تهدید 40 درصد منابع آب شرب کشور

آتش جنگل ها به بحران آب دامن می‌زند


گروه ایران زمین/ آتش افتاده به جان جنگل‌ها و مراتع کشور سر ایستادن ندارد. کوه بیرمی و منطقه حفاظت شده خاییز در بوشهر هم آتش گرفت. شدت آتش‌سوزی‌ها در حدی است که آب شرب برخی از روستاهای منطقه خاییز را قطع کرد. پیش از بوشهر هم گرمای هوا کبریت به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کشید.
این رویشگاه‌های زاگرسی ۴۰ درصد آب شرب کشور را تأمین می‌کنند و گسترش آتش‌سوزی‌ها می‌توانند به بحران آب کشور هم دامن بزند. پیش از این کارشناسان از جمله هادی کیادلیری رئیس جامع جنگل‌داری کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» از افزایش آتش‌سوزی‌ها در جنگل به‌دنبال بارش‌های بهاره خبر داده بود. پیش‌بینی او متأسفانه درست از آب درآمد ومنطقه حفاظت شده پلنگ دره به وسیله گردشگران بی‌مبالات به آتش کشیده شد. بسیاری از مناطق جنگلی  که آتش به آنها شبیخون زده است کوهستانی و صعب العبور هستند و این مسأله می‌تواند به‌گسترش آتش‌سوزی و ناکامی نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها در اطفای حریق منجر شود. آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور اتفاق تازه‌ای نیست و هر ساله بخشی از رویشگاه‌های ارزشمند کشور طعمه حریق می‌شود و هر بار مسأله خرید بالگرد و اسب برای مناطق کوهستانی روی میز مذاکره ‌می‌آید و تیتر رسانه‌ها می‌شود.
در دو دهه اخیر که آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع شدت بیشتری گرفته است همواره تشکیل یگان هوایی برای مقابله با گسترش آتش‌سوزی‌ها یکی از راهکارهای کارشناسان برای حفاظت از لکه‌های سبز کشور خشک و نیمه خشک ایران بوده است. راهکاری که هرگز تحقق نیافته است. سازمان حفاظت محیط زیست در دوره احمدی‌نژاد یگان حفاظت هوایی را تشکیل داد چند هواپیما خرید اما در نخستین پرواز هواپیما سقوط کرد و خلبان آن کشته شد. سرنوشت باقی هواپیماها نامعلوم است پیگیری وضعیت آنها هم مشمول زمان شد و کمتر کسی به‌خاطر دارد که  هواپیما برای اطفای حریق در مناطق چهارگانه خریداری شد اما هرگز استفاده نشد. سازمان جنگل‌ها هم پس‌از سال‌ها دوندگی با کمک رسانه‌ها توانست در دولت دهم، نخستین پایگاه اطفای حریق را در کرمانشاه افتتاح کند اما آن پایگاه هم هرگز نتوانست آبی بر آتش دل جنگل‌ها بپاشد.‌
سازمان جنگل‌ها در تمام سال‌های اخیر چشم به بالگردهای وزارت دفاع دوخته است اما از پس پرداخت هزینه آنها بر نمی‌آید و همین مسأله هم جنگل ها و مراتع کشور را در برابر شعله‌های آتش بی دفا‌ع تر کرده است هزینه اجاره بالگردها باید توسط دولت پرداخت شود اما آن‌طور که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به« ایران» گفته است سازمان برنامه و بودجه با پرداخت اعتبار مصوب شده موافقت نمی‌کند و همین مسأله باعث شده که وزارت دفاع پشت جنگل‌ها را خالی کند. نبود تجهیزات به روز باعث شده است تا همواره محیطبان‌ها و نهادهای مردمی با‌وجود تلاش‌های بسیار از اطفای حریق جا بمانند و آتش افتاده به جان جنگل‌ها آنها را دور بزنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/1/544158/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها