یکبار پرداخت مستمری‌بگیران به تأخیر نیفتاد، کمک به اقشار مستمند و فقیر به تأخیر نیفتاد و در این مدت توانستیم کالاهای ضروری مورد نیاز مردم و کالاهای اساسی را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای مردم تأمین کنیم. دیدید در تمام سال 97 و در تمام سال 98 سختی‌ها و مشکلات بسیاری داشتیم، اما قفسه‌های مواد غذایی در کشور خالی نشد و مردم در نگرانی شدید برای تأمین نیازمندی‌های ضروری خود قرار نگرفتند.
روحانی گفت: در اینجا باید از هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب یاد کنم که در آغاز سال 97 در جمع سران سه قوه و عده‌ای از مسئولان فرمودند، اکنون دولت در وسط میدان است و رئیس جمهوری به‌عنوان فرمانده این میدان جنگ است و دو قوه دیگر و همه نهادها موظفند به دولت یاری برسانند و کمک کنند و خود ایشان ساختاری را برای حمایت دولت تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل دادند که تاکنون این شورا 50 جلسه تشکیل داده و مصوبات فراوانی برای باز کردن گره‌های سخت در جامعه اقتصادی و اجتماعی مردم داشت.وی ادامه داد: اما امروز در مرحله سوم قرار گرفتیم و خواست بنده از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره امروز، دوره ایستادگی و بردباری است؛ اما با پیوند با یکدیگر و حمایت یکدیگر و هم‌افزایی کنار هم. به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس شورای اسلامی در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت، هیچ کجا کوتاه بیاید. بدون کم و کاست به‌دنبال مجلس قوی، صالح و کارآمد و همین مجلسی که رهبر معظم انقلاب در پیام امروزشان تأکید کردند، مجلسی که برای مردم امید و برای دولت تکیه‌گاه باشد، دنبال این هستیم که رابطه دولت و رابطه مجلس به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم در این سال بسیار سخت و مشکل که هم با تحریم دشمن و تحریک دشمن مواجه هستیم، هم با ویروس خطرناک کرونا، در این شرایط بتوانیم کشور را اداره کنیم.
به مرز مهار کرونا نزدیک شده‌ایم
روحانی خطاب به نمایندگان جدید گفت: خوشبختانه در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده‌ایم. تقریباً در حدود 20 استان به مهار رسیدیم و در 11 استان دیگر هم بسیار امیدواریم که در هفته‌های پیش رو به مهار برسیم. البته بعد از دوران مهار گرچه فعالیت اقتصادی آزادتر می‌شود اما دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان باقی می‌ماند. به‌دلیل اینکه ستاد ملی کرونا، دولت را موظف کرده که خود را برای موج جدید بیماری در پاییز آماده کند، تمام امکانات لازم را برای آن زمان که به‌طور احتمالی با موج جدید مواجه شویم، آماده کردیم و ذخایر لازم را در این زمینه آماده نمودیم. بنابراین هم در زمینه مبارزه با کرونا و هم در زمینه مبارزه در برابر جنگ اقتصادی امریکا، اقدامات تروریستی امریکا که اقداماتش هم تروریسم اقتصادی است و هم اخیراً تروریسم درمانی، اما می‌توانیم در کنار همدیگر در برابر هم تحریم و هم تحریک آنها و هم این بیماری مقابله کنیم. راهش همکاری و هم‌افزایی است.
رئیس جمهوری افزود: دولت دست خود را به‌سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند. ما از مجلس «اخوت» را می‌خواهیم همان‌طور که همه ما از رهبری بزرگوارمان «ابوت» را می‌خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتر می‌دهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و دشمنان ملت بزرگ ایران و پیشرفت و توسعه کشور رقم خواهیم زد.
روحانی گفت: دولت 10 لایحه مهم را تقدیم مجلس دهم کرده بود که فرصت رسیدگی به آنها نشد، همه آنها را بزودی تقدیم این مجلس خواهیم کرد در راستای اهداف بلندی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدیگری دولت و نهادهای عمومی در اقتصاد کشور که جزو دستورات رهبر معظم انقلاب است. خدمت همه نمایندگان محترم عرض می‌کنم که با همه وجود آماده‌ایم تا در کنار مجلس به اهداف بلند مورد نظر نظام، رهبری معظم انقلاب، همکاری و هم‌افزایی خود را آغاز و شروع کنیم.

بــــرش
در شرایط فعلی کشور، تحمل جنگ لفظی وجود ندارد

حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با تبریک مجدد ایام عید سعید فطر به ملت ایران، گفت: نمایندگان مجلس از هرجناح و تفکر سیاسی که باشند بخوبی می‌دانند که امروز کشور در چه شرایطی قرار دارد و وظیفه ما به‌عنوان دولت این است که با مجلس برای حل مشکلات مردم در کنار هم باشیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه قضاوت کردن نسبت به مجلس پیش از آنکه چند ماه از کار مجلس بگذرد، یک پیشداوری غیردقیق است، اظهارداشت: مدل انتخابات در کشور به‌گونه‌ای است که ما تقریباً دائم‌الانتخابات هستیم و همواره با انتخابات‌ گوناگون مواجه‌ایم که این مقداری کار را سخت کرده و جناح‌ها و احزاب ناچار به رقابت هستند که اگر این رقابت سالم باشد خود ثبات و استواری حاکمیت و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی تأکید کرد: معتقدم امروز در شرایط فعلی کشور، تحمل جنگ لفظی وجود ندارد؛ این در حالی است که علاوه بر شیوع یک بیماری مسری با تحریم‌های سخت نیز مواجه هستیم؛ امریکایی‌ها در یک تجارت معمولی میان ایران و یک کشور دوست در حمل یک فرآورده نفتی نیز می‌خواهند دخالت کنند و این چیزی است که اصلاً به آنها ارتباطی ندارد و با هیچ قانونی سازگار نیست. روحانی تصریح کرد: اگر در داخل کشور میان دولت، سایر قوا و نیروهای مسلح، وحدت نبود، ممکن بود امریکایی‌ها در تجاوز خود موفق بوده و یک جبل‌الطارق دیگری را در دریای کارائیب شاهد باشیم اما وحدت و اتحاد، مانع از وقوع چنین اتفاقی شد. روحانی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ‌وقت مجبور به استفاده از اصل 68 قانون اساسی (امکان تأخیر در برگزاری انتخابات مجلس) نشده‌ایم، افزود: در مجلس اول عده‌ای بودند که اصرار داشتند انتخابات مجلس دوم تا پایان جنگ به تأخیر بیفتد و این موضوع توسط جمعی از نمایندگان به امام(ره) منتقل شد و امام(ره) بشدت با آن مخالفت کردند و فرمودند که باید انتخابات در روز مشخص شده برگزار شود. وی با اشاره به توفیقاتی که در نتیجه ایثار کادر درمانی، همراهی مردم، مدیریت کشور و حضور تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف در ماه‌های اخیر حاصل شده است، گفت: امروز در فضای مجازی تحول بسیار خوبی به وجود آمده و یک فضای مجازی قدرتمندی را در کشور به‌وجود آورده که براحتی بوسیله آن می‌توانیم بدون خروج از منزل امورات خود را از جمله کارهای بانکی و خرید اجناس انجام دهیم. به‌گفته روحانی در فروردین و اردیبهشت واردات کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 21 درصد رشد داشته و 1.7 میلیارد دلار ارز برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مردم با بورس آشنا شده و در آن وارد می‌شوند، اظهار امیدواری کرد که شورای عالی بورس به این امید مردم توجه داشته و آن را تقویت کند، چرا که بازار سرمایه یک بازار مهمی است که باید آن را بدرستی مدیریت کرده و از آن مراقبت کنیم. روحانی افزود: باید اقتصاد را از بخش دولت و شبه دولت گرفته و به‌دست مردم بسپاریم که یک بخشی از آن با فروش سهام و بخشی دیگر از طریق اوراق قرضه انجام خواهد شد. تصمیم ما این است در خرداد ماه جاری از اوراقی که منتشر می‌شود مبلغ 30 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص پیدا کند که این باعث می‌شود تحرک بسیار خوبی در این بخش به‌وجود بیاید. وی با اشاره به اینکه در بخش آب و برق تصمیم داریم امسال 50 هزار میلیارد تومان در قالب 250 طرح را افتتاح کنیم، اظهار داشت: در مجموع دولت تلاش می‌کند تا در سال‌جاری 800 طرح و پروژه مهم را در کشور به بهره‌برداری برساند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7357/1/544221/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها