برپایی نشست سالانه کنگره ملی خلق چین تحت تدابیر بهداشتی



ندا آکیش
خبرنگار
روزهای پنجشنبه و جمعه هزاران نماینده از گوشه و کنار چین به پکن آمده بودند تا با تأخیری بیش از دو ماهه در کنفرانس سالانه مشورتی سیاسی و پس از آن نشست سالانه کنگره ملی خلق چین؛ مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورشان شرکت کنند. رویدادی که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا به جای دو هفته در یک هفته برگزار می‌شود و زدن ماسک و انجام تست‌های اولیه کووید 19 بخش اجتناب‌ناپذیر برای سه هزار مدعو این نشست خواهد بود.
به‌گزارش نیویورک تایمز، لی که‌گیانگ، نخست‌وزیر چین روز پنجشنبه در کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین گزارش سالانه خود را برای حاضران ارائه کرد و گفت که کشورش دستاوردهای اساسی در پاسخ به همه‌گیری ویروس کرونا داشته و اکنون مهم‌ترین اولویت کشور توسعه اقتصادی است. او از اهداف دولت برای محدود کردن تورم و بیکاری سخن گفت اما اشاره‌ای به رقم مورد هدف برای رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در سال 2020 نکرد. در حالی که این کار از سال 1990 همواره مرسوم بوده است. نخست‌وزیر چین که پس از شی، دومین فرد قدرتمند حزب حاکم و کشور چین است و دیروز جمعه هم در نشست کنگره ملی نخستین سخنران بود، افزود، با اینکه رشد اقتصادی چین کند شده اما تغییری در هدف ریشه کنی فقر تا پایان سال‌جاری میلادی رخ نداده است. همچنین رشد بودجه نظامی چین در سال‌جاری میلادی متوقف نخواهد شد و 6.6 درصد افزایش خواهد یافت هرچند که مخارج کلی دولت 0.2 درصد کاهش می‌یابد.
پیام سیاسی آشکار چین به جهان
به‌گزارش سی‌ان‌ان، اگرچه نشست سالانه کنگره ملی چین امسال نسبت به سال‌های گذشته بی‌سر و صداتر برگزار می‌شود اما پیام سیاسی آن مبنی بر اینکه چین برخلاف دیگر کشورهای جهان به زندگی عادی بازگشته و حزب کمونیست این کشور همه چیز را تحت کنترل خود دارد، مانند همیشه شفاف است. این در حالی است که روز چهارشنبه سازمان جهانی بهداشت بالاترین رقم ابتلا به کووید 19 طی 24 ساعت در سراسر جهان را گزارش داد که حدود
دو سوم مبتلاها مربوط به امریکا، روسیه، برزیل و هند بود.
به گزارش گاردین، «وو کیانگ»، تحلیلگر سیاسی و استاد سابق دانشگاه «سینگوآ»ی چین درباره این رویداد مهم سیاسی می‌گوید: شی در حالی تلاش می‌کند با تقدیرها و ستایش‌ها در این رویداد سیاسی جایگاه خود را استحکام بخشد که در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی چین نخستین انقباض اقتصادی خود از سال 1992 به این سو را تجربه کرد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند، تحقق چشم اندازهایی نظیر دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی چین در دهه منتهی به 2020 و استقرار یک «جامعه نسبتاً کامیاب» در این دهه احتمالاً دشوارتر از آنچه تصور می‌شد، خواهد بود و رشد اقتصادی آن در سال 2020 تنها یک تا دو درصد خواهد بود.
«جسیکا چن ویس»، استادیار دانشگاه کرنل هم معتقد است، رهبری چین یک چالش دشوار دارد؛ چالش بازآفرینی انتظارات و استقرار یک نُرم جدید برای رویارویی با چالش‌های بین‌المللی و داخلی جدید. در داخل، پس از آنکه همه‌گیری ویروس کرونا در ووهان به بالاترین حد رسید، شی جین پینگ با تهدید خشم عمومی مواجه شد البته این روزها اثری از خشم عمومی نیست زیرا شدت و وخامت همه‌گیری این ویروس در دیگر کشورها، توانسته خشم عمومی را خاموش کند.
چالش‌های خارجی پکن از امریکا تا هنگ کنگ
در خارج هم روابط چین و امریکا به تیره‌ترین شکل رسیده است. امریکا که خواستار تحقیقات درباره منشأ ویروس کرونا است، حمایت‌های خود از تایوان را افزایش داده در نظر دارد 180 میلیون دلار به تایوان تسلیحات پیشرفته بفروشد. همین مسأله خشم پکن از واشنگتن را بیش از پیش کرده است. در هنگ کنگ هم پس از آنکه روز پنجشنبه نخست‌وزیر چین در نشست مشورتی سیاسی از وضع قانون جدید امنیتی برای این دولتشهر خبر داد، تظاهرات‌ دموکراسی خواهانه ضدچینی که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شده بود، از سر گرفته شد و دیروز جمعه خیایان‌های هنگ کنگ ناآرام بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7354/4/543922/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها