اخبـــار




معاون وزیر ارتباطات:
ترافیک رایگان مراکز علمی و دانشگاهی یک ماه دیگر تمدید شد

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمدید یک ماهه ترافیک مصرفی اینترنت دانشجویان و استادان مراکز علمی مورد تأیید وزارت علوم خبر داد. به‌گزارش «ایران»، ستار هاشمی با اشاره به فراگیری ویروس کرونا در ایران و مجازی شدن فرآیندهای آموزشی، اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داوطلبانه و به‌عنوان مسئولیت اجتماعی اقدام به رایگان کردن پهنای باند مصرفی مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه‌های علمیه مورد تأیید مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت ارتباطات کرده است. وی افزود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید اخیر معاون اول رئیس جمهوری از این وزارتخانه ارزش ریالی این خدمت را بیش از ۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و با دستور آذری جهرمی این سرویس رایگان به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون اقدامات لازم برای درج اطلاعات ۱۴۹۳ سامانه مرکز علمی و دانشگاهی و پیکربندی اعمال ترافیک رایگان انجام شده است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از مدیران کل استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته شده است تا همکاری را با واحدهای دانشگاهی داشته باشند تصریح کرد: مراکز علمی که در این زمینه مشکل دارند می‌توانند موضوع را از طریق ادارات کل ICT استانی دنبال کنند.
وی خاطرنشان کرد: دریافت اطلاعات فنی سامانه‌های آموزشی از وزارت ارتباطات در حال تکمیل است و عدم تطابق کامل اطلاعات واصله سامانه‌ها با سامانه‌های انتهایی که محتواهای آموزشی روی آنها بارگذاری شده می‌تواند از عوامل اعمال نشدن ترافیک رایگان برای برخی دانشگاه‌ها باشد. هاشمی گفت: تعدد اطلاعات واصله برای بعضی از مراکز دانشگاهی و درج سرویس‌های غیرمرتبط در اطلاعات رسیده از مشکلاتی است که برای حصول نتایج بهتر و جلب رضایت ذینفعان انتهایی باید اصلاح و به روزرسانی شود.

برای حفظ حریم خصوصی کاربران
طرح رتبه بندی اپلیکیشن ها تا دو ماه دیگر نهایی می‌شود

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران از بررسی چارچوب مربوط به ارزیابی و رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های مورد استفاده کاربران موبایل خبر داد و گفت: این طرح با همکاری پلیس فتا اجرایی می‌شود. به‌گزارش مهر، ابوالقاسم صادقی از تدوین مدل اجرایی طرح ارزیابی و رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های موبایل تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: جزئیات چگونگی اجرای این طرح در حال نهایی شدن با پلیس فتا است. معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه هدف از این طرح بررسی وضعیت اپلیکیشن‌های موبایلی است که در بازارهای اپ عرضه می‌شوند، گفت: آسیب‌پذیری بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل باعث بروز مشکلاتی برای کاربران می‌شود و با اجرای این طرح، وضعیت آسیب‌پذیری اپلیکیشن‌ها را به اپ استورها و کاربران اعلام می‌کنیم. وی با تأکید براینکه قصد این است که بررسی تمامی اپلیکیشن‌های ایرانی و خارجی که در اپ استورها عرضه می‌شوند، در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: البته اولویت ارزیابی و رتبه‌بندی با اپلیکیشن‌های بومی و ایرانی خواهد بود. صادقی با اشاره به اینکه جزئیات این طرح هنوز نهایی نشده است، گفت: قصدمان این است که اپ استورها و توسعه دهندگان اپلیکیشن، نسبت به عرضه این نرم افزارهای کاربردی متعهدتر و کاربران نیز در استفاده از آن، آگاهتر باشند. وی اضافه کرد: در این طرح، موضوع تنها مربوط به آسیب‌پذیری و ناامنی اپلیکیشن‌ها نبوده، بلکه معیارهای دیگری مانند پروتکل‌های امنیتی این نرم افزارها نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. صادقی ادامه داد: به این معنی که بررسی خواهد شد تا مشخص شود انواع دسترسی‌ها که اپلیکیشن از کاربر مطالبه می‌کند چه خواهد بود و آیا نیاز است که کاربر برای استفاده از اپلیکیشن، انواع دسترسی ضروری و غیرضروری را در اختیار این برنامه قرار دهد یا خیر؛ برای مثال هم‌اکنون بسیاری از اپلیکیشن‌ها درهنگام نصب از کاربر اجازه دسترسی به محتوای داخل گوشی از جمله گالری، دفترچه تلفن، لوکیشن و میکروفون را می‌گیرند که دلیل مطالبه این دسترسی‌ها مشخص نیست. معاون امینت سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با وجود این چارچوب‌ها، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل در بستر امن تری برای کاربران فراهم خواهد شد و کاربران قبل از استفاده، نسبت به برنامه موردنظر از نظر امنیت و حفظ حریم خصوصی اطلاع خواهند یافت.

«زوم» رکورددار بارگذاری اپ در دوران قرنطینه

با توجه به شیوع گسترده و بحران پاندمی ویروس کرونا و اعلام قرنطینه از سوی دولت‌های کشورهای مختلف، خیل عظیمی از کاربران در سراسر جهان به‌سمت و سوی استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی روی آوردند تا بتوانند علاوه بر رفع نیازهای خود، اوقات فراغت خود را نیز سپری کنند. به‌گزارش ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشر شده، کارشناسان و محققان فعال در مؤسسه تحقیقاتی سنسور تاور به معرفی برترین اپلیکیشن‌های دانلود شده توسط کاربران موبایل در سراسر جهان در ماه گذشته میلادی، آوریل ۲۰۲۰، پرداخته‌اند که در این میان اپلیکیشن زوم (Zoom) موفق شده است رتبه نخست این رده‌بندی را به خود اختصاص دهد. بعد از آن نیز اپلیکیشن تیک تاک (TikTok)، فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام توانسته‌اند در رتبه‌های دوم تا چهارم پردانلود‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی بایستند. طبق اطلاعاتی که که در وب سایت Digital Information World نیز آمده است، اپلیکیشن زوم که به کاربران امکان برقراری تماس تصویری و ویدئویی را می‌دهد، توانست رکود جدیدی بزند و ۱۳۱ میلیون دانلود را به‌نام خود به ثبت برساند. این رقم ۶۰ برابر بیشتر از تعداد دانلودهای این اپلیکیشن در مدت مشابه سال گذشته یعنی آوریل ۲۰۱۹ میلادی است. بیشترین میزان استقبال و دانلود از سوی کاربران امریکایی با ۱۸.۲ درصد و هندی با ۱۴.۷ درصد بوده است. اپلیکیشن تیک تاک نیز که یک پلتفرم ویدئومحور محبوب به شمار می‌رود و به کاربران امکان ثبت، ضبط و اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه و جذاب را می‌دهد، با ۱۰۷ میلیون دانلود توانسته در رتبه دوم محبوب‌ترین برنامه در فروشگاه‌های اپ استور و پلی استور قرار بگیرد. میزان استقبال و دانلود این برنامه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ برابر رشد کرده است. بیشترین میزان استقبال از سوی کاربران هندی با ۲۲ درصد و امریکایی با ۹.۴ درصد بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7354/11/543919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها