مجلس یازدهم امروز با حضور روحانی، رئیسی و جنتی آغاز به کار می‌کند

افتتاح زیر سایه کرونا





گروه سیاسی/ یک مجلس تازه با رویکرد تازه؛ امروز خیلی چیزها در بهارستان تغییر می‌کند، مهمتر از همه چیز گرایش طیف اکثریت نمایندگان. مجلس یازدهم امروز زیر سایه کرونا کار خود را در مراسمی که قرار است خلوت‌تر از قبل برگزار شود، شروع خواهد کرد. از امروز تا هفته آینده اما مسأله‌ای که خود نمایندگان منتخب را درگیر کرده بحث تعیین تکلیف ترکیب هیأت رئیسه و خصوصاً رئیس مجلس است. جایی که باید دید آیا جبهه پایداری و گروه مدیران احمدی‌نژاد دست بالا را می‌گیرند یا اصولگرایان میانه روتر به رهبری قالیباف.
دیروز غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس در نشست خبری خود درباره مراسم افتتاحیه دوره یازدهم توضیح داد که این مراسم بر خلاف مراسم مشابه ادوار قبل، به‌دلیل پروتکل‌های بهداشتی با کمترین میزان میهمان و بدون حضور «اعضای هیأت دولت، استانداران، پیشوایان مذاهب، اقلیت‌های دینی، علما، هنرمندان، ورزشکاران، نمایندگان صنوف و...» برگزار خواهد شد. بجز این به گفته نوری، بر خلاف ادوار قبلی مجلس، برنامه حضور نمایندگان در حرم حضرت امام(ره) نیز لغو شده است. آن‌طور که نوری خبر داده در این مراسم رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان حاضر خواهند بود. ترکیب هیأت رئیسه سنی مجلس هم که اداره جلسه اول را بر عهده دارد به این شرح است؛ سیدرضا تقوی منتخب تهران به‌عنوان رئیس، سیدمصطفی میرسلیم دیگرمنتخب تهران به‌عنوان نایب رئیس، روح‌الله نجابت منتخب شیراز به‌عنوان دبیر اول و محسن فتحی منتخب سنندج به‌عنوان دبیر دوم. به‌دلیل تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس در سال‌های اخیر، دوره یازدهم مجلس اولین دوره‌ای خواهد بود که در آن هیأت رئیسه موقت تشکیل نمی‌شود و مجلس در همان قدم اول هیأت رئیسه دائمی خود را انتخاب می‌کند. آن‌طور که غلامرضا نوری گفته، قرار است در دومین جلسه مجلس یازدهم انتخابات هیأت رئیسه برگزار و ترکیب آن مشخص شود. به‌گفته نوری «قرار است پس‌ از مراسم افتتاحیه رأی‌گیری استمزاجی انجام شود تا بر پایه آن مشخص شود که جلسه دوم روز پنجشنبه برگزار شود یا خیر.»
جلسات موازی اصولگرایان
مسأله مهم برای 274 نماینده‌ای که امروز مجلس یازدهم با آنها کارش را آغاز می‌کند، مسأله انتخابات رئیس و هیأت رئیسه مجلس است. اتفاقی که تمام جلسات اخیر منتخبان مجلس یازدهم معطوف به آن بوده. دیروز در آخرین دور این تلاش‌ها دو جلسه با محوریت دو جریان رقیب بر سر کرسی ریاست تشکیل شد؛ یکی نشست «هم‌افزایی برای مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» که قالیباف سخنران آن بود و جلسه دیگر هم نشست «هم‌اندیشی تراز انقلاب اسلامی» در سالن اجتماعات مسجد امام صادق(ع) بود با حضور حمیدرضا حاجی بابایی. خبرآنلاین گزارش داده که جلسه حامیان قالیباف با حضور حدود 170 منتخب برگزار شده و شلوغ‌تر از جلسه ائتلاف پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها بوده که در آن بین 70 تا 80 منتخب حاضر شده بودند. بر اساس فهرستی که از حاضران این جلسات در رسانه‌ها و از جمله سایت «خبرآنلاین» منتشر شده نکته جالب توجه جلسه حامیان قالیباف حضور برخی چهره‌های نزدیک یا عضو جبهه پایداری مانند امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ذوالنور، کریمی قدوسی و زاکانی و همچنین برخی مدیران دولت احمدی‌نژاد مانند رضا تقی‌پور و عبدالرضا مصری بوده. چهره‌هایی که پیش‌بینی می‌شد در جلسه طرفداران ریاست حاجی‌بابایی حضور داشته باشند. جلسه‌ای که در آن خود حاجی‌بابایی طیف رقیب خود را صراحتاً متهم به اقداماتی به ضرر خویش و به نفع قالیباف کرد. موضوعی که فارغ از بحث رقابت پیش رو برای ریاست مجلس، می‌تواند آینده فراکسیون «انقلاب اسلامی» به‌عنوان فراکسیون فراگیر اصولگرایان و ائتلاف این جریان در مجلس یازدهم را با تهدید مواجه کند.
از توصیه‌های قالیباف تا انتقادات حاجی‌بابایی
در نشست «هم‌افزایی برای مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» محمدباقر قالیباف که یک قطب انتخابات ریاست مجلس است، از باید و نبایدهای اقدامات مجلس یازدهم سخن گفت و تأکید کرد: «ما باید در تصویب قوانین به گونه‌ای عمل کنیم که دو قوای دیگر هم بتوانند مشکلات کشور را مرتفع کنند، البته در این زمینه تحت هیچ شرایطی نباید از منافع کشور بگذریم.»
او درباره فعالیت‌های مجلس در حوزه قانون‌گذاری هم گفت: «از مجلس ششم تاکنون صرفاً ۳۸ درصد طرح‌ها و لوایح تبدیل به قانون شدند، مابقی تصویب نشده‌اند و صرفاً وقت مجلس برای این موضوع گرفته شد، ما باید لایحه‌محوری را مدنظر قرار دهیم و در صورتی که دولت لایحه ارائه نداد، باید از ابزارهای قانونی خود در این راستا استفاده کنیم.» در جلسه همزمان دیگر که حامیان ریاست حاجی‌بابایی ترتیب داده بودند بحث‌ها و سخنرانی‌ها خیلی بیشتر رنگ و بوی رقابت ریاست مجلس را داشت.
از جمله فریدون عباسی که در روزهای اخیر نامی از او به‌عنوان نامزد ریاست مجلس مطرح نبود در این جلسه اعلام کرد: «بنده هم کاندیدای ریاست مجلس هستم و هم می‌توانم در کمیسیون‌های مختلف به‌عنوان رئیس و عضو عادی حضور داشته باشم.» در مقابل شمس‌الدین حسینی و علی نیکزاد که قبلاً نامزد ریاست بودند بر توافق خود با حاجی بابایی تأکید کردند و گفتند همچنان از وی برای رسیدن به کرسی ریاست حمایت خواهند کرد.
البته علی نیکزاد اعلام کرد که وارد رقابت برای کسب کرسی نایب رئیسی مجلس خواهد شد. به‌گفته نیکزاد «شمس‌الدین حسینی قبول نکرد در هیأت رئیسه باشد». اما حاجی‌بابایی، سخنران اصلی این جمع و نامزد آنها برای ریاست مجلس در سخنانش ضمن اینکه به بیان شاخصه‌های یک مجلس قوی پرداخت، انتقاداتی هم به روند تشکیل مجلس یازدهم وارد کرد و گفت که تشکیل جلسه روز پنجشنبه بلافاصله بعد از افتتاحیه مجلس برای برگزاری انتخابات هیأت رئیسه «شتابزده» است.  
او نسبت به علیرضا زاکانی هم بابت پیشنهاد او برای تشکیل جلسه فراکسیون «انقلاب اسلامی» در بعدازظهر چهارشنبه انتقاد کرد. حاجی‌بابایی البته در سخنانی صریح‌تر گفت: «شتابزدگی‌ها این شائبه را در ذهن‌ها ایجاد نکند که ما داریم بسرعت چیزهایی را رقم می‌زنیم و چشممان را باز کنیم ببینیم اتفاقاتی افتاده است.»  او در پایان خطاب به دیگر شرکای اصولگرای مجلس یازدهم توصیه کرد: «سعی کنیم اخلاق‌مداری کنیم، وحدت را حفظ کنیم و همه ما کنار یکدیگر باشیم و برادری کنیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/2/544164/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها