«بولسونارو» رودرروی دیوان عالی


ندا آکیش/ ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری پوپولیست برزیل که همچنان کووید19 را یک سرماخوردگی ساده می‌داند و با هرگونه پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مخالف است، سرانجام با سیاست‌های کرونایی خود، باعث شد کشورش در جایگاه دوم همه‌گیری ویروس کرونا در جهان قرار گیرد. اتفاقی که باعث شد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از بامداد امروز چهارشنبه به وقت محلی هرگونه سفر از برزیل به امریکا را ممنوع اعلام کند. رویدادی که باعث شد، دیوان عالی برزیل که در حال تکمیل پرونده عملکرد کرونایی بولسونارو و مداخله او در امور پلیس برزیل است، مصمم‌تر از پیش بر انجام تحقیقات مستقل در این باره تمرکز کند. هرچند که بولسونارو دیروز با صدور بیانیه‌ای از عملکرد خود دفاع و اعلام کرد، هیچ مداخله‌ای در امور پلیس برزیل نکرده است.
به‌گزارش فایننشال تایمز، با اینکه همه‌گیری ویروس کرونا در برزیل، بزرگترین کشور امریکای لاتین دیرتر از بسیاری از نقاط جهان آغاز شد اما به خاطر سیاست‌های پوپولیستی رئیس جمهوری برزیل در مواجهه با این همه‌گیری همه چیز خیلی زود به مرحله فاجعه بار رسید طوری که اکنون این کشور دومین کشور جهان از نظر تعداد مبتلاها و ششمین کشور جهان از نظر تعداد مرگ و میرها است. تا ظهر دیروز سه‌شنبه در برزیل 376 هزار و 669 نفر به کووید 19 مبتلا شده بودند و 23 هزارو 522 نفر جان خود را از دست داده بودند. در این کشور اکنون هر دو هفته یکبار شمار مرگ و میرها بر اثر کووید 19 دوبرابر می‌شود در حالی که در آلوده‌ترین نقاط انگلیس بعد از دو ماه شمار مرگ و میرهای کووید 19 دو برابر شد. سیستم بیمارستانی سائوپائولو، بزرگترین شهر برزیل تقریباً در یک قدمی فروپاشی است، بیکاری و آسیب‌های اقتصادی در این کشور شلوغ هر روز بیشتر می‌شود و حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که به عقیده بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی به نوعی الگوی بولسونارو است هم به خاطر نگرانی‌هایی که از انتقال کووید 19 از برزیل به امریکا دارد از بامداد امروز چهارشنبه مرزهای خود را به روی اتباع برزیلی یا هرکسی که در 14 روز گذشته به برزیل سفر کرده بوده، بست.
در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که آیا مقصر دانستن بولسونارو عادلانه است؟ او که در اول ژانویه 2019 به‌عنوان رئیس جمهوری برزیل سوگند یاد کرد، با تشویق حامیان خود به نقض قرنطینه‌ها و بی‌توجهی به توصیه‌های وزرای خود و پروتکل‌های بهداشتی باعث شد پاسخی که به همه‌گیری کووید19 در برزیل داده شد، پاسخ منسجم و یکپارچه‌ای نباشد و همه‌گیری ویروس کرونا از کنترل خارج شود. به همین خاطر صدمات بهداشتی و اقتصادی کووید19 احتمالاً در برزیل از این هم شدیدتر و عمیق‌تر خواهد شد.
بنابراین شکی نیست که بولسونارو دچار گرفتاری‌های جدی سیاسی شده است. محبوبیت او اکنون به زیر 30 درصد رسیده و بیش از 50 درصد مردم کشورش معتقدند عملکرد او در حل بحران کووید 19 قابل دفاع نبوده است. اکثریت محافظه کاران برزیل که زمانی از بولسونارو حمایت می‌کردند او را رها کرده‌اند. سرگیی مورو، وزیر دادگستری بولسونارو که یکی از وزرای خوشنام او به‌خاطر عملکردش در مبارزه با فساد بود، ماه گذشته استعفا داد و با بیان این مطلب که بولسونارو در تحقیقات پلیس مداخله می‌کرده، او را در شرایطی دشوار رها کرد طوری که اکنون دیوان عالی برزیل پرونده‌ای علیه بولسونارو باز کرده و اگر این پرونده به نتیجه برسد، می‌تواند باعث استیضاح او شود. بولسونارو هم خطر استیضاح را بخوبی حس کرده زیرا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای رسماً در صدد دفاع از خود برآمد و اعلام کرد، هرگز به‌دنبال اعمال نفوذ در پلیس برای انتصاب عناصر کلیدی حامی خود در این ارگان امنیتی نبوده است. با اینکه تحقیقات دیوان عالی برزیل در مراحل اولیه است اما اگر این تحقیقات کامل شود و پرونده به دادگاه ارجاع شود، بولسونارو در جایگاه متهم قرار می‌گیرد و باید به مدت 180 روز از ریاست جمهوری تعلیق شود تا به پرونده‌اش رسیدگی شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/4/544124/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها