مرهمی بر زخم‌های کانکس نشینان

رایگان شدن دوساله برق برای زلزله زدگان کرمانشاه



زهره افشار-خبرنگار/ «رایگان شدن برق زلزله زدگان کرمانشاه» خبر خوشحال‌کننده‌ای بود که مردم کرمانشاه را در شرایطی که کرونا همچنان در این استان می‌تازد، دلگرم کرد. زلزله 7.2 ریشتری کرمانشاه در آبان‌ماه سال 96 موجب خسارت به 105 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شد و دهها هزار نفر را چادرنشین و کانکس نشین کرد و در چنین شرایطی با به‌کارگیری وسایل گرمایشی و سرمایشی برقی پرداخت پول برق دغدغه بزرگی برای مردم این دیار شد. اما حالا دولت اعلام کرده برق مصرفی زلزله زدگان برای دو سال بخشیده شده است. هرچند بخش اعظم واحدهای تخریبی بازسازی شده‌اند اما هنوز که هنوز است صدها کانکس را می‌توانی در مناطق زلزله زده ببینی که هنوز سرپناه زلزله زدگان است. «امیدعلی مرآتی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه به «ایران» می‌گوید: دولت مصوب کرد برق مصرفی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به‌صورت رایگان محاسبه ‌شود. وی می‌افزاید: اگر هم کسانی باشند که به هردلیل پول برق پرداخت کرده بودند این پول به مرور از هزینه برق مصرفی سال 99‌شان کم خواهد شد در واقع ما به کسی پول نقد برنمی گردانیم اما به اندازه پولی که قبلاً پرداخت کرده بودند به مرور از فیش برق سال‌جاری‌شان کم می‌کنیم.
وی خاطرنشان می‌کند: برق هیچ کدام از زلزله زدگانی که در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی، در کانکس زندگی می‌کنند، قطع نشده بود.
مرآتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از یکهزار کانکس وجود دارد که برق آنها به‌صورت رایگان تأمین می‌شود، می‌افزاید: هرگونه تصمیم‌گیری درباره وضعیت زلزله زدگان ساکن در کانکس‌های سرپل ذهاب و مناطق اطراف آن، از طریق شورای تأمین انجام می‌شود و شرکت توزیع برق نیز تابع تصمیمات این شورا خواهد بود.
به‌گفته وی، برای مشترکانی که پس‌ از تعمیر یا نوسازی واحد مسکونی، در منازل خود ساکن شده‌اند، کنتور جدید به‌صورت رایگان نصب شده است.
در همین حال «علی محمدی فرد»، مدیر کل بنیاد مسکن سرپل ذهاب به «ایران» می‌گوید: در جریان زلزله 17 هزار واحد مسکونی در این منطقه دچار آسیب شدند تنها کار ساخت یکهزارو 700 واحد مسکونی به پایان نرسیده و در جریان است. دلیل اینکه ساخت این واحدها به‌طول انجامیده به این دلیل است که یا مالکان امکان مالی ساخت نداشته‌اند یا خانه موروثی بوده است. وی در مورد کانکس‌های موجود در این منطقه توضیح می‌دهد: به‌دنبال وقوع زلزله در نخستین روزها 9 هزار نفر خواستار دریافت کانکس بودند که در نهایت بنیاد به یکهزار نفر کانکس تحویل داد و مابقی ترجیح دادند 5 میلیون تومان کمک بلاعوض را بگیرند. به گفته وی در حال حاضر با احتساب کانکس‌هایی که از سوی خیران به مردم تحویل داده شده بود حدود یکهزارو 200 کانکس هنوز در منطقه هستند که از این تعداد 804 کانکس به‌عنوان انباری استفاده می‌شود و خالی است.
وی با اشاره به اینکه در جریان زلزله سرپل ذهاب 6 هزار واحد مسکونی در سرپل ذهاب تخریب کامل شده بود می‌افزاید: دولت به جای این 6 هزار واحد در نهایت 8 هزارو 500 واحد را به کمک مردم ساخت که به‌نظر می‌رسد با افزایش عرضه واحد‌های مسکونی مستأجران می‌توانند از این واحدها اجاره کنند. به گفته وی زلزله زدگان برای ساخت واحد‌های مسکونی تخریبی در شهرها 62 میلیون تومان تسهیلات کم بهره و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض در یافت کرده بودند در همین حال هوشنگ بازوند  استاندار کرمانشاه نیز به «ایران» می‌گوید: به‌دنبال زلزله سرپل ذهاب، استانداری برای مستأجران این شهرستان که مرکز زلزله بود و بیشترین آسیب را دیده بودند زمینی را اختصاص داد اما کسی حاضر نشد بیاید در این محل تعیین شده خانه‌ای بنا کند. وی خاطرنشان می‌کند: من به‌عنوان استاندار هنوز سرقولم هستم و باز هم می‌گویم مستأجران اگر بخواهند به آنها زمین می‌دهیم در غیر این صورت به آنها مبلغی را به‌عنوان ودیعه خواهیم داد. گفتنی است این مستأجران پیشتر مبلغی تحت عنوان ودیعه دریافت کرده بودند. به گفته استاندار کرمانشاه هنوز 400 کانکس در منطقه هستند که افرادی داخلشان زندگی می‌کنند اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد تنها 50 نفر آنها مستأجر بوده‌اند و 350 کانکس دیگر کسانی هستند که حتی سر پل ذهابی نبوده‌اند. بازوند تأکید می‌کند: استانداری بزودی بار دیگر این افراد را راستی آزمایی می‌کند و در صورت صحت ادعایشان می‌توانند یکی از دو پیشنهاد استانداری را بپذیرند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/11/544175/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها