امریکا از «آسمان‌های باز» هم خارج شد




دولت امریکا روز پنجشنبه با متهم کردن روسیه به «نقض مکرر» مفاد پیمان «آسمان‌های باز» خروج خود را از این پیمان اعلام کرد.
به‌گزارش یورونیوز، مقامات امریکایی مدت‌هاست از این موضوع شکایت دارند که مسکو برخلاف تعهدش در پیمان «آسمان‌های باز» اجازه پرواز تجسسی بر فراز منطقه‌ای را که گفته می‌شود روسیه در حال استقرار سلاح‌های هسته‌ای قابل دستیابی به غرب اروپا، همچنین اجازه پرواز بر فراز مناطقی که در آنجا تمرینات نظامی در حال انجام است را نمی‌دهد. مقامات امریکا همچنین می‌گویند که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی از انجام یکی از پروازهای روسیه بر فراز املاکش خشمگین شده است.
این در حالی است که تصمیم امریکا برای خروج از پیمان «آسمان‌های باز» نگرانی متحدان اروپایی او را در پی داشته است. اگرچه آنها همچنان در این توافق باقی خواهند ماند اما هشدار داده‌اند که با خروج واشنگتن، روسیه برای انجام پروازهای نظارتی توسط متحدان از اروپایی «آسمان‌های باز» بویژه در منطقه بالتیک محدودیت‌های بیشتری قائل خواهد شد.
 این پیمان که سه دهه پیش از این منعقد شده، به ۳۴ کشور عضو اجازه می‌دهد با هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز قلمرو یکدیگر پرواز کرده و به این ترتیب اطمینان حاصل کنند که دیگران در حال آماده شدن برای اقدام نظامی نیستند. دیروز در حالی که بسیاری از کارشناسان ژئوپلیتیک از احتمال اقدام متقابل مسکو نگران بودند، روسیه تأکید کرد تمام توان خود را برای نجات این معاهده به کار خواهد گرفت. از نظر تحلیلگران، تصمیم ترامپ این احتمال را که او بزودی از پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به «نیو استارت» نیز خارج شود، تقویت می‌کند.
این سومین بار است که دونالد ترامپ از یک توافق مهم کنترل تسلیحات خارج می‌شود. او دو سال پیش از توافق هسته‌ای امضا شده با ایران خارج شد و سال گذشته نیز پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه را ترک کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7354/4/543926/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها