نماینده ویژه وزیر بهداشت درخوزستان درگفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد

احتمال افزایش محدودیت‌های کرونایی در خوزستان


پریسا عظیمی
 خبرنگار
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان طی یک هفته گذشته افزایش یافته است.
طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روند مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان تا اواسط اردیبهشت از حد متوسط کشوری کمتر بود و با توجه به جمعیت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری این استان، تعداد مبتلایان تا تاریخ مذکور بسیار پایین و در حد قابل قبولی بود، اما به یک باره از 11 اردیبهشت ماه به بعد روند مبتلایان به ویروس کرونا در استان سیرصعودی و شیب بسیار تندی به خود گرفت و مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند تنها استانی که از لحاظ مبتلایان به ویروس کرونا وضعیت قرمز به خود گرفته، خوزستان است.
«علیرضا افشار»، مشاور و نماینده ویژه وزیر بهداشت در اموراجرایی بیماری ناشی از ویروس کرونا در استان خوزستان که چند روزی است برای بررسی بیشتر وضعیت بیماران کرونایی و امکانات و تجهیزات درمانی خوزستان از سوی وزیر بهداشت و درمان معرفی شده است، در گفت‌وگو با «ایران» مهم‌ترین علت شیوع موج جدید مبتلایان به کرونا در این استان را بازگشایی مراکز خدماتی عمومی و بازارهاو بازگشت مردم به شرایط عادی زندگی بعد از 23 فروردین ماه عنوان کرد و افزود: نزدیک به دو هفته طول کشید تا این بازگشایی‌ها عوارض خودش را نشان داد و از۴ اردیبهشت ماه به یکباره متوجه رشد تعداد مبتلایان کرونا در استان شدیم و از نیمه اردیبهشت ماه به بعد نیز این تعداد به حدی زیاد شد که خوزستان بعد از تهران، ثبت موارد ابتلای جدید را به خود اختصاص داد. دراین شرایط بود که وضعیت استان قرمز اعلام شد و به بنده مأموریت داده شد که برای بررسی بیشتر این موضوع، وارد خوزستان شوم.
وی یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کووید 19 در خوزستان را عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بعد از بازگشایی و فعالیت مجدد مشاغل و اصناف دانست .افشار درباره بازدید میدانی که از وضعیت بیمارستان‌های اهواز و برخی از شهرهای استان داشت، گفت: دو بیمارستان در اهواز به بیماران کرونایی اختصاص داده شده که یک بیمارستان مخصوص کودکان و یکی دیگر برای بزرگسالان است. بیمارستانی که مخصوص کودکان بود یک سوم آن اشغال شده اما بیمارستان بزرگسالان که بیمارستان رازی اهواز است به شکل اشباع رسیده بود، یعنی بالای ۹۰ درصد تخت‌های ویژه (آی‌سی یو و سی‌سی‌یو) آن اشغال شده بود براین اساس جلسه‌ای با رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار و تصمیم گرفته شد از بیمارستان‌هایی که به‌عنوان معین در اهواز انتخاب شده بودند هم استفاده کنیم. در این صورت بود که 20 درصد از بیماران بیمارستان رازی را به بیمارستان‌های نیروی انتظامی، سازمان تأمین اجتماعی و بیمارستان طالقانی که از بیمارستان های معین اهواز بودند، منتقل کردیم. در حال حاضر در حوزه تجهیزات و امکانات درمانی مشکل خاصی نداریم اما اگر سیر آمار مبتلایان جهش یابد ممکن است مشکلاتی پیش‌رو داشته باشیم.
مشاور و نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان خوزستان در مورد وضعیت مبتلایان کرونا در دیگر شهرهای استان هم گفت: آبادان و شهرهای اطراف آن ازجمله شادگان، خرمشهر، شوشتر و دزفول از جمله شهرهایی بودند که آمار مبتلایان به کرونا در آنها بالا اعلام شد. بیمارستان شرکت نفت آبادان نیز برای کرونایی‌های این شهر درنظر گرفته شده بود. با توجه به بالا رفتن آمار مبتلایان در این شهر، ظرفیت تخت‌های ویژه را افزایش دادیم به‌طوری که درحال حاضر 30 درصد این تخت‌ها خالی است و خوشبختانه هنوز استفاده از بیمارستان‌های معین آبادان هم ضرورت پیدا نکرده است و جا برای پذیرش بیماران جدید داریم البته امیدواریم به تعداد تخت‌های خالی افزوده شود. فقط در اهواز مجبور شدیم برای پذیرش بیماران کرونایی از بیمارستان معین استفاده کنیم ولی بیمارستان‌های معین سایر شهرها خالی از بیماران کرونایی است.
افشار یکی از دلایلی که باعث افزایش یکباره آمار کرونایی‌ها درخوزستان شد را انجام بیماریابی و تست‌هایی که از افراد مبتلا و اطرافیانشان گرفته می‌شد، عنوان کرد و گفت: در صورت مثبت بودن آزمایش و تست فرد ناقل یا مبتلا، تمام اطرافیانش در منزل و محیط کار باید این تست و آزمایش را انجام می‌دادند و این کار که در استان با سرعت بالایی انجام می‌شد، آمار ناقلان و مبتلایان را بالا برد و مجبور بودیم از آنها بخواهیم در صورت امکان در قرنطینه 14 روزه در منزل بمانند و اگر شرایط ماندن در خانه را نداشتند در نقاهتگاه‌هایی که در استان برای این افراد تهیه شده بستری شوند.به‌گفته وی اوایل شیوع کرونا در استان، روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ آزمایش انجام می‌شد اما در حال حاضر با افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها به 6 مورد، روزانه ۱۵۰۰ تست و آزمایش پی سی آر که اختصاصی ویروس کووید 19 است در استان انجام می‌شود و درصورت ضرورت، آزمایشگاه‌ها می‌توانند روزانه تا 3 هزار تست و آزمایش پی‌سی‌آر را بگیرند و ظرف ۴۸ ساعت جواب این آزمایش‌ها آماده می‌شود. البته جواب آزمایش بیماران بستری شده ۲۴ ساعته و بیماران سرپایی ظرف مدت 48 ساعت آماده می‌شود. نماینده ویژه وزیر بهداشت در خوزستان خاطرنشان کرد: افزایش بیماریابی‌ها باعث شد، آمار مبتلایان و ناقلان استان جهش یک باره داشته باشد که این وضعیت برای کنترل بیماری خوب است و موجب اعمال محدودیت‌هایی برای افرادی که ناقل هستند، می‌شود و میزان مبتلایان هم کاهش پیدا می‌کند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/1/544152/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها