هشدار مسئولان وزارت بهداشت درباره خطر سفر و انتقال کووید 19 در تعطیلات عید فطر

افزایش ابتلا به کرونا با سفرهای جدید




همزمان با آغاز تعطیلات عید سعید فطر، از دیروز جاده‌های منتهی به استان‌های شمال کشور بنا به اعلام مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با ترافیک نیمه سنگین و پر حجم مواجه شد. مسافرانی که به‌دلیل چهار روز تعطیلی و کم شدن محدودیت‌ها و باز شدن هتل‌ها و برخی رستوران‌های بیرون بر، بار و بندیل سفر را بسته و دل به جاده زده‌اند. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت همچنان هشدار می‌دهند؛ برای سفرهای تعطیلات عید فطر برنامه‌ریزی نکنید. کرونا به آخر کار نرسیده و همچنان خطر به قوت خودش باقی است. وضعیت هیچ شهری سبز اعلام نشده، تهران، خوزستان و لرستان هنوز مهم‌ترین کانون کرونا هستند و بقیه شهرها نیز در وضعیت قرمز، زرد و نارنجی‌اند. این یعنی هنوز کرونا در حال زندگی کردن با ما است و با سفر به استان‌های همجوار ویروس را دست‌به‌دست به شهرهای دیگر منتقل می‌کنیم. موضوعی که براحتی می‌تواند روزهای تلخ اسفند و فروردین را برای ما تکرار کند. در همین زمینه نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سفرهای جدید را به معنای ابتلاهای جدید به کووید19 می‌داند و از مردم خواسته در تعطیلات عید فطر به سفر نروند. او گفته است که شرایط کشور همچنان کنترل شده از نظر کرونا نیست. این در حالی است که برآوردهای وزارت بهداشت از وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور نشان می‌دهد؛ با وجود آنکه در استان‌های مختلف موارد فوت، ابتلا و بستری ناشی از کرونا کم شده اما هنوز منحنی کرونا روند سینوسی دارد و منحنی در هیچ استانی به سمت مهار بیماری حرکت نکرده است و در خوشبینانه‌ترین حالت این وضعیت در اغلب استان‌ها مدیریت شده است ولی این به معنای مهار کرونا در هیچ استانی نیست.
مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال کشور نیز با پیش‌بینی موج گسترده مسافرت طی تعطیلات عید فطر به شهرهای ساحلی، نسبت به افزایشی شدن روند شیوع کرونا در استان‌های شمالی هشدار می‌دهند. همچنین سخنگوی وزارت بهداشت تأکید می‌کند توصیه‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از تردد‌های بین شهری و احتمال طغیان بیماری در شهرهای مسافرپذیر همچنان به قوت خود باقی است و مردم کشور بویژه در استان خوزستان نکات بهداشتی فردی را رعایت و از سفرها و ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند تا همه اقدامات در ستاد ملی کرونا منجر به کنترل و مهاری بیماری شود. وزیر بهداشت با تأکید بر رعایت مردم در تعطیلات عید فطر و عدم مسافرت، می‌گوید: بزرگ‌ترین نگرانی ما این است که با عدم رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌ها دوباره گرفتار پیک‌هایی از بیماری در کشور باشیم. او با بیان اینکه سفرهای جدید، به معنای ابتلاهای جدید به کووید۱۹ است، می‌افزاید: در حال حاضر جمعیت کشور که هنوز به بیماری مبتلا نشده است، در بسیاری از مناطق، بیش از ۹۰ درصد است. اگر اتفاق جدیدی بیفتد و خدای نکرده این گرفتاری باعث خیز جدید بیماری در کشور شود، واقعاً برای بنده و همکارانم بسیار بسیار کار سخت و نفسگیری خواهد شد، ضمن اینکه عزیزانی که برای گذراندن اوقات خوش، به سفر می‌روند، یک مدت طولانی بیماری را باید با خودشان به همراه داشته باشند، ضمن اینکه همه از این بستر جان سالم به در نمی‌برند.
 در استان‌های قرمز تردد نکنید
دکترنمکی می‌گوید: از مردم درخواست دارم فعلاً سفر نروند، در استان‌های قرمز که درحال حاضر برای ما مشکل ساز هستند، تردد نکنند. این تصور که با گرم شدن هوا بیماری مهار خواهد شد، یک خیال بسیار بیهوده ایست، استان‌های گرمسیر ما دچار بیماری هستند. البته دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز می‌گوید‌: میزان مرگ و میر تقریباً حدود ۱۵ درصد نیز نسبت به روز آخر اردیبهشت کاهش داشته و در میزان مراجعات به مجموعه‌های بهداشتی با کاهش ۲۲ درصدی و در مجموعه مراجعات درمانی با کاهش ۲۹ درصدی مواجه شدیم. مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران هم با اشاره به افزایش آمار مسافران مترو طی روزهای اخیر می‌گوید: طی روزهای گذشته آمار مسافران مترو به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در روز رسیده و هر چند این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کمتر است ولی به‌دلیل شرایط کرونایی این آمار می‌تواند در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی توسط مسافران مشکلاتی را به همراه داشته باشد. وی می‌افزاید: مسافران مترو جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پس از اجرای طرح ترافیک تهران باید سفر خود را با مترو برنامه‌ریزی کنند و حتی‌المقدور از تردد در ساعات پیک و انجام سفرهای غیر ضروری بپرهیزند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7354/1/543959/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها