سفر پرماجرای نفتکش‌های ایرانی از زبان کاپیتان نفتکش فورچون

استقبال معاون رئیس جمهوری ونزوئلا از نفتکش ایرانی



نام نخستین نفتکشی که از میان پنج فروند نفتکش ایرانی حامل بنزین به مقصد ونزوئلا رسید، «فورچون» است. نفتکش «فورچون» با وجود تهدیدهای امریکا، عملیات لنگر‌اندازی و استقرار در ساحل بندر «ال پالیتا (El Palita)» و تخلیه محموله را پشت سر گذاشته و اکنون کاپیتان این نفتکش از تجربه سفر پرماجرای خود به شمال امریکای جنوبی می‌گوید.
به‌گزارش نورنیوز، کاپیتان نفتکش «فورچون» درباره مسیر طی شده تا ونزوئلا توضیح می‌دهد: ما با دریانوردی از مسیر کانال سوئز، دریای مدیترانه، تنگه جبل الطارق، اقیانوس اطلس و دریای کارائیب حوالی ساعت ۲۳ روز ۲۴ مه وارد آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا شدیم و علی‌رغم حضور برخی شناورهای نظامی در محدوده حرکتی ما، می‌شود گفت که با مزاحمت خاصی روبه‌رو نبودیم.
او که نامش در این گفت‌و‌گو ذکر نشده، می‌گوید که معاون رئیس جمهوری، وزیر انرژی و وزیر دفاع ونزوئلا در بندر «ال پالیتا» برای استقبال از ورود نفتکش فورچون به این بندر آمده بودند. کاپیتان نفتکش «فورچون» ادامه می‌دهد: بنده و همکارانم که در طول این سفر زحمات زیادی را متقبل شدند بسیار خوشحال هستیم که توانستیم با تحویل محموله به کشور مقصد به وظیفه حرفه‌ای خود به‌صورت کامل عمل کنیم. او بیان می‌کند: با ورود ما به آب‌های انحصاری اقتصادی ونزوئلا شناورهای نظامی این کشور و بالگردهای هوا ـ دریای ارتش به‌صورت کاملاً حرفه‌ای ما را تا بندر «ال پالیتا» اسکورت کردند.‌
انجام عملیات دریانوردی در شرایط کاملاً طبیعی
کاپیتان نفتکش ایرانی «فورچون» با اشاره به اینکه تمام فرآیند طی شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال این محموله به ونزوئلا، کاملاً مطابق قوانین بین‌المللی تجارت آزاد و حقوق دریانوردی و آزادی کشتیرانی بوده و بدون هیچ‌گونه تخطی از پروتکل‌ها صورت گرفته است، می‌گوید: در طول مسیر حدود۱۴۰۰۰ کیلومتری طی شده تمام سیستم‌های ارسال سیگنال ردیابی مانند همیشه روشن بوده و عملیات دریانوردی در شرایط کاملاً طبیعی انجام شده است.
او تأکید می‌کند: به سرانجام رساندن سفر دریایی ایمن بخش مهم و اصلی وظیفه حرفه‌ای دریانوردی است و انجام هر سفر تجاری دریایی بر اساس قواعد، مقررات و معاهدات بین‌المللی آزادی دریانوردی و به دور از هر نوع مناسبات سیاسی صورت می‌پذیرد. این موضوع برای ما دریانوردان که بر اجرای وظیفه حرفه‌ای خود تأکید داریم بسیار مهم است.
کاپیتان نفتکش «فورچون» در پایان با ابراز امیدواری در خصوص ورود سایر نفتکش‌های ایرانی به بنادر ونزوئلا مطابق برنامه تعیین شده، اظهار می‌کند: اجرای این مأموریت ناگفته‌هایی نیز دارد که قطعاً مسئولان کشور در صورت صلاحدید، در زمان مقتضی بدان خواهند پرداخت.
بر اساس گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، محموله‌هایی که از سوی پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا ارسال شده طی فروردین‌ماه سال‌جاری در بندر شهید رجایی بارگیری شده و از طریق کانال سوئز، تنگه جبل الطارق و اقیانوس اطلس به سمت ونزوئلا حرکت کرده است. گفته می‌شود ارزش این محموله‌ها در بازارهای منطقه‌ای امریکا حدود ۵۰ میلیون دلار است.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/8/544101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها